dc.contributor.author | Oikarinen, Riitta | |
dc.date.accessioned | 2010-06-24T04:34:08Z | |
dc.date.available | 2010-06-24T04:34:08Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1131953 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24502 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin 18–25-vuotiaiden koulukiusaamista kokeneiden nuorten aikuisten kokemuksia ystävyyssuhteistaan. Erityisesti tarkasteltiin, miten tutkittavat sitoutuivat ja suuntautuivat ystävyyssuhteisiinsa ja millainen merkitys itsestä kertomisella ja sosiaalisella tuella oli heidän ystävyyssuhteissaan kouluaikana ja nykyisin. Tutkimukseen osallistui 34 nuorta aikuista. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin suojatussa verkkoympäristössä avoimia kysymyksiä sisältävän lomakkeen avulla.
Tutkimustulosten mukaan koulukiusaamista kokeneilla näyttää olevan vähän ystäviä, mutta ystävyyssuhteilla on heille suuri merkitys. Kouluaikana tutkittavien ystäväpiiri oli kirjava. Se koostui pääasiassa koulu- ja opiskelukavereista, joihin kuului heitä kiusanneita ja toisia koulukiusaamista kokeneita. Lisäksi koulun ulkopuoliset ystävät, olivat tärkeitä. Tutkittavien kouluajan ja nykyisyyden ystävyyssuhteita voidaan luonnehtia muutosalttiiksi: ne muuttuivat erilaisten elämänmuutosten yhteydessä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että tutkittavat ovat sitoutuneet voimakkaasti ystävyyssuhteisiinsa. Kouluaikana tämä näkyi erityisesti ystävyyssuhteiden ylläpidon tärkeydessä ja nykyisissä ystävyyssuhteissa ennen kaikkea toiveena ystävyyden jatkumisesta mutta toisaalta osalla tutkittavista pelkona liiallisesta riippuvuudesta. Itsestä kertomisella ja sosiaalisella tuella on tutkittaville suuri merkitys. Kouluaikana tutkittavat kokivat erityisen merkittäväksi jakaa kiusaamiskokemuksiaan toisten koulukiusaamista kokeneiden kanssa. Kiusaamisesta puhuminen ja ystäviltä saatu tuki auttoivat koulukiusaamista kokeneita selviämään kiusaamisesta ja jopa vähentämään sitä. Nykyisissä ystävyyssuhteissa tutkittavat tuntuivat arvostavansa sitä, että he voivat tarvittaessa puhua kiusaamisesta ystävilleen. Tutkittavat kokivat tarvitsevansa ystäviensä tukea erityisesti ymmärtääkseen, että kiusaaminen ei johtunut heistä.
Koulukiusaamiskokemukset vaikuttavat nykyisiin ystävyyssuhteisiin moni eri tavoin. Vastaajat mielsivät, että kiusaamiskokemusten vuoksi heidän on vaikea solmia ja ylläpitää ystävyyssuhteita. Lisäksi he kokivat luottamuksen rakentumisen vaikeaksi. | |
dc.format.extent | 124 sivua | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | itsestäkertominen | |
dc.title | Koulukiusaamista kokeneiden nuorten aikuisten kokemuksia ystävyyssuhteista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201006242148 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | sitoutuminen | |
dc.subject.yso | sosiaalinen tuki | |
dc.subject.yso | ystävyys | |
dc.subject.yso | sosiaaliset verkostot | |