Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKärkkäinen, Leena
dc.date.accessioned2010-08-05T07:15:30Z
dc.date.available2010-08-05T07:15:30Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24754
dc.description.abstract Tämän tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka kuudesluokkalaisten saksanopiskelijoiden vanhemmat auttavat lapsiaan saksan kotitehtävien teossa ja kokeisiin lukemisessa. Tutkimuksessa pohdittiin, kenen aloitteesta lapsia autetaan, mitä mieltä lapset ovat vanhempiensa avusta ja mistä syistä vanhemmat mahdollisesti eivät auta lapsiaan. Vanhempien lastensa koulunkäyntiin osallistumisen positiiviset vaikutukset on jo todistettu monessa tieteellisessä tutkimuksessa, mutta vanhempien osallistumista A-saksan lukijoiden opiskeluun ei juuri ole tutkittu. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään voisiko vanhempien aktiivisuus/epäaktiivisuus vaikuttaa siihen, että saksaa opiskelevien koululaisten määrä vähenee Suomen kouluissa jatkuvasti, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty. Tutkimus toteutettiin kahdessa keskisuomalaisessa koulussa vuoden 2010 alussa. Aineisto kerättiin kahden suomenkielisen kyselyn avulla, joista toinen oli suunniteltu oppilaille ja toinen opettajille. Kyselyssä ei siis otettu huomioon vanhempien omaa näkemystä heidän mahdollisesti antamastaan avusta. Kyselyt olivat noin neljäsivuisia ja koostuivat sekä avoimista että monivalintakysymyksistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmat auttoivat lapsiaan useimmiten sanojen harjoittelussa. Lukiessaan kokeita varten tai tehdessään kotitehtäviä lapset eivät pyytäneet apua aivan yhtä usein kuin vanhemmat sitä heille tarjosivat. Suurin osa vanhemmista auttoikin lapsiaan hyvin aktiivisesti, mikä on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, että lapset vielä opiskelevat saksaa eivätkä ole jättäneet saksanopintojaan kesken. Yleisimmät syyt sille, etteivät vanhemmat auttaneet lapsiaan olivat vanhempien huonot saksantaidot tai se, että vanhemmat olivat väsyneitä eikä heillä siksi ollut tarpeeksi energiaa lastensa auttamiseen. Tutkimuksen tuloksista hyödytään monessakin asiassa. Vanhemmat näyttävät tukevan lastensa saksanopiskelua paljon, mutta koska A-saksan opiskelijoiden määrä laskee yhä, tulisi kyseistä ilmiötä tutkia myös muista näkökulmista. Myös sen, että vanhemmat auttavat lapsiaan lähinnä vain sanojen opettelussa tulisi herättää opettajat antamaan vanhemmille tuoreempia ja luovempia työvälineitä lasten auttamiseen. Lisäksi sen, että lapset suurimmaksi osaksi arvostavat vanhempiensa apua, vaikkeivät sitä ääneen sanoisikaan, tulisi saada vanhemmat ymmärtämään heidän antamansa avun tärkeys.   en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersecond language learningen
dc.subject.otherparents and homeworken
dc.subject.otherparental involvementen
dc.titleHow do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201008052397
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot