Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Suutari, Hanna
dc.date.accessioned 2010-02-15T15:00:04Z
dc.date.available 2010-02-15T15:00:04Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002151253 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/22966
dc.description.abstract Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana merkittävästi. Tämä on vaikuttanut myös suomalaisten koulujen väestörakenteeseen ja sitä kautta opettajien työhön. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaiset käsitykset yläkoulun englannin opettajilla on monikulttuurisesta opetuksesta ja maahanmuuttajaoppilaista ja miten he ovat selviytyneet opettajan arjesta monikielisessä luokkaympäristössä. Teoriataustan valossa tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitä englannin opettajat käsittävät termillä monikulttuurinen opetus? 2) Millaista englannin opettaminen heidän mielestään monikulttuurisessa luokkaympäristössä on? ja 3) Mitkä heidän käsityksensä maahanmuuttajataustaisista oppilaista ovat? Tutkielman aineistoina on kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat ovat kaikenikäisiä yläkoulun englannin opettajia ja he opettavat kouluissa, joissa on suuri määrä maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin ja tämän jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita apuna käyttäen. Tutkielman tulokset osoittavat, että opettajat ovat jo tottuneet maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Toisaalta opettajat kohtelevat monikielisiä oppilaitaan samalla tavalla kuin suomalaistaustaisiakin oppilaita eivätkä ota oppilaita millään erityistavalla huomioon. Heidän käsityksensä monikulttuurisen opetuksen perusperiaatteista ovat hatarat ja heidän mielestään paras ratkaisu on tarjota kaikille samanlaista opetusta, kielestä ja kulttuurista riippumatta. Opettajat ovat kokeneet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisen haastavaksi ja oman tietopohjansa rajalliseksi jossain vaiheessa, mutta osa opettajista näki myös monikulttuurisen luokkaympäristön hyvät puolet ja piti erilaisten kulttuurien kohtaamista elämää rikastuttavana tekijänä. Englannin opetuksessa useimmat puhuvat suomea ja vaikka he tietävät sen, että mahdollisesti osa oppilaista ei ymmärrä suomenkielistä opetusta, he eivät usko englannin käytön tarjoavan tähän ratkaisua. Rakenteiden opettaminen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteelliset suomen kielen taidot koetaan suurimmiksi haasteiksi monikielisten oppilaiden kieltenopetuksessa. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että opettajat eivät tiedä, mitä monikulttuurinen opetus pitää sisällään, koska he eivät ole saaneet tarvittavaa koulutusta siihen, ja siksi he eivät osaa tukea maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimista riittävästi. Monikulttuurinen opetus pitäisi ottaa selkeämmin osaksi Suomen opettajankoulutusta. Tämä tukisi sekä oppilaiden että opettajien henkistä hyvinvointia ja oppimista 2000-luvun muuttuvassa Suomessa.
dc.format.extent 111
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Multicultural teaching
dc.subject.other middle school English teachers
dc.subject.other immigrant pupils
dc.subject.other teachers’ conceptions
dc.subject.other interview
dc.subject.other qualitative research
dc.subject.other content analysis
dc.title Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201002151253
dc.subject.ysa monikulttuurisuus
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa kieltenopettajat
dc.subject.ysa yläkoulu
dc.subject.ysa maahanmuuttajat
dc.subject.ysa oppilaat
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record