Pienen toimijan liiketoimintamahdollisuudet musiikin alalla

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Jäntti, Jussi
dc.date.accessioned 2010-07-30T07:08:11Z
dc.date.available 2010-07-30T07:08:11Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201007302387 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/24745
dc.description.abstract Musiikki on maailmanlaajuisesti kymmenien miljardien arvoista liiketoimintaa. Viimeisen vuosikymmenen ajan musiikin ala on kohdannut uusia haasteita johtuen korvaavista tuotteista sekä teknologisesta kehityksestä. Teknologinen kehitys on johtanut uusien liiketoimintamallien kehittymiseen ja kulutustottumusten muutoksiin. Muutoksen keskellä mallit ovat vasta muotoutumassa ja vielä ei tiedetä millaisten mallien varaan ala tulee jatkossa rakentumaan. Tyypillisesti musiikkialaa ovat hallinneet suuret levy-yhtiöt ja myös tutkimus on perinteisesti keskittynyt tarkastelemaan alaa ja sen ilmiöitä suurten toimijoiden näkökulmasta. Toimialalla on suurien toimijoiden lisäksi myös lukuisia pienempiä toimijoita, joilla on oma merkittävä roolinsa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan näiden pienten toimijoiden liiketoimintamahdollisuuksia musiikin muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on analysoida alan pienen yrityksen liiketoimintamallia, kartoittaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä luoda toimintaehdotuksia liiketoimintamallin kehittämiseksi. Jotta tämä olisi mahdollista, tulee musiikki- ja kulttuuriteollisuus yleisemminkin tarkastelun alle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tapauksena oli jyväskyläläinen ohjelmatoimisto Kumina Music Oy. Aineisto kerättiin yrittäjiltä avoimin haastatteluin. Lisäksi haastateltiin musiikkialan eri asiantuntijoita kirjallisuudesta saatua tietoa tukemaan. Tutkimustulosten perusteella pienten toimijoiden mahdollisuuksia on lukuisasti, mutta niiden hyödyntäminen on kuitenkin haastavaa. Oikoreittejä ei ole olemassa, vaan tulevaisuudessa menestyäkseen pienten toimijoiden on kiinnitettävä huomiota yrittäjämäiseen toimintaan sekä perinteisiin liiketoimintaan liittyviin tekijöihin, kuten asiakaslähtöisyyteen, informaation hankintaan, verkostoitumiseen, oman ammattitaidon kehittämiseen ja toiminnan suunniteluun.
dc.format.extent 121
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other liiketoimintamahdollisuus
dc.subject.other liiketoimintamalli
dc.subject.other musiikkiteollisuus
dc.subject.other kulttuuriteollisuus
dc.title Pienen toimijan liiketoimintamahdollisuudet musiikin alalla
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201007302387
dc.subject.ysa liiketoimintamallit
dc.subject.ysa liiketoiminta
dc.subject.ysa musiikkiteollisuus
dc.subject.ysa kulttuuriteollisuus
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu fi
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylä University School of Business and Economics en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine yrittäjyys fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record