Show simple item record

dc.contributor.authorFredriksson, Aleksi
dc.date.accessioned2011-01-28T12:00:36Z
dc.date.available2011-01-28T12:00:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1147473
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25952
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Jyväskylän Yliopisto Liikuntatieteiden laitos/liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta FREDRIKSSON, ALEKSI: Lempiliikuntapaikkani. Lukiolaisten kirjoituksia kokemistaan liikuntapaikoista. Pro gradu - tutkielma, 94 s., 3s. liites. Liikuntapedagogiikka 2011 Tutkimuksen tarkoituksena on laadullisin tutkimuskeinoin selvittää lukiolaisten kokemuksia heille tärkeimmistä liikuntapaikoista. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on selvittää sitä prosessia, jonka aikana yleisistä tiloista muotoutuu merkityksellisiä ja tärkeitä paikkoja. Pyrin tutkimuksessani vastaamaan kysymyksiin: Millaiset tekijät tekevät liikuntapaikasta erityisen tärkeän paikan? Miten tärkeimpiä liikuntapaikkoja kuvataan? Tutkimukseen osallistui 87 lukioikäistä nuorta kahdesta pääkaupunkiseudun lukiosta. Aineisto kerättiin siten, että 16-18-vuotiaat nuoret kirjoittivat aineen otsikolla "Lempiliikuntapaikkani". Kirjoittajille annettiin sekä suullinen että kirjallinen ohjeistus, joka sisälsi apukysymyksiä helpottamaan kirjoittamisen alkuun pääsemistä. Kirjoitukset paloiteltiin ja tyypiteltiin aineistolähtöisesti ja aineiston tarkastelussa hyödynnettiin fenomenografista näkökulmaa. Aineisto analysoitiin esiin nousseiden teemojen pohjal-ta ja siitä nostettiin kysymyksiä pohdittavaksi. Keskeisiksi teemoiksi nousivat liikuntapaikan fyysiset ominaisuudet, paikkaan liittyvät muistot ja kokemukset sekä sosiaalinen kanssakäynti liikuntapaikassa. Lisäksi sukupuolten välillä näkyy eroja mieliliikuntapaikan tärkeitä ominaisuuksia avattaessa. Paikkaan liittyvät muistot ja kokemukset ovat aiempien ´tila´ ja ´paikka´- tutkimusten perusteella olennaisimpia tekijöitä rakkaan paikan kehittymisessä. Sama ilmiö on nähtävissä myös tässä tutkimuksessa. Henkilöllä on oltava kokemuksia ja muistoja paikasta, jotta siitä tulisi merkityksellinen. Liikuntapaikan fyysiset ominaisuudet ovat erityisen merkityksellisiä aktiivisesta ja tavoitteellisesta liikunnasta kirjoittaville. Lisäksi erityisesti pojat lähestyvät paikkoja konkreettisia, fyysisiä määritelmiä käyttäen. Näiden lisäksi sosiaalinen kanssakäynti liikunnan yhteydessä muodostaa merkityksellisen kokonaisuutensa, ja kyseinen aihepiiri esiintyy enemmän tyttöjen kuin poikien kirjoituksissa. Asiasanat: paikka, liikuntapaikka, nuoret, kokemukset, fenomenografia
dc.format.extent99 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleLempiliikuntapaikkani : lukiolaisten kirjoituksia kokemistaan liikuntapaikoista
dc.title.alternativeLukiolaisten kirjoituksia kokemistaan liikuntapaikoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201101281175
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikuntapaikat
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokokemukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record