Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Moilanen, Panu
dc.contributor.author Aarnio, Antti
dc.contributor.author Penttilä, Jari
dc.date.accessioned 2010-02-05T17:58:36Z
dc.date.available 2010-02-05T17:58:36Z
dc.date.issued 2001
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002051190 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/22903
dc.description.abstract Sanomalehdistöllä on perinteisesti ollut Suomessa erittäin vahva asema. Viime vuosikymmenen ajan sanomalehtien yhteenlaskettu levikki on kuitenkin jatkuvasti laskenut, ja lehtien osuus mediamainonnasta pienentynyt. Kiristyvä kilpailu kuluttajien ajankäytöstä ja mainostajien markoista onkin saanut lehdet miettimään, miten asiakassuhteita voitaisiin lujittaa ja asiakastyytyväisyyttä parantaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten asiakassuhdemarkkinoinnin paradigmaa ja sitä tukevia asiakashallintajärjestelmiä voidaan hyödyntää sanomalehtitoimialalla ja erityisesti lehtien levikkimarkkinoinnissa. Tutkimus on konstruktiivinen, soveltava tapaustutkimus. Sen toimeksiantajina oli seitsemän Suomen suurimpiin kuuluvaa sanomalehteä ja eräs järjestelmätoimittaja. Tutkielman teoreettisessa osassa perehdytään asiakassuhdemarkkinoinnin ja markkinoinnin tietojärjestelmien teoriaan, tietosuojalainsäädännön järjestelmille asettamiin rajoitteisiin, sekä sanomalehteen tuotteena ja sen levikkimarkkinoinnin ongelmiin. Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli kuvata sanomalehtialan tarpeita palveleva asiakashallintajärjestelmä. Kuvaus perustuu mainittuun teoriaan ja toimeksiantajaorganisaatioissa suoritettuihin teemahaastatteluihin sekä tutkimukseen liittyen järjestettyihin lukuisiin työpajoihin (workshop). Tutkimuksessa mallinnettu asiakashallintajärjestelmä havaittiin sisäisesti ja ulkoisesti toimivaksi: se täytti teoreettisessa osuudessa toiminnallisuudelle asetetut kriteerit ja myös tutkimuksen toimeksiantajat totesivat esitetyn asiakashallintajärjestelmän täyttävän ne vaatimukset, joita ne olivat sille asettaneet.
dc.format.extent 172
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other sanomalehdet
dc.subject.other tietojärjestelmät
dc.subject.other markkinointi
dc.subject.other suhdemarkki¬noin¬¬ti
dc.subject.other asiakaslähtöisyys
dc.subject.other asiakassuhde
dc.subject.other levikki
dc.subject.other tietosuoja
dc.subject.other henkilötietolaki
dc.title Asiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201002051190
dc.subject.ysa sanomalehdet
dc.subject.ysa tietojärjestelmät
dc.subject.ysa markkinointi
dc.subject.ysa suhdemarkkinointi
dc.subject.ysa asiakaslähtöisyys
dc.subject.ysa asiakassuhde
dc.subject.ysa levikki
dc.subject.ysa tietosuoja
dc.subject.ysa henkilötietolaki
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu fi
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylä University School of Business and Economics en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine markkinointi fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record