Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPollari, Terhi
dc.date.accessioned2009-07-31T05:04:10Z
dc.date.available2009-07-31T05:04:10Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20768
dc.description.abstractPollari, Terhi. Taloudellisuus submaksimaalisessa pyöräilyssä. VTE.210 Johdatus omatoimiseen tutkimustyöhön —kurssin tutkielma. Liikuntabiologian laitos. Jyväskylän yliopisto. Kestävyyssuorituskyky perustuu lajista riippumatta maksimaaliseen aerobiseen energiantuottokykyyn (V02 max), pitkäaikaiseen aerobiseen kestävyyteen, suorituksen taloudellisuuteen sekä hermo-lihasjärjestelmän suorituskykyyn. Lihaksiin varastoitunut energia täytyy muuttaa liikuntasuoritukseksi ja tätä suoritustekniikasta riippuvaa tekijää kutsutaan suorituksen taloudellisuudeksi. Käytännössä aerobinen taloudellisuus on mitattavissa, koska aerobinen energiantuotto voidaan laskea mittaamalla hapenkulutus. Varsin käytetty tapa aerobisen taloudellisuuden arvioimiseen eri urheilulajeissa on mitata steady- state hapenkulutusta eri tehoilla/nopeuksilla ja verrata näitä arvoja urheilijoiden vä- Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää taloudellisuuseroja submaksimaalisessa pyöräilyssä henkilöillä, joilla maksimaälinen hapenotto on sama. Koehenkilöinä oli nuoria, terveitä ja fyysisesti aktiivisia miehiä (ikä 23±2 v , pituus 180±6, paino 74,8±8,2 kg). Koehenkilöistä muodostettiin vastinpareja saman maksimaalisen hapenoton perusteella ja vastinpareista toinen laitettiin ryhmään 1 ja toinen ryhmään 2. Submaksimaalisilla kuormilla (40%, 60% ja 80% maksimikuormasta) selvitettiin steady-state —tason hapenkulutus, Minkä jälkeen vastinpariryhmien hapenkulutuksia kyseisillä kuormilla verrattiin toisiinsa. Keskimääräinen painoon suhteutettu hapenkulutus (ml/min/kg) oli kuormalla 40% Wmax ensimmäisellä ryhmällä 25,4±2,1 ja toisella ryhmällä 24,2±2,8, kuoimalla 60% Wmax 31,8±2,4 ja 30,6±2,8 sekä kuormalla 80% Wmax 41,9±4,3 ja 39,8±4,6. Tulokset osoittivat, ettei hapenkulutuksissa ollut löydettävissä tilastollisesti merkitseviä eroja submaksimaalisilla kuormilla pyöräiltäessä. Täten voidaan päätellä, ettei saman maksimaalisen hapenkulutuksen omaavilta henkilöiltä voida löytää taloudellisuuseroja submaksimaalisilla kuormilla. Turun Yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan eettinen toimikunta hyväksyi tutkimussuunnitelman tutkimusasete1mineen.fi
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleTaloudellisuus submaksimaalisessa pyöräilyssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200907303048
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntabiologian laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntafysiologiafi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot