Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMaunu, Marika
dc.date.accessioned2011-05-05T14:40:16Z
dc.date.available2011-05-05T14:40:16Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1158135
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26891
dc.description.abstractTutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin oppitunneille valittu opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen aineistona on kaksi sisällöltään lähestulkoon samanlaista Tyttö ja naakkapuu -lastenkirjaan perustuvaa prosessidraamaa, joiden ohjaajina toimii yhtä aikaa kaksi opettajaa. Oppilaat ovat alakoulun kolmannen ja kuudennen luokan oppilaita. Tutkimuksessa keskitytään havainnoimaan oppituntien opettajajohtoisia osuuksia ja pyritään selvittämään, miten opettajat ohjaavat draamaprosessia, millaista on opettajien ja oppilaiden välinen vuorovaikutus oppitunneilla ja miten kahden eri ryhmän prosessidraamat eroavat vuorovaikutukseltaan toisistaan. Analyysin taustalla ovat luokkahuoneen vuorovaikutuksen analyysimallit, jotka on laadittu perinteisten opettajajohtoisten oppituntien pohjalta. Tämä antaa mahdollisuuden verrata aineistona olevien prosessidraamaa opetusmenetelmänä hyödyntävien oppituntien vuorovaikutusta perinteisien oppituntien vuorovaikutukseen. Tulosten mukaan opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Prosessidraamoissa on kuitenkin nähtävissä myös yhtäläisyyksiä perinteisiin oppitunteihin. Opettajilla on suuri rooli luokkahuoneen vuorovaikutuksessa perinteisten oppituntien tavoin myös prosessidraamoissa, ja opettajien näkyvin rooli on toimia kysyjänä ja oppilaiden vastaajana. Kysymysten tehtävä prosessidraamoissa on kuitenkin monipuolisempi kuin perinteisillä oppitunneilla. Prosessidraamoihin valituilla työtavoilla on suuri merkitys luokkahuoneen vuorovaikutukseen ja siihen, kuinka paljon oppilaat pääsevät ääneen. Myös opetettavana oleva ryhmä ja sen aktiivisuus vaikuttavat luonnollisesti siihen, millaiseksi luokkahuoneen vuorovaikutus ja opettajan rooli siinä muotoutuvat. Kaiken kaikkiaan prosessidraaman valinta oppituntien opetusmenetelmäksi ei automaattisesti lisää oppilaiden osuutta luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Sekä opettajan että oppilaiden pitää harjoitella prosessidraamaa, kuten mitä tahansa muutakin yhteistoiminnallista menetelmää, jotta opettajat uskaltavat luopua auktoriteettiasemastaan ja vastaavasti oppilaat ottaa vastuuta yhteisessä päätöksenteossa.
dc.format.extent135 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkirjallisuuden opetus
dc.subject.otherdraamakasvatus
dc.subject.otherprosessidraama
dc.subject.otheryhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.otherkokemuksellinen oppiminen
dc.titleVuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
dc.title.alternativeOpettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011050510736
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoprosessidraama
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot