Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNiinivaara, Janne
dc.contributor.authorKarhunen, Sanna
dc.date.accessioned2011-02-02T11:27:08Z
dc.date.available2011-02-02T11:27:08Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationNiinivaara, J. & Karhunen, S. (2010). Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2010</em>, 2010, 25-33. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26507
dc.description.abstractAjoittainen viestintäarkuus ja esiintymisjännitys ovat tuttuja tunteita jokaiselle. Voimakkaana ja toistuvana kokemuksena viestintäarkuus voi kuitenkin heikentää yksilön elämänlaatua. Puheviestinnän kouluttajat kohtaavat mitä todennäköisimmin joskus uransa aikana viestintäarkuudesta kärsivän tai puhumista pelkäävän koulutettavan. Viestintäarkuutta voidaan lieventää puheviestinnän koulutuksella, mutta joskus koulutettava hyötyisi pikemminkin psykologisesta, terapeuttisesta tai psykiatrisesta avusta. Näissä tilanteissa puheviestinnän kouluttaja joutuu pohtimaan oman osaamisensa rajoja. Tässä puheenvuorossa kuvaamme kolmen puheviestinnän kouluttajan haastatteluiden pohjalta heidän näkemyksiään vuorovaikutuksesta puhumista jännittävän koulutettavan kanssa. Näkemyksissä korostuivat viestintäarkuuden vähentämiseen tähtäävän koulutuksen erityispiirteet. Kouluttajat kuvasivat haastatteluissa esimerkiksi sitä, mitä he voivat tehdä huomatessaan koulutettavan tarvitsevan psykologista apua puheviestinnän koulutuksen sijaan. Puheviestinnän kouluttajan osaamisen reuna-alueita koulutustilanteissa, joissa koulutettavan tarpeet ovat selkeästi psykologisia, kuvaamme psykologisen rajapinnan käsitteellä. Psykologisella rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus liittyi kouluttajien mukaan emootioiden kohtaamiseen ja koulutettavan ohjaamiseen toisenlaisen avun äärelle. Psykologisella rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus voidaan nähdä puheviestinnän kouluttajan vastuuna koulutettavasta silloin, kun kouluttaja tunnistaa tulleensa oman ammattiosaamisen raja-alueille.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirja
dc.relation.urihttp://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-20111191035
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.volume2010
dc.rights.copyright© Kirjoittajat ja Prologos ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovuorovaikutusen
dc.subject.ysojännittäminenen
dc.subject.ysoesiintymispelkoen
dc.subject.ysososiaaliset taidoten
dc.subject.ysopuheopetusen
dc.subject.ysopuheviestintäen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright