Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRämö, Tuomas
dc.date.accessioned2010-05-11T10:00:43Z
dc.date.available2010-05-11T10:00:43Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1129269
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23427
dc.description.abstractTutkielmassa paneudutaan yksilön mielikuvien ja mielipiteiden kautta tapahtuvaan koulutusvalintaan. Ihmisellä on ainutlaatuisia kokemuksia, jotka vaikuttavat eri tavoin. Mistä syy valinnalle syntyy? Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa elämäntarina. Toimintaan on jokin syy, se voi olla rationaalinen tai irrationaalinen, mutta todennäköisesti jotkut taustatekijät vaikuttavat siihen, että henkilö toimii juuri tietyllä tavalla. Yksilöllistä elämäntarinaa ja taustaa vasten voi ymmärtää ihmistä helpommin ja auttaa häntä siinä todellisuudessa, jossa hän elää. Nämä seikat ovat arkipäivää ohjaajan työssä. Tutkielmassa tarkastellaan sosioekonomisia lähtökohtia sekä joitain psykologisesti ohjaajan kannalta mielenkiintoisia taustavaikuttimia. Oletuksena on, että ohjattava haluaa saada sellaisen tulevaisuudessa sellaisen aseman, kun hän itse toivoo. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella oppilaan taustan vaikutusta tulevaisuuden suunnitelmiin ja tehtyihin valintoihin sekä siitä kumpuavaa ohjauskeskustelua. Kysymyksessä ovat tilanteet, joiden pohtiminen ja esittely auttaisivat ohjaajia käsittelemään niitä. Tämän tapaisia asioita on hankala tarkastella määrällisellä tutkimuksella. Tutkimusmenetelmäksi valitsin laadullisen tutkimustavan, jossa korostuu valitsijan autonomisuus. Tutkielmaa varten haastattelin peruskoulun päättöluokkalaisia. Teemahaastattelut on jäsennelty aihepiirien perusteella. Aineisto on teemoiteltu päätutkimuskysymysten ja alaongelmien mukaan. Tutkielmani metodologia on fenomenologinen ja hermeneuttinen, kuitenkin siten, ettei varsinaiseen kielenkäyttöön ja dialogiin itseensä ole keskitytty. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus keskittyy inhimilliseen kokemukseen ja elämismaailmaan ts. elettyyn kokemukseen. Fenomenologisen filosofian mukaan tutkimuksen perustana olevia filosofisia ongelmia ovat ennen kaikkea ihmiskäsitys, eli millainen ihminen on tutkimuskohteena, ja tiedonkäsitys, eli miten tuollaisesta kohteesta voidaan saada inhimillistä tietoa ja millaista tämä tieto on luonteeltaan. Niin fenomenologisessa kuin hermeneuttisessa ihmiskäsityksessä tutkimuksen tekemisen kannalta keskeisiä käsitteitä ovat kokemuksen lisäksi merkitys ja yhteisöllisyys. Tutkielman tuloksista näkyy ohjaajan problematiikan moninaisuus. Tulososassa esitellään erilaisia tilanteita, jotka voivat tulla esiin ohjauskeskusteluissa. Kuinka esimerkiksi työllistymisen merkitys tulevaisuudessa tai paikkakuntariippuvaisuus voi vaikuttaa ohjauksen tarpeeseen. Palkka, työn mielekkyys ja vanhemmilta saatu tuki koulun käyntiin ovat niin ikään tutkielman teemoja. Tärkeiksi asioiksi nousivat haastatteluissa työpaikan saaminen ja työn mielekkyys. Ongelmakohtia olivat paikkakuntariippuvaisuus sekä tiedon puute tulevan opiskelun luonteesta ja peruskoulun luonne ulkoa oppimista suosivana feminiinisenä instituutiona.
dc.format.extent85 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppilaanohjaus
dc.subject.otheropinto-ohjaus
dc.subject.othersosiaalinen tausta
dc.subject.otherkoulunkäynti
dc.subject.otheryhteishaku
dc.titleKoulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201005111739
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaanohjaus
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysososiaalinen tausta
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysoyhteishaku
dc.subject.ysoammatinvalinta
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot