Kulttuurin paikka oululais-innovatiivisessa kaupunkibrändäyksessä : diskurssiteoreettinen analyysi Oulun kaupunkisuunnitteluun vaikuttavista strategioista

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Sohlo, Pirjo
dc.date.accessioned 2010-05-31T08:35:00Z
dc.date.available 2010-05-31T08:35:00Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005311969 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/23890
dc.description.abstract Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kulttuurille artikuloitua paikkaa Oulun kaupunkisuunnitteluun vaikuttavissa innovatiivisuutta painottavissa strategioissa, joita ovat tässä Oulun kaupunkistrategia, Oulu Inspiroi – Innovaatiosrategia, Oulu Triple Helix –strategia sekä Kasvu 2006 –sopimus. Tutkimuksen tavoitteen ollessa selvittää kulttuurille annettuja merkityksiä strategia-asiakirjoissa mitään annettua kulttuurikäsitystä en tässä ota, vaan annan tekstin artikuloida kulttuurin merkityksiä. Artikulaatioteorian viitekehys on Ernesto Laclaulta ja Chantal Mouffelta omaksuttu diskurssiteoria, jonka kautta on mahdollista selvittää diskursiivisen todellisuuden kyseenalaistamattomia taustalogiikoita ja tätä kautta tuoda esiin strategisen suunnittelun vaihtoehtoja. Tämä vaihtoehto on tässä tutkimuksessa kulttuurin keskiöksi ottava näkökulma; puhutaan myös kulttuurisesta suunnittelusta. Kunnat ja varsinkin kaupungit ovat kasvavan vetovoimakilpailun myötä päätyneet brändäämään itseään ulospäin investoinneille ja koulutetulle väelle houkuttelevaksi. Juuri tässä piilee kaupunkibrändäyksen ja kaupungin strategisen suunnittelun välinen suhde. Brändäyksen kautta erotutaan muista, ja siten kaupungit profiloituvat milloin esimerkiksi teknologia- tai kulttuurikaupungeiksi. Tapaukseni Oulun historia on erityisen teknologiapainotteinen, joka on vaikuttanut niin kaupungin strategiseen suunnitteluun kuin kaupunkimarkkinoinnissa käytettävään brändiinkin. Tämä on perustelu case-valinnalleni. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Oulun diskursiivinen todellisuus on laaja-alaistunut teknologiasta muihin kasvualoihin, mutta tämän kasvumentaliteetin myötä kulttuurille asetetaan kovia tuottavuusodotuksia ja se tällaisen ajattelun perusteella kapea-alaistuu. Tuloksissa tuon esille talouslähtöisyydelle vaihtoehtoisen kulttuurilähtöisen artikulaation kiinnekohdan kaupunkisuunnittelussa.
dc.format.extent 93
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other kaupunkibrändäys
dc.subject.other innovaatiopolitiikka
dc.subject.other luova talous
dc.subject.other kulttuuripolitiikka
dc.subject.other kulttuurinen suunnittelu
dc.title Kulttuurin paikka oululais-innovatiivisessa kaupunkibrändäyksessä : diskurssiteoreettinen analyysi Oulun kaupunkisuunnitteluun vaikuttavista strategioista
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201005311969
dc.subject.ysa brändit
dc.subject.ysa kaupungit
dc.subject.ysa innovaatiopolitiikka
dc.subject.ysa luova talous
dc.subject.ysa kulttuuripolitiikka
dc.subject.ysa Oulu
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Social Sciences en
dc.contributor.laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Social Sciences and Philosophy en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine yhteiskuntapolitiikka fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record