Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRäsänen, Anniina
dc.date.accessioned2011-06-10T12:59:39Z
dc.date.available2011-06-10T12:59:39Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1160119
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27142
dc.description.abstractPerusopetuksen ajankohtaisena haasteena on tukea tiedonalojen yhteisen osaamisen, tietojen ja taitojen kehittymistä. Oppiaineisiin kaivataan uudenlaita tarkastelukulmaa ja kouluarkeen tilaa oppiainerajat ylittäville projekteille. Oppiaineiden välisen eheyttämisen on esitetty olevan yksi keskeinen väline kokonaisvaltaisemman opetuksen toteuttamisessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli analysoida teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja sisällönerittelyn menetelmillä Soi -oppimateriaalisarjan 1-6 - opettajanoppaiden sisältöjä opetuksen eheyttämisen näkökulmasta. Tutkimustehtävinäni on selvittää, millaisia opetuksen eheyttämiseen ohjaavia sisältöjä kirjasarjassa esiintyy eri oppiaineisiin ja aihekokonaisuuksiin liittyen, ja miten eri oppiaineet ja aihekokonaisuudet painottuvat Soi -sarjassa. Lisäksi tarkastelin eheyttämistä oppikirjasarjan tekijöiden näkemysten kautta. Tutkimuksessani selvisi, että Soi -sarjan opettajanoppaat antavat eväitä niin oppiaineiden välisen integraation toteuttamiseen kuin aihekokonaisuuksien käsittelyyn.. Oppiaineiden välisen integraation toteuttamisen painotukset näyttivät vaihtelevan: Soi 1-2 -oppaassa esiin nousi kuvataide, Soi 3-4 - oppaassa ympäristö- ja luonnontieto ja Soi 5-6 -oppaassa historia. Aihekokonaisuuksien kautta eheyttämään ohjattiin erityisesti Soi 3-4- ja Soi 5-6 -oppaissa, joissa molemmissa painopiste oli selvästi ”Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys” – aihekokonaisuudessa. Havaitsin, että eheyttämään ohjaavat sisällöt ohjaavat opettajan työtä joko tiedollisten tai toiminnallisten vinkkien avulla. Tiedollisten sisältöjen rooli näytti korostuvan ylemmillä luokilla, kun taas alkuopetuksessa painotus oli selvästi toiminnallisissa sisällöissä. Vaikka opetuksen eheyttäminen on viimeaikoina noussut keskeiseksi tavoitteeksi opetussuunnitelmassa, ei eheyttämisen toteuttamista oppimateriaalissa ole aiemmin tutkittu. Tämän tutkimuksen yhtenä tarkoituksena on edistää oppiainerajoja ylittävän ja eheyttämiseen ohjaavan oppimateriaalin kehittämistä sekä osaltaan edistää eheyttämisen toteuttamista opettajan työssä ja koulun arjessa.
dc.format.extent54 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othereheyttäminen
dc.subject.otherintegrointi
dc.subject.otheroppikirjat
dc.subject.otheranalyysi
dc.subject.othermusiikki
dc.titleLuokassa Soi : opetuksen eheyttämiseen ohjaavat sisällöt Soi -sarjan opettajankirjoissa
dc.title.alternativeOpetuksen eheyttämiseen ohjaavat sisällöt Soi -sarjan opettajankirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011061010981
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoeheyttäminen
dc.subject.ysointegrointi
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot