Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Talikka, Aku
dc.date.accessioned 2011-02-04T22:25:24Z
dc.date.available 2011-02-04T22:25:24Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102051747 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/26525
dc.description.abstract Oppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liittyä käsitteellisen ymmärtämisen lisäksi esimerkiksi tehtävän esitysmuotoon eli representaatioon: sisällöltään samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, saatetaan vastata eri tavalla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaista esitystapoihin liittyvää epäjohdonmukaisuutta oppilaiden ajattelussa on ja millaisia syitä tällaiseen erilaiseen vastaamiseen eri esitysmuodoilla mahdollisesti voi olla. Tutkin kymmenen lukiolaisen käsityksiä peruskinematiikasta, Newtonin laeista ja painovoimasta monivalintakokeella, joka on laadittu erityisesti representationaalisen koherenssin (esitystapojen ymmärtämisen johdonmukaisuuden) selvittämiseen. Perehdyin opiskelijoiden ajatteluun sekä testivastauksia tutkimalla että opiskelijoita haastattelemalla. Tarkastelin taustalla esiintyviä virhekäsityksiä kohtalaisesti mutta painotin representaatioiden hallinnan selvittämistä. Opiskelijoilla esiintyi yleisesti tunnettuja virhekäsityksiä liikkeestä ja voimista. Esimerkiksi osa oli ymmärtänyt väärin Newtonin kolmannen lain, osa erimassaisten kappaleiden putoamisen ja osa molemmat. Muitakin, erikoisempia harhaluuloja ilmaantui. Muutamat ymmärsivät asiat erittäin hyvin, mutta kaikilla kuitenkin oli joitakin ongelmia. Representaatioihin liittyviä seikkoja kävi toki myös ilmi, ei kuitenkaan niin paljon ja helposti kuin oli odotettu. Opiskelijat esimerkiksi lukivat sanallisia vaihtoehtoja huolimattomasti tai eivät osanneet tulkita graafisia kuvaajia. Käytetty monivalintatesti vaikuttaa melko luotettavalta, sillä kovin paljon ei ollut väärin perustein valittuja oikeita vaihtoehtoja tai oikein perustein valittuja vääriä vaihtoehtoja.
dc.format.extent 34
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other representaatio
dc.subject.other pedagogiikka
dc.subject.other käsitteellinen oppiminen
dc.subject.other lukio
dc.subject.other mekaniikka
dc.title Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201102051747
dc.subject.ysa representaatio
dc.subject.ysa pedagogiikka
dc.subject.ysa lukio
dc.subject.ysa oppiminen
dc.subject.ysa mekaniikka
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Mathematics and Science en
dc.contributor.laitos Fysiikan laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Physics en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine Physics

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record