Haku
Aineistot 1-10 / 336
Grosse Pause – vuorotteluvapaalla saamelaiskulttuurissa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Artikkelin kirjoittaja päätti ottaa vuorotteluvapaata opettajan työstään ja muutti vuodeksi Suomen pohjoisimpaan ja ainoaan saamelaisenemmistöiseen kuntaan Tenonlaaksoon Utsjoelle, Saamenmaalle. Siellä hän on päässyt ...
Tuplatekstityksestäkö avain oppimateriaalikielen ja arkisuomen välisiin eroihin?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2015)
Uusviestinnän seurauksena eri kielimuotojen rajat ovat hämärtyneet ja arkipuheen piirteet ovat alkaneet yleistyä paitsi puhutussa myös kirjoitetussa yleiskielessä. Suomea muunkielisille opetettaessa puhekielen ongelmallisuus ...
Kielikoulutuspolitiikkaa Aurinkorannikolla
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
Vieraiden kielten aineenopettajankoulutuksen soveltavan ohjatun opetusharjoittelun voi suorittaa hyvin moninaisissa oppimisympäristöissä. Harjoittelukokemusten lisäksi kirjoittaja perehtyy myös kielikoulutuspolitiikan ...
Kielikoulutuspolitiikkaa kunnissa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
Kielikoulutuspolitiikka on siirtynyt muun koulutuspolitiikan hajauttamisen myötä entistä enemmän kuntatason kysymykseksi. Artikkelissa tarkastellaan kuntatason koulutuspoliittisten päätöksentekijöiden, kuten opetustoimen ...
Kissa kadoksissa - näytelmä kuudella kielellä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Hämeenlinnan Normaalikoulu on osallistunut valtakunnalliseen Kielitivoli-projektiin, jonka tavoitteena on edistää harvinaisten kielten valintoja sekä tuoda esiin maassamme olevaa kielivarantoa. Viimeksi mainittuun tavoitteeseen ...
Korkeakoulutetut monikielisiä ja aidosti kansainvälisiä?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Yliopistojen tutkintojen laadun ja työmarkkinavetovoimaisuuden tärkeä osatekijä on ollut monipuolinen tarjonta kielten ja kulttuurien osaamisessa. Nyt monet yliopistot ovat kohdentaneet resurssileikkauksensa kielikoulutukseen, ...
AinO-keskusta tarvitaan
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
AinO -keskus on poikkitieteellinen toimintaympäristö aineenopettajaksi opiskeleville kielten opiskelijoille. Keskus on Helsingin yliopiston humanistiseen tiedekuntaan syksyllä 2006 perustettu kieltenopettajakoulutuksen ...
Opettajankoulutus - edessä vielä parempi tulevaisuus?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Vaikka suomalainen opettajankoulutus on saanut laajasti tunnustusta osakseen, haastavat monet yhteiskunnalliset muutokset tutkimaan opettajankoulutusta kriittisesti. Tarkastelen tässä artikkelissa opettajankoulutuksen ...
Kielikoulutuksen ja työmarkkinoiden kohtaaminen: kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta koulutuksen ja työmarkkinoiden dialogiin
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
Työelämän viestintätaitojen opettaminen Jyväskylän aikuisopistossa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Aikuisten ammatillisen äidinkielen opettajan työ on työelämän viestintätaitojen opettamista. Opettajan on välttämätöntä tuntea työelämä, jotta opetusmateriaalit ja oppimisympäristöt palvelisivat sekä opiskelijaa että ...