Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Viitasalo, Suvi
dc.date.accessioned 2011-02-16T07:12:05Z
dc.date.available 2011-02-16T07:12:05Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102161777 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/26561
dc.description.abstract Tutkimuksen tavoitteena on etsiä apua nykypäivän koulukirjaston kokoelman hoitoon. Erityisesti kysymys, millaista kaunokirjallisuutta koulukirjastoon tulisi hankkia, jotta se vastaisi 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin, oli keskeinen tutkimusta tehtäessä. Tutkimuksessa pyritään löytämään systemaattisen tekstianalyysin avulla perusopetuksen kirjallisuuden opetuksen ydin, jonka pohjalta pystyttäisiin luomaan koulukirjaston kaunokirjallisen materiaalin valintaperusteita. Analysoitavana aineistona on vuonna 2004 voimaan tullut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tutkimus rakentuu alun aineiston taustoja ja kehitystä kartoittavista luvuista sekä analyysiluvusta. Tutkimuksessa kartoitetaan koulukirjaston (luku 2), konstruktivistisen oppimiskäsityksen (luku 3) ja kirjallisuuden opetuksen (luku 4) kehitystä ja taustaa. Luvussa 5 analysoidaan vuoden 2004 voimaan tullutta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Analyysissa käy selväksi, ettei mitään konkreettisia kirjalistoja ja lukemistoja pysty tämän päivän koulukirjaston kokoelman hoitamisen ja kirjallisuuden opetuksen tueksi laatimaan. Jo pelkästään opetussuunnitelman perusteiden konstruktivistinen oppimiskäsitys tekee sen mahdottomaksi. Myös opetussuunnitelman perusteiden suuntaa-antava luonne ja laajat määritelmät kirjallisuuden opetuksen sisällöstä ja luettavista teoksista romuttaa ajatuksen kaikissa Suomen yläkouluissa toimivasta kirjalistasta tai yleisesti pätevistä valintaperusteista. Koulukirjaston kokoelman hoitoon voi kuitenkin saada apua luvussa 5.3 esitetyistä valintaperusteista. Niiden pohjalta kaunokirjallisuuden laajasta kentästä saa mahdollisesti rajattua sellaisia teoksia, jotka palvelevat nykyisen opetussuunnitelman määrittelemää kirjallisuuden opetusta ja ennen kaikkea opetussuunnitelman käsitystä oppimisesta. Jos kirjaston hoitaja muistaa kartoittaa oppilaiden ja henkilökunnan tarpeita, kiinnostuksen kohteita sekä ottaa huomioon 2004POPS:n analyysissa määritellyt kirjallisuuden opetuksen kohteet ja välineet, ei hän suuresti erehdy kaunokirjallisuutta valitessaan. Kaiken kaikkiaan kirjallisuuden opetus perusopetuksessa on selvästi vaativaa ja monipuolista työtä. Koulukirjastosta, jos se on taidolla ja käyttäjiään kuunnellen rakennettu, on suuri apu ja tuki opetustyötä tehtäessä.
dc.format.extent 62
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other kirjallisuus
dc.subject.other opetus
dc.subject.other koulukirjastot
dc.subject.other opetussuunnitelmat
dc.subject.other konstruktivismi
dc.title Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201102161777
dc.subject.ysa kirjallisuus
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa koulukirjastot
dc.subject.ysa opetussuunnitelmat
dc.subject.ysa konstruktivismi
dc.subject.ysa perusopetus
dc.subject.ysa yläkoulu
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Art and Cultural Studies en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine Literature en
dc.contributor.oppiaine kirjallisuus fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record