Yhdysluokkaopetuksen pedagogiset haasteet : yhdysluokkaopettajien näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2010Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Aikaisempien tutkimusten mukaan yhdysluokka koetaan opettajalle haastavampana ja työläämpänä opetuspaikkana kuin erillisluokka. Pro gradu -tutkielmassani tutkin yhdysluokkaopetuksessa esiin nousevia pedagogisia haasteita sekä haasteisiin vaikuttavia syitä. Tutkimuksen tehtävänä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Millaisia yhdysluokkaopetuksen pedagogiset haasteet ovat? Miten yhdysluokkaopetus ottaa huomioon erityisoppilaan? Kokosin aineiston kahdessa keskisuomalaisessa kyläkoulussa. Tutkielmaan osallistui kuusi kokenutta yhdysluokanopettajaa, joista yksi oli vieraan kielen opettaja. Keräsin tutkimuksen aineiston havainnoimalla ja haastattelemalla. Tutkimustulosten mukaan yhdysluokan ja erillisluokan opetuksellisista haasteista löytyy enemmän samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Suurimmaksi osaksi yhdysluokkaopetuksen opetustavat eivät eroa erillisluokan opetustavoista. Yhdysluokassa opetuksen toteutustavat, ajankäyttö sekä erilaisten oppilaiden huomioiminen aiheuttavat opettajalle haasteita. Useamman luokka-asteen opettaminen samanaikaisesti lisää opettajajohtoisen opetuksen määrä, vähentäen yksilöllisen ohjauksen mahdollisuuksia. Myös opetettava oppiaine, luokka-asteiden määrä ja opetusajan jakaantuminen useammalle luokalle aiheuttavat omat haasteensa yhdysluokan opettajalle. Tutkimuksessa esille nousivat myös opettajien kokemukset/uskomukset erityisoppilaiden haastavasta ja vaikeasta kohtaamisesta yhdysluokassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Rouhunkoski, Iina (2024)Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua ... -
Kyläkoulun yhdysluokka oppimisympäristönä lapsen näkökulmasta
Honkaniemi, Sanna; Tikkakoski, Kirsi (2005) -
TPACK and Educational Interactions : Pillars of Successful Technology Integration
Ifinedo, Eloho; Rikala, Jenni (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2019)It is important to understand what drives the success of technology integration in educational settings, because learning in schools with technology develops the students' capacities to participate fully in the digital ... -
Comparing the Effect Size of School Level Support on Teachers’ Technology Integration
Ifinedo, Eloho (Springer, 2020)Teachers are expected to lead the innovative use of Information Communication and Technology (ICT) at the classroom level of context. However, research literature shows that a number of factors influence their ICT pedagogical ... -
Opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiudet Etelä-Pohjanmaan lukioissa
Ylinen, Aulis (Jyväskylän yliopisto, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.