Satstyper och argumentation i researtiklar i damtidningar

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kallonen, Eva
dc.date.accessioned 2011-06-29T09:25:04Z
dc.date.available 2011-06-29T09:25:04Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062911094 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/27249
dc.description.abstract Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä ovat yleisimmät lausetyypit naistenlehtien matkailuartikkeleissa, sekä millaisilla argumenteilla potentiaalisia matkailijoita kehotetaan valitsemaan tietty matkakohde. Yleisimmät lausetyypit selvitettiin kvantitatiivisin menetelmin, ja argumentaatioanalyysissä hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Hypoteesini olivat, että deklaratiiviset päälauseet ovat yleisin päälausetyyppi, ja että sivulausetyyppien kesken jakauma melko tasainen. Argumentoinnin oletin keskittyvän aiheisiin, joiden uskotaan kiinnostavan naislukijoita, kuten auringonottoon, kulttuurielämyksiin tai shoppailuun. Koska naistenlehtien matkailuartikkelit voidaan lukea markkinointiviestinnäksi, oletin myös, että niiden käyttämät argumentit eivät ole vakuuttavia. Materiaalina käytin viittä matkailuartikkelia eri ruotsalaisista naistenlehdistä, jotka olivat ilmestyneet vuosina 2008–2009. Tekstianalyysissäni hyödynsin artikkelien tekstin, sekä artikkelien sisältämät faktaruudut. Kuvat ja kuvatekstit eivät sisältyneet analyysiin. Yleisin matkailuartikkeleissa esiintyvä päälausetyyppi oli odotetusti deklaratiivinen päälause, joka on kaikissa teksteissä yleisin päälausetyyppi. Yleisimpiä sivulauseita olivat attributiiviset sivulauseet. Argumentaatioanalyysin lähtökohtana oli, että kaikilla artikkeleilla oli sama teesi: ”Matkusta tänne”. Teksteissä käytetyt argumentit teesin puolesta ja vastaan eivät pääosin olleet vakuuttavia. Faktuaalisesti ne olivat usein oikeita ja kestäviä, mutta argumenttien heikko relevanssi teki niistä myös heikkoja argumentteja. Argumenttien heikko relevanssi johtui useimmiten niiden aihevalinnoista, jotka oli tehty stereotypioiden ja yleistysten pohjalta. Lukijoiden omat kiinnostuksen kohteet vaikuttivat eniten argumenttien vakuuttavuuteen.
dc.format.extent 72 s.
dc.language.iso swe
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other argumentointi
dc.subject.other lausetyypit
dc.subject.other naistenlehdet
dc.subject.other matkailu
dc.title Satstyper och argumentation i researtiklar i damtidningar
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011062911094
dc.subject.ysa argumentointi
dc.subject.ysa lausetyypit
dc.subject.ysa naistenlehdet
dc.subject.ysa matkailu
dc.subject.ysa artikkelit
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine ruotsin kieli fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record