Haku
Aineistot 1-10 / 336
"Mamma, minä viskaan salaisuuden sinun korvaan" – kaksikielisten lasten vanhempien iloista ja huolista
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
Suomi ei ole enää yksikielinen maa. Jos yhteiskunta edistäisi nykyistä aktiivisemmin kaksi- ja monikielisyyttä, myös kansallinen kielivaranto laajenisi ja monipuolistuisi. Kaksikielisyyden tukeminen on tällä hetkellä vain ...
A2-kielen opetusjärjestelyt peruskoulussa pienessä maalaiskunnassa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
Etelä-Savossa, hieman Varkauden eteläpuolella vitostien varressa sijaitsevassa 5400 asukkaan Joroisten kunnassa on kuusi alakoulua (joissa oppilaita yhteensä noin 370), 194 oppilaan yläkoulu ja 127 oppilaan lukio. Kunnassa ...
AHELO – Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten kansainvälinen arviointi
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
Kaikki koulutuspolitiikkaa seuraavat ovat varmasti havainneet, mikä merkitys Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) toteuttamilla arvioinneilla, kuten esimerkiksi perusasteen oppimistuloksia kartoittavalla ...
Aikuiskoulutuksen kielikouluttajat ja kielikoulutuspoliittinen toimijuus
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Artikkelissa kerrotaan Kieliverkoston opettajankoulutuksen teemavuonna toteutetusta haastattelututkimuksesta, jossa tarkastellaan kielikoulutuspoliittista toimijuutta aikuiskoulutuksessa työskentelevien kielikouluttajien ...
Aikuisten luku- ja kirjoitustaidottomuus Suomessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Luku- ja kirjoitustaito on – ja on ollut jo yli sadan vuoden ajan – meille suomalaisille itsestään selvä asia. Kaikkialla tilanne ei kuitenkaan ole sama: UNESCOn tilastojen mukaan vuonna 2010 maailmassa oli noin 796 miljoonaa ...
Aikuisten lukutaito tiedon käsittelyn ja hallinnan avaintaitona
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)
Kansainväliset oppimistulosten ja osaamisen arvioinnit elävät kultakauttaan, ja lähes joka vuosi Suomessakin julkaistaan eri kohderyhmien avaintaitoja kartoittavien tutkimusten tuloksia. Tutkimusten kohteena olevat taidot ...
AinO-keskusta tarvitaan
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
AinO -keskus on poikkitieteellinen toimintaympäristö aineenopettajaksi opiskeleville kielten opiskelijoille. Keskus on Helsingin yliopiston humanistiseen tiedekuntaan syksyllä 2006 perustettu kieltenopettajakoulutuksen ...
Ajatuksia koulutusviennistä – mahdollisuudet ja riskit vaakakupissa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2015)
Koulutusosaamisen viennistä tulee kehittää yksi Suomen tulevaisuuden tärkeimmistä vientituotteista. Näin kaavailtiin vuonna 2010 julkaistussa opetus- ja kulttuuriministeriön raportissa (OKM 2010). Suomessa ajatus koulutuksesta ...
Aletaan alusta : mihin päästään alle vuodessa?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2015)
Uuden kielen oppiminen aikuisiällä ilman lapsuudessa opitun luku- ja kirjoitustaidon
tukea on vaativaa ja aikaa vievää. Tämä on tuttua kaikille lukutaito-opettajille, ja se käy
ilmi myös väitöskirjastani.
Ammatillisen puolen harjoittelusta lisäarvoa tulevaisuuden kieltenopettajalle
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa ammatillisen puolen kielenopetus jää usein vieraaksi, eivätkä peruskoulussa ja lukiossa suoritettavat harjoittelut valmenna aikuisopetukseen. Tätä mieltä on Itä-Suomen yliopistossa ...