Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Niinivaara, Janne
dc.contributor.author Karhunen, Sanna
dc.date.accessioned 2011-02-02T11:27:08Z
dc.date.available 2011-02-02T11:27:08Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Niinivaara, J. & Karhunen, S. (2010). Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2010</em>, 2010, 25-33. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a>
dc.identifier.issn 1795-7613
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/26507
dc.description.abstract Ajoittainen viestintäarkuus ja esiintymisjännitys ovat tuttuja tunteita jokaiselle. Voimakkaana ja toistuvana kokemuksena viestintäarkuus voi kuitenkin heikentää yksilön elämänlaatua. Puheviestinnän kouluttajat kohtaavat mitä todennäköisimmin joskus uransa aikana viestintäarkuudesta kärsivän tai puhumista pelkäävän koulutettavan. Viestintäarkuutta voidaan lieventää puheviestinnän koulutuksella, mutta joskus koulutettava hyötyisi pikemminkin psykologisesta, terapeuttisesta tai psykiatrisesta avusta. Näissä tilanteissa puheviestinnän kouluttaja joutuu pohtimaan oman osaamisensa rajoja. Tässä puheenvuorossa kuvaamme kolmen puheviestinnän kouluttajan haastatteluiden pohjalta heidän näkemyksiään vuorovaikutuksesta puhumista jännittävän koulutettavan kanssa. Näkemyksissä korostuivat viestintäarkuuden vähentämiseen tähtäävän koulutuksen erityispiirteet. Kouluttajat kuvasivat haastatteluissa esimerkiksi sitä, mitä he voivat tehdä huomatessaan koulutettavan tarvitsevan psykologista apua puheviestinnän koulutuksen sijaan. Puheviestinnän kouluttajan osaamisen reuna-alueita koulutustilanteissa, joissa koulutettavan tarpeet ovat selkeästi psykologisia, kuvaamme psykologisen rajapinnan käsitteellä. Psykologisella rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus liittyi kouluttajien mukaan emootioiden kohtaamiseen ja koulutettavan ohjaamiseen toisenlaisen avun äärelle. Psykologisella rajapinnalla tapahtuva vuorovaikutus voidaan nähdä puheviestinnän kouluttajan vastuuna koulutettavasta silloin, kun kouluttaja tunnistaa tulleensa oman ammattiosaamisen raja-alueille.
dc.language.iso fin
dc.publisher Prologos ry
dc.relation.ispartofseries Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2010
dc.relation.uri http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
dc.rights openAccess fi
dc.rights © Kirjoittajat ja Prologos ry
dc.title Kohtaamisia rajapinnoilla : vuorovaikutus puhumista jännittävien koulutuksessa
dc.type article en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-20111191035
dc.subject.ysa vuorovaikutus en
dc.subject.ysa jännittäminen en
dc.subject.ysa esiintymispelko en
dc.subject.ysa sosiaaliset taidot en
dc.subject.ysa puheopetus en
dc.subject.ysa puheviestintä en
dc.type.uri http://purl.org/eprint/type/JournalArticle
eprint.status

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record