Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Maunu, Marika
dc.date.accessioned 2011-05-05T14:40:16Z
dc.date.available 2011-05-05T14:40:16Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011050510736 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/26891
dc.description.abstract Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin oppitunneille valittu opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen aineistona on kaksi sisällöltään lähestulkoon samanlaista Tyttö ja naakkapuu -lastenkirjaan perustuvaa prosessidraamaa, joiden ohjaajina toimii yhtä aikaa kaksi opettajaa. Oppilaat ovat alakoulun kolmannen ja kuudennen luokan oppilaita. Tutkimuksessa keskitytään havainnoimaan oppituntien opettajajohtoisia osuuksia ja pyritään selvittämään, miten opettajat ohjaavat draamaprosessia, millaista on opettajien ja oppilaiden välinen vuorovaikutus oppitunneilla ja miten kahden eri ryhmän prosessidraamat eroavat vuorovaikutukseltaan toisistaan. Analyysin taustalla ovat luokkahuoneen vuorovaikutuksen analyysimallit, jotka on laadittu perinteisten opettajajohtoisten oppituntien pohjalta. Tämä antaa mahdollisuuden verrata aineistona olevien prosessidraamaa opetusmenetelmänä hyödyntävien oppituntien vuorovaikutusta perinteisien oppituntien vuorovaikutukseen. Tulosten mukaan opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Prosessidraamoissa on kuitenkin nähtävissä myös yhtäläisyyksiä perinteisiin oppitunteihin. Opettajilla on suuri rooli luokkahuoneen vuorovaikutuksessa perinteisten oppituntien tavoin myös prosessidraamoissa, ja opettajien näkyvin rooli on toimia kysyjänä ja oppilaiden vastaajana. Kysymysten tehtävä prosessidraamoissa on kuitenkin monipuolisempi kuin perinteisillä oppitunneilla. Prosessidraamoihin valituilla työtavoilla on suuri merkitys luokkahuoneen vuorovaikutukseen ja siihen, kuinka paljon oppilaat pääsevät ääneen. Myös opetettavana oleva ryhmä ja sen aktiivisuus vaikuttavat luonnollisesti siihen, millaiseksi luokkahuoneen vuorovaikutus ja opettajan rooli siinä muotoutuvat. Kaiken kaikkiaan prosessidraaman valinta oppituntien opetusmenetelmäksi ei automaattisesti lisää oppilaiden osuutta luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Sekä opettajan että oppilaiden pitää harjoitella prosessidraamaa, kuten mitä tahansa muutakin yhteistoiminnallista menetelmää, jotta opettajat uskaltavat luopua auktoriteettiasemastaan ja vastaavasti oppilaat ottaa vastuuta yhteisessä päätöksenteossa.
dc.format.extent 135 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other kirjallisuuden opetus
dc.subject.other draamakasvatus
dc.subject.other prosessidraama
dc.subject.other yhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.other kokemuksellinen oppiminen
dc.title Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
dc.title.alternative Opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011050510736
dc.subject.ysa kirjallisuus
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa draamakasvatus
dc.subject.ysa vuorovaikutus
dc.subject.ysa prosessidraama
dc.subject.ysa yhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysa kokemusoppiminen
dc.subject.ysa opettajat
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine suomen kieli fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record