Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaho, Henna-Kaisa
dc.date.accessioned2011-05-26T12:06:45Z
dc.date.available2011-05-26T12:06:45Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1159295
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27080
dc.description.abstractTutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä tutkimuksia eri tieteenaloilta. Erityisesti haluttiin tarkastella lasten vertaissuhteita ja niissä ilmeneviä vuorovaikutusilmiöitä. Lasten viestintäkäyttäytymistä on tutkittu runsaasti psykologian alalla. Lisäksi tutkimustietoa löytyi jonkin verran puheviestinnän, kasvatustieteen sekä sosiologian alalta. Kirjallisuuskatsaus on toteutettu noin 100 tieteellisen artikkelin tai tiivistelmän pohjalta. Tutkielma osoitti, että lasten vanhemmilla on merkittävä rooli lasten vuorovaikutustaitojen kehittymisessä. Varhaisten vuorovaikutussuhteiden laatu on yhteydessä lasten myöhemmin muodostuvien vuorovaikutussuhteiden laatuun. Vuorovaikutustaitojen hallitseminen auttaa lasta rakentamaan tasapainoisia vertaissuhteita. Hyväksytyksi tuleminen vertaisten keskuudessa sekä vastavuoroiset ystävyyssuhteet tukevat lapsen tasapainoista kehitystä ja auttavat lasta suoriutumaan koulun sekä ympäröivän yhteiskunnan asettamista haasteista. Lasten välinen vuorovaikutus tuottaa myös negatiivisia ilmiöitä. Toisinaan lapset käyttäytyvät aggressiivisesti vertaisiaan kohtaan, jättävät toiminnan ulkopuolelle tai kiusaavat muulla tavoin. Tällaiseen käyttäytymiseen voivat johtaa esimerkiksi puutteelliset vuorovaikutustaidot, vallan tavoittelu tai vaikuttamispyrkimykset vertaissuhteissa. Vertaistensa syrjinnän uhriksi joutunut lapsi kärsii asemastaan, mikä voi näkyä esimerkiksi heikkona koulumenestyksenä, masentuneisuutena tai yksinäisyytenä. Lasten vuorovaikutustaitoja voidaan kehittää ohjaamisen ja harjoittelemisen avulla. Ohjaamisen ja harjoittelemisen on todettu muun muassa lisäävän lasten vuorovaikutusta edistävää käyttäytymistä sekä rakentavien konfliktinratkaisukeinojen käyttämistä. Lisäksi aggressiivisen käyttäytymisen on todettu vähentyneen lasten saaman ohjauksen ja harjoittelemisen myötä. Kirjallisuuskatsaus toi esille tarpeen tutkia lisää lasten viestintäkäyttäytymistä sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevää vuorovaikutusta.
dc.format.extent121 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLapset
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.subject.othervuorovaikutustaidot
dc.subject.othervertaissuhteet
dc.subject.otherystävyyssuhteet
dc.titleLasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011052610922
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysokeskinäisviestintä
dc.subject.ysoystävyys
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot