Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAla-Seppänen, Satu
dc.date.accessioned2011-07-13T11:08:58Z
dc.date.available2011-07-13T11:08:58Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1180382
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27292
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan lastentarhanopettajien urapolkuja. Tutkimus on osa Varhaiskasvatuksen ammatillisten identiteettien muotoutuminen työntekijäsukupolvien kohtaamisessa -tutkimushanketta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut tutkia päiväkodin kokeneiden lastentarhanopettajien urapolkuja ja uran merkittäviä tapahtumia ja niiden vaikutusta uraan sekä selvittää lastentarhanopettajien tulevaisuuden uraodotuksia. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan varhaiskasvatuksen työelämää sekä urateorioita ja ammatillisuutta. Tutkimuksessa on käytetty fenomenologista lähestymistapaa. Aineisto on kerätty yksilöhaastatteluina, joissa on sekä teemahaastattelun että syvähaastattelun piirteitä. Yhteensä kuusi yksilöhaastattelua toteutettiin haastattelemalla hankkeessa mukana olleita henkilöitä, joilla on lastentarhanopettajan pätevyys. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että lastentarhanopettajan uran merkittävät tapahtumat voitiin jakaa neljään eri luokkaan: uralle hakeutuminen ja ensimmäinen työpaikka, yhteiskuntaan liittyvät tapahtumat, henkilökohtaiset tapahtumat ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvät tapahtumat. Näistä erityisesti henkilökohtaiset ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvät tapahtumat näyttivät suuntaavan lastentarhanopettajan uraa. Tulevaisuuden uraodotuksista muodostui neljä luokkaa: kehittyminen ja oppiminen, tärkeät ja kiinnostavat asiat, työssä jaksaminen ja työn merkitys sekä lisäopiskelu, työn vaihtaminen ja avoin tulevaisuus. Myös tulevaisuuden uraodotuksissa keskeiseksi asiaksi nousi kehittyminen työssä erilaisissa asioissa. Tutkimuksessa selvisi, että lastentarhanopettajan uralta voidaan löytää erilaisia merkittäviä tapahtumia, jotka suuntaavat lastentarhanopettajan uraa. Kehittyminen erilaisissa asioissa on keskeistä lastentarhanopettajan urapolulla. Tutkimuksen tuloksista ja kehityksellisistä urateorioista voidaan myös löytää monia yhteneväisyyksiä.
dc.format.extent76 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlastentarhanopettaja
dc.subject.othertyö
dc.subject.otherurateoria
dc.subject.otherhaastattelu
dc.titleLastentarhanopettajien urapolut
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011071311151
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolastentarhanopettajat
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysourateoria
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysotyöura
dc.subject.ysoprofessionalismi
dc.subject.ysourakehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot