Uni raskaan myöhäisillan liikuntarasituksen jälkeen - onko kuntotasolla merkitystä?

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Hokka, Laura
dc.date.accessioned 2010-11-01T13:41:41Z
dc.date.available 2010-11-01T13:41:41Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/25530
dc.description.abstract Uni on tärkeää ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Uneen vaikuttaa mm. päivän aikaisen fyysisen rasituksen määrä. Fyysisen rasituksen vaikutukset yöuneen riippuvat rasituksen kestosta, intensiteetistä sekä ajankohdasta. Fyysisen kuormituksen lisään-tymisen ja syvän unen (SWS-unen) suhteellisen määrän kasvulla on todettu olevan yhte-ys. Kuntotason nousun ja syvän unen suhteellisen määrän lisääntymisellä on raportoitu olevan yhteyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka myöhään illalla suoritettu kova rasitus vaikuttaa unen rakenteeseen. Tutkimuksessa selvitetään myös onko kuntotasolla (VO2max) vaikutusta unen rakenteeseen normaaliyönä ja raskaan myöhäisillan rasituksen jälkeisenä yönä. Myöhäisillan rasittavalla liikuntasuorituksella ei ollut vaikutusta nukahtamisviiveeseen eikä NREM- tai SWS-unen suhteellisiin mää-riin. Liikuntarasituksen merkitsevä vaikutus ilmeni NREM-unen suhteellisen määrän muutoksen ja VO2max:in välillä (r = 0.97, p < 0.001). Fyysisen suorituskyvyn ja NREM- tai SWS-unen suhteellisen määrän välille ei löytynyt merkitsevää yhteyttä. Iän ja SWS-unen määrällä kontrolliyönä oli merkitsevä yhteys (r = -0.77, p < 0.05). Ikä vaikutti merkitsevästi myös siihen kuinka SWS-unen suhteellinen määrä muuttui liikuntarasituksen vaikutuksesta (r = 0.82, p < 0.05). Liikuntarasituksen jälkeisenä yönä nukahtamisviiveen ja SWS-unen suhteellisen määrän välillä havaittiin merkitsevyys (r = -0.76, p > 0.05). Mitä nopeammin koehenkilö nukahti, sitä suurempi osuus hänen yö-unestaan oli SWS-unta. Myös liikuntayön nukahtamisviiveen sekä NREM-unen suhteel-lisen määrän välillä oli merkitsevä korrelaatio (r = -0.82, p < 0.05). Kovalla myöhäis-illan liikuntasuorituksella on yksilötasolla vaikutusta unen rakenteeseen ja vaikutuksen suunta riippuu kuntotasosta. Hyväkuntoiset pystyvät todennäköisesti rasittamaan itseään enemmän, mikä näkyy SWS-unen määrän lisääntymisenä. Tulokset voi tulkita myös siten, että hyväkuntoiset palautuivat nopeammin rasituksesta. Huonokuntoisimmilla kova myöhäisillan rasitus vähentää SWS-unen määrää. Kova rasitus muuttaa huonokuntoisilla unta kevyemmäksi ja näin ollen saattaa viivästyttää palautumista. fi
dc.language.iso fin
dc.subject.other uni fi
dc.subject.other unen rakenne fi
dc.subject.other kuntotaso fi
dc.subject.other rasitus fi
dc.subject.other myöhäisilta fi
dc.subject.other nukahtamisviive fi
dc.title Uni raskaan myöhäisillan liikuntarasituksen jälkeen - onko kuntotasolla merkitystä?
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201011013035
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Kandidaatintutkielma fi
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Liikuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.laitos Liikuntabiologian laitos fi
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
jyx.includeIn.OAI true

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record