SaaS-palveluiden markkinointi ja myynti B2B-markkinoilla

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Selin, Joona
dc.date.accessioned 2011-01-10T12:40:02Z
dc.date.available 2011-01-10T12:40:02Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101101013 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/25771
dc.description.abstract Tässä tutkielmassa esitetään malli SaaS-palveluiden markkinoinnista ja myynnistä B2B-markkinoilla. Tämän kaltaista mallia tutkittavasta ilmiöstä ei ole aikaisemmin esitetty akateemisessa kirjallisuudessa, tai ainakaan tutkija ei ole tietoinen tästä. Malli muodostetaan käsitteellis-teoreettisen kirjallisuusanalyysin sekä monen tapauksen tapaustutkimuksen pohjalta. Kirjallisuusanalyysissä tarkastellaan markkinointia ja myyntiä ohjelmistoliiketoiminnassa sekä suhteutetaan SaaS-palvelut tähän kenttään. Kirjallisuusanalyysin pohjalta luotavaa mallia testataan suorittamalla monen tapauksen tapaustutkimus kuudessa suomalaisessa SaaS-ohjelmistoyrityksessä. Tutkimuksessa tunnistetaan neljä keskeistä SaaS-palveluiden markkinoinnin ja myynnin osa-aluetta: liiketoiminta, asiakaskohderyhmä, myyntiprosessi sekä asiakassuhde. Joka osa-alueeseen liittyen esitetään avainmittareita, jotka toimivat käytännön työkaluina SaaS-liiketoiminnan menestyksen arviointiin. Tutkimuksen perusteella kaiken kokoiset yritykset markkinoivat ja myyvät SaaS-palveluita erilaisilla liiketoimintamalleilla. Puhtaat SaaS-yritykset ovat pieniä kasvuyrityksiä, jotka toteuttavat itsepalvelumallia. SaaS-palveluiden asiakkaat ovat erikokoisia yrityksiä mikroyrityksistä suuryrityksiin ja ostajina toimii liiketoimintajohto IT-ostajien sijaan. SaaS-palveluiden myynti tapahtuu pääasiassa henkilökohtaisen suoramyynnin keinoin ja markkinointiviestinnän tärkein kanava on Internet. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen SaaS-yritykset eivät käytä markkinointiviestinnässä mainontaa, eikä SaaS-palveluita myydä suoraan Internetissä. Asiakassuhteen ylläpitoon ja kehittämiseen liittyen asiakkuuden elinkaariarvo sekä asiakaspoistuma nousevat esille kiinnostavina jatkotutkimusaiheina.
dc.format.extent 68
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Software as a service (SaaS)
dc.title SaaS-palveluiden markkinointi ja myynti B2B-markkinoilla
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201101101013
dc.subject.ysa markkinointi
dc.subject.ysa myynti
dc.subject.ysa ohjelmistoliiketoiminta
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Information Technology en
dc.contributor.laitos Tietojenkäsittelytieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Computer Science and Information Systems en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine tietojärjestelmätiede fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record