Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Toroi, Kirsi
dc.date.accessioned 2011-01-12T20:11:19Z
dc.date.available 2011-01-12T20:11:19Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101121019 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/25787
dc.description.abstract Toroi, Kirsi. Opettajasta kanssakulkijaksi? Aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen yksikkö, syksy 2010. 89 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia identiteettejä päiväkodin aamu-tuokiolla aikuisten käyttämä kieli rakentaa lapsille ja millaisen pohjan rakentuvat identiteetit luovat lapsen subjektiudelle. Tutkimuksen kannalta olennaisia kysymyksiä olivat, miten päiväkodin aamutuokiolla käytävä keskustelu rakentuu, millaista aikuisten puhe on ja millaisia sosiaalisia toimintamalleja se lapsille muovaa. Kiinnostuksen kohteena oli myös intersubjektiivisuuden syntyminen tai syntymättömyys aamutuokiokeskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä yleistä tietämystä aikuisen puheen merkityksestä lapsen kasvuun, paljastaa mahdollisia päiväkodin aikuisten puheeseen liittyviä epäkohtia ja nostaa niitä julkiseen keskusteluun. Näihin tavoitteisiin pyrittiin analysoimalla 3-5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmän aamutuokiolta kerättyä videomateriaalia kriittisen diskurssianalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että aikuislähtöisyys hallitsee edelleen päiväkodin arjen toimintaa. Aikuisten suunnittelemat aamutuokiot eivät antaneet tilaa lapsilähtöisyydelle. Aikuisten puhe liikkui opettajuus-kasvattajuusdiskurssissa, jonka seurauksena lapsille rakentui itsetuntoa heikentävä kasvatettavan ja opetettavan identiteetti. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että päiväkotien aikuisten opettajanrooli on aikansa eläneenä muokattava uuteen kuosiin: kanssakulkijaksi. Tämän uuden aikuisroolin luomiseen tarvitaan työkaluja, joiden avulla aikuisen silmät ja korvat avataan näkemään ja kuulemaan lasta ja mieli tyhjennetään uuden oppimiselle ja yhteiselle pohdiskelulle. Enää ei tärkeintä ole mitä tehdään, vaan miten tehdään. Aikuisen valmiita suunnitelmia arvokkaammaksi nousevat kyky kohdata toisia ihmisiä, luottaa intuitioon, tunnistaa tunteita ja olla läsnä kaikissa arjen hetkissä. Tämä tutkimus on omistettu kaikille niille lapsille, jotka yhtyvät erään jyväskyläläisen päiväkotipojan ajatukseen: Jos minulla olisi puskutraktori, ajaisin kumoon kaikki aamutuokiot.
dc.format.extent 89
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Varhaiskasvatus
dc.subject.other päiväkoti
dc.subject.other vuorovaikutus
dc.subject.other sosiaalinen toimintamalli
dc.subject.other identiteetti
dc.subject.other diskurssi
dc.subject.other kriittinen diskurssianalyysi
dc.title Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201101121019
dc.subject.ysa varhaiskasvatus
dc.subject.ysa päiväkodit
dc.subject.ysa vuorovaikutus
dc.subject.ysa identiteetti
dc.subject.ysa toimintamallit
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Education en
dc.contributor.laitos Kasvatustieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Education en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine varhaiskasvatus fi
dc.subject.method Diskurssianalyysi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record