Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRuoho, Marika
dc.date.accessioned2011-05-25T17:53:08Z
dc.date.available2011-05-25T17:53:08Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1159245
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27074
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsin kielen opettajien mielipiteitä, asenteita ja kokemuksia suullisesta kurssista Puhu ja ymmärrä paremmin (RUB6) sekä suullisen kielitaidon harjoittamisesta. Lisäksi tutkimus selvitti, mitä mieltä opettajat ovat tämän hetkisistä oppimisnäkemyksistä suullisen kielitaidon harjoittamisen näkökulmasta. Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Strukturoidut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti ja avoimet kysymykset kvalitatiivisesti. Kyselyyn osallistui yhteensä 76 ruotsin kielen opettajaa. Hypoteesina oli, että useimmat opettajat suhtautuvat kurssiin positiivisesti ja kokevat sen hyödyllisenä oppilaille, huolimatta siitä, että se todennäköisesti lisää heidän omaa työmääränsä. Tulosten perusteella voi todeta, että jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja pitää suullisen kielitaidon harjoittamista tärkeänä osana kielen oppimista, vaikka ajanpuutteen vuoksi heillä ei ole aina aikaa teettää suullisia harjoituksia. Suulliseen kurssiin he suhtautuvat myönteisesti. Kurssi on heille itselleen haaste sinänsä, mutta oppilaille hyödyllinen. Kurssin myötä opettajat oivalsivat, kuinka paljon lisää suullista harjoitusta oppilaat tarvitsisivat. Oppilaiden peruskielitaitoa he pitävät melko heikkona. Haasteellisena he kokevat esimerkiksi mielenkiintoisen kurssimateriaalin etsimisen sekä suullisen kielitaidon arvioimisen. Tutkimuksen perusteella moni opettajista haluaa painottaa opetuksessaan tämän päivän oppimisnäkemyksiä, kuten esimerkiksi yhteistoiminnallista oppimista ja konstruktiivista oppimisnäkemystä, koska kyseiset oppimisnäkemykset tukevat hyvin kommunikatiivista oppimista. Useimmat opettajat ovat kuitenkin sitä mieltä, että kommunikatiivinen kielen oppiminen ja kielioppipainotteinen ylioppilaskoe ovat ristiriidassa keskenään. Ratkaisuksi he ehdottaisivat esimerkiksi yhtä lisäkurssia tai ylioppilaskokeen muuttamista kommunikatiivisemmaksi.
dc.format.extent70 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppimisnäkemys
dc.titleSvensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011052510918
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot