Show simple item record

dc.contributor.authorKallonen, Eva
dc.date.accessioned2011-06-29T09:25:04Z
dc.date.available2011-06-29T09:25:04Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1163903
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27249
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä ovat yleisimmät lausetyypit naistenlehtien matkailuartikkeleissa, sekä millaisilla argumenteilla potentiaalisia matkailijoita kehotetaan valitsemaan tietty matkakohde. Yleisimmät lausetyypit selvitettiin kvantitatiivisin menetelmin, ja argumentaatioanalyysissä hyödynnettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Hypoteesini olivat, että deklaratiiviset päälauseet ovat yleisin päälausetyyppi, ja että sivulausetyyppien kesken jakauma melko tasainen. Argumentoinnin oletin keskittyvän aiheisiin, joiden uskotaan kiinnostavan naislukijoita, kuten auringonottoon, kulttuurielämyksiin tai shoppailuun. Koska naistenlehtien matkailuartikkelit voidaan lukea markkinointiviestinnäksi, oletin myös, että niiden käyttämät argumentit eivät ole vakuuttavia. Materiaalina käytin viittä matkailuartikkelia eri ruotsalaisista naistenlehdistä, jotka olivat ilmestyneet vuosina 2008–2009. Tekstianalyysissäni hyödynsin artikkelien tekstin, sekä artikkelien sisältämät faktaruudut. Kuvat ja kuvatekstit eivät sisältyneet analyysiin. Yleisin matkailuartikkeleissa esiintyvä päälausetyyppi oli odotetusti deklaratiivinen päälause, joka on kaikissa teksteissä yleisin päälausetyyppi. Yleisimpiä sivulauseita olivat attributiiviset sivulauseet. Argumentaatioanalyysin lähtökohtana oli, että kaikilla artikkeleilla oli sama teesi: ”Matkusta tänne”. Teksteissä käytetyt argumentit teesin puolesta ja vastaan eivät pääosin olleet vakuuttavia. Faktuaalisesti ne olivat usein oikeita ja kestäviä, mutta argumenttien heikko relevanssi teki niistä myös heikkoja argumentteja. Argumenttien heikko relevanssi johtui useimmiten niiden aihevalinnoista, jotka oli tehty stereotypioiden ja yleistysten pohjalta. Lukijoiden omat kiinnostuksen kohteet vaikuttivat eniten argumenttien vakuuttavuuteen.
dc.format.extent72 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherargumentointi
dc.subject.otherlausetyypit
dc.subject.othernaistenlehdet
dc.subject.othermatkailu
dc.titleSatstyper och argumentation i researtiklar i damtidningar
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011062911094
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoargumentointi
dc.subject.ysolausetyypit
dc.subject.ysonaistenlehdet
dc.subject.ysomatkailu
dc.subject.ysoartikkelit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record