Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLundström, Anette
dc.date.accessioned2011-03-31T05:57:24Z
dc.date.available2011-03-31T05:57:24Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1155235
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26719
dc.description.abstractLundström Anette. Televisiomainosten välittämä kuva äideistä. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston. Kasvatustieteen laitos. Kevät 2011. 79 sivua + liitteet 21 sivua. Pro gradu –tutkielmassani tarkastelen televisiomainosten välittämää kuvaa äideistä. Tarkastelun kohteina ovat mainosäitien ulkoinen olemus ja olotila, sosiaaliset suhteet, mainosäidin toiminta sekä mainoksen tapahtumapaikka. Tämän lisäksi olen tarkastellut mainosten tuottamaa kuvaa hyvästä äitiydestä. Tutkimuksen aineisto on kerätty syksyllä 2009 sekä keväällä 2010 tallentamalla televisiomainoksia kolmelta Suomen katsotuimmalta mainoskanavalta. Tallennuksia tehtiin sekä arkipäivinä että viikonloppuina aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan. Tavoitteena oli kerätä mahdollisimman kattava aineisto kyseisenä ajankohtana esitetyistä televisiomainoksista. Aineiston muodostivat 48 televisiomainosta, joissa äitiyteen viitattiin joko sanoin tai kuvin. Äitejä mainoksissa oli yhteensä 55. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Mainoksia on tarkasteltu määrällisesti laskemalla erilaisten muuttujien esiintymiskertoja sekä sanallisesti kuvailemalla syvällisemmin mainoksia ja mainoksissa esiintyviä äitejä. Hyvää äitiyttä lähestyttiin Valkosen (2005) kokoaman monitieteisen hyvän vanhemmuuden osatekijöitä sisältävän taulukon pohjalta. Äitien toimintaan perustuen aineistosta etsittiin erilaisia äitityyppejä. Äitityypit olivat: aikaa antava äiti, huolehtiva äiti, arkea pyörittävä äiti, äiti osana perhettä, työssäkäyvä äiti, rentoutuva äiti ja auktoriteettiäiti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mainosäitien kuvaukset suomalaisessa televisiomainonnassa olivat monipuolisia. Äidit kuvattiin mainoksissa useimmiten tavallisen kokoisina ja arkisina, mutta aineistoon mahtui myös hoikkia, tukevia ja huoliteltuja äitejä. Tässä tutkimuksessa perinteisen sukupuolijärjestelmän horjuttaminen näkyi naisten toimintakentän laajentamisena: mainosäitien elinpiiri oli laajentunut kodin ulkopuolelle ja heillä riitti aikaa ystäville, sukulaisille, työlle, harrastukselle ja itselleen. Perinteisiä äitihahmoja toistetaan edelleen, mutta samalla äitiys esitettään ajassa muuttuvana ilmiönä. Vanhojen, tiukasti rajattujen, äitiyden representaatioiden rinnalle tarjotaan useita vaihtoehtoisia äitiyden toteuttamisen tapoja.
dc.format.extent100 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheräitiys
dc.subject.otherhyvä äitiys
dc.subject.othertelevisiomainonta
dc.subject.othermainonta
dc.titleTelevisiomainosten välittämä kuva äideistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011033110578
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoäitiys
dc.subject.ysoäidit
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysotelevisiomainonta
dc.subject.ysomainonta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot