Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Laho, Henna-Kaisa
dc.date.accessioned 2011-05-26T12:06:45Z
dc.date.available 2011-05-26T12:06:45Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011052610922 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/27080
dc.description.abstract Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä tutkimuksia eri tieteenaloilta. Erityisesti haluttiin tarkastella lasten vertaissuhteita ja niissä ilmeneviä vuorovaikutusilmiöitä. Lasten viestintäkäyttäytymistä on tutkittu runsaasti psykologian alalla. Lisäksi tutkimustietoa löytyi jonkin verran puheviestinnän, kasvatustieteen sekä sosiologian alalta. Kirjallisuuskatsaus on toteutettu noin 100 tieteellisen artikkelin tai tiivistelmän pohjalta. Tutkielma osoitti, että lasten vanhemmilla on merkittävä rooli lasten vuorovaikutustaitojen kehittymisessä. Varhaisten vuorovaikutussuhteiden laatu on yhteydessä lasten myöhemmin muodostuvien vuorovaikutussuhteiden laatuun. Vuorovaikutustaitojen hallitseminen auttaa lasta rakentamaan tasapainoisia vertaissuhteita. Hyväksytyksi tuleminen vertaisten keskuudessa sekä vastavuoroiset ystävyyssuhteet tukevat lapsen tasapainoista kehitystä ja auttavat lasta suoriutumaan koulun sekä ympäröivän yhteiskunnan asettamista haasteista. Lasten välinen vuorovaikutus tuottaa myös negatiivisia ilmiöitä. Toisinaan lapset käyttäytyvät aggressiivisesti vertaisiaan kohtaan, jättävät toiminnan ulkopuolelle tai kiusaavat muulla tavoin. Tällaiseen käyttäytymiseen voivat johtaa esimerkiksi puutteelliset vuorovaikutustaidot, vallan tavoittelu tai vaikuttamispyrkimykset vertaissuhteissa. Vertaistensa syrjinnän uhriksi joutunut lapsi kärsii asemastaan, mikä voi näkyä esimerkiksi heikkona koulumenestyksenä, masentuneisuutena tai yksinäisyytenä. Lasten vuorovaikutustaitoja voidaan kehittää ohjaamisen ja harjoittelemisen avulla. Ohjaamisen ja harjoittelemisen on todettu muun muassa lisäävän lasten vuorovaikutusta edistävää käyttäytymistä sekä rakentavien konfliktinratkaisukeinojen käyttämistä. Lisäksi aggressiivisen käyttäytymisen on todettu vähentyneen lasten saaman ohjauksen ja harjoittelemisen myötä. Kirjallisuuskatsaus toi esille tarpeen tutkia lisää lasten viestintäkäyttäytymistä sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevää vuorovaikutusta.
dc.format.extent 121 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Lapset
dc.subject.other puheviestintä
dc.subject.other vuorovaikutustaidot
dc.subject.other vertaissuhteet
dc.subject.other ystävyyssuhteet
dc.title Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011052610922
dc.subject.ysa lapset
dc.subject.ysa puheviestintä
dc.subject.ysa sosiaaliset taidot
dc.subject.ysa sosiaaliset suhteet
dc.subject.ysa keskinäisviestintä
dc.subject.ysa ystävyys
dc.subject.ysa vuorovaikutus
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Viestintätieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Communication en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine puheviestintä fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record