Haku
Aineistot 1-10 / 759
Aikuiset suomen kieltä ja lukutaitoa opiskelevat matkalla aktiivisiksi kansalaisiksi
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)
Elämme voimakkaasti kirjallisia taitoja korostavassa yhteiskunnassa, jonka toimintaan aktiivisesti osallistuminen edellyttää monenlaista kirjallista osaamista. Mitä tämä tarkoittaa lukemiseen ja kirjoittamiseen harjaantumattoman ...
Grosse Pause – vuorotteluvapaalla saamelaiskulttuurissa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Artikkelin kirjoittaja päätti ottaa vuorotteluvapaata opettajan työstään ja muutti vuodeksi Suomen pohjoisimpaan ja ainoaan saamelaisenemmistöiseen kuntaan Tenonlaaksoon Utsjoelle, Saamenmaalle. Siellä hän on päässyt ...
Tuplatekstityksestäkö avain oppimateriaalikielen ja arkisuomen välisiin eroihin?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2015)
Uusviestinnän seurauksena eri kielimuotojen rajat ovat hämärtyneet ja arkipuheen piirteet ovat alkaneet yleistyä paitsi puhutussa myös kirjoitetussa yleiskielessä. Suomea muunkielisille opetettaessa puhekielen ongelmallisuus ...
Kielikoulutuspolitiikkaa Aurinkorannikolla
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
Vieraiden kielten aineenopettajankoulutuksen soveltavan ohjatun opetusharjoittelun voi suorittaa hyvin moninaisissa oppimisympäristöissä. Harjoittelukokemusten lisäksi kirjoittaja perehtyy myös kielikoulutuspolitiikan ...
Kielikoulutuspolitiikkaa kunnissa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
Kielikoulutuspolitiikka on siirtynyt muun koulutuspolitiikan hajauttamisen myötä entistä enemmän kuntatason kysymykseksi. Artikkelissa tarkastellaan kuntatason koulutuspoliittisten päätöksentekijöiden, kuten opetustoimen ...
Kissa kadoksissa - näytelmä kuudella kielellä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Hämeenlinnan Normaalikoulu on osallistunut valtakunnalliseen Kielitivoli-projektiin, jonka tavoitteena on edistää harvinaisten kielten valintoja sekä tuoda esiin maassamme olevaa kielivarantoa. Viimeksi mainittuun tavoitteeseen ...
Ammatillisen kielitaidon kehittyminen sairaanhoitajien pätevöitymiskoulutuksessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)
Missä ja miten maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien suomen kielen taito kehittyy? Millaisia tehtäviä tai oppimistilanteita ja -ympäristöjä tarvitaan? Keskitymme tässä artikkelissa kuvaamaan muutamia Urareitti-hankkeen ...
Monikielisyyden näkeminen voimavarana : kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)
Monikielisyys on nykyisin arkipäivää monissa kouluissa. Myös Suomen kouluissa erikielisten oppilaiden määrä on kasvanut ja sen odotetaan yhä kasvavan tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten koulut voivat ...
Korkeakoulutetut monikielisiä ja aidosti kansainvälisiä?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
Yliopistojen tutkintojen laadun ja työmarkkinavetovoimaisuuden tärkeä osatekijä on ollut monipuolinen tarjonta kielten ja kulttuurien osaamisessa. Nyt monet yliopistot ovat kohdentaneet resurssileikkauksensa kielikoulutukseen, ...
Tieteen monikielinen termistö yhteisöllisenä toimintana korkeakouluopetuksessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)
Tässä artikkelissa tarkastelemme erityisesti korkeakoulutukseen liittyvää kysymystä siitä, kuinka opiskelijat omaksuvat taidon osallistua oman alansa asiantuntijadiskurssiin useammalla kuin yhdellä kielellä. Keskeisiä ...