Näkeekö taitava muusikko sen, minkä kuulee? : melodiadiktaatin ongelmat suomalaisessa ja unkarilaisessa taidemusiikin ammattikoulutuksessa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Paraczky, Ágnes
dc.date.accessioned 2009-07-03T07:38:52Z
dc.date.available 2009-07-03T07:38:52Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.isbn 978-951-39-3625-9
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3625-9
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/20355
dc.description.abstract The subject of this study is melody dictation as a part of professional musician training in Finland and Hungary. Melody dictation is considered highly important in the system of music instruction of both countries. It is generally thought that one of the primary conditions of becoming a good musician is the ability to note down melodies by ear and melodic dictation, is the clearest proof of students´ aptitude for understanding music.However, practical examples show that many of outstanding musicians where weak in melody dictation during their college years. It can be said that good musicians are not automatically good in dicatational exercises. There is a clear disagreement between the general opinion and reality.This study revies fundamental idea of melody dictation, its material, the mode of sounding the melodies and the pedagogical methods. The results of this study indicate that in the practise of professional instruction of musicians, melody dictation is restricted to only two parameters of music, namely, pitch and duration. Dictation exercises are further played on the piano, where high level music technology is not utilized. The material of melody dictation is qualitatively weak; it is either artificial music or art music that has been simplified from its original harmony. Therefore, the contents methods and ways of performing the melody dictation are somewhat outdated at this present time and useless for the professional musician training. In addittion, the weak level of melody dictation tests that have been written down by excellent present day musicians still add weight to this study; a skilled musician is not necessarily skilled in writing down melody dictates. This study shows that melody dictation is not a clear proof of understanding music. The above study demonstrates that there is need for an immediate reform in the melody dictation within the professional training of musicians en
dc.description.abstract Melodiadiktaatti on melodian kirjoittamista nuoteille kuullun perusteella. Ágnes Paraczkyn musiikkitieteen tutkimuksen aiheena on suomalaisessa ja unkarilaisessa taidemusiikin ammatillisessa muusikkokoulutuksessa opetettava melodiadiktaatti.Paraczkyn tutkimuksen tulokset osoittavat kiistattomasti, että melodiadiktaatti kaipaa pikaista uudistamista ammattimuusikoiden koulutuksessa. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että ammattimuusikoiden koulutuksessa teoria ja käytäntö eivät kohtaa toisiaan.Myös nykyajan taitavien muusikkojen melodiadiktaattien heikko tulostaso todistaa oikeaksi tutkimuksen väitteen: taitava muusikko ei ole välttämättä taitava kirjoittamaan nuoteille kuullun perusteella.- Melodiadiktaatti ei ole suora todiste musiikin ymmärtämisestä, Paraczky toteaa.Melodiadiktaatti on kuitenkin nykyajan muusikkokoulutuksen keskeisimpiä osa-alueita. Alalla yleisesti vallitsevan käsityksen mukaan kuullun melodian kirjoittaminen nuoteille on selkein todiste siitä, että oppilas todellakin ymmärtää musiikkia. Taitavan muusikon on siis oltava myös taitava melodiadiktaattien kirjoittaja.- Käytännön kokemusten mukaan tämä ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa. Vallitsevan käsityksen ja todellisuuden välillä on ilmeinen ristiriita. Tähän ristiriitaan ratkaisun tarjoaa paneutuminen neljään opetuskäytännössä havaittuun epäkohtaan: melodiadiktaatin perusideaan, opetusmateriaaliin, diktaattitehtävien esittämiseen ja pedagogisiin metodeihin, Paraczky kertoo.Paraczky keskittyy väitöskirjassaan myös melodiadiktaatin historiaan ja tuo esille, että alun perin nuotinlukemisen kehittämisen apuvälineeksi luotu melodiadiktaatti on muuttunut ammattimuusikoiden koulutuksessa päämääräksi, johon käytetään tarpeettoman paljon aikaa ja energiaa.Nykyajan ammatillisessa musiikinopetuksessa melodiadiktaatti rajoittuu ainoastaan sävelkorkeuksien ja -kestojen nuotintamiseen, vaikka nuottikirjoitus mahdollistaisi nykymuodossaan musiikin muidenkin elementtien ilmaisemisen. Nykyisessä diktaattisuorituksessa ei hyödynnetä korkeatasoista musiikkiteknologiaa vaan edelleenkin lähinnä pianoa.- Diktaattimateriaali on laadultaan kehnoa, sillä se on joko keinotekoista musiikkia tai alkuperäisestä soinnutuksesta pelkistettyä taidemusiikkia. Näin ollen melodiadiktaatin sisältö, metodit ja esitystavat ovat nykyään vanhentuneita, eikä niistä ole hyötyä ammattimuusikoiden soitonopetuksessa, Paraczky painottaa. fi
dc.language.iso fin
dc.publisher Jyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseries Jyväskylä studies in humanities;121.
dc.relation.isversionof ISBN 978-951-39-3612-9
dc.title Näkeekö taitava muusikko sen, minkä kuulee? : melodiadiktaatin ongelmat suomalaisessa ja unkarilaisessa taidemusiikin ammattikoulutuksessa
dc.type Diss. fi
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-951-39-3625-9
dc.subject.ysa musiikkikasvatus
dc.subject.ysa nuottikirjoitus
dc.subject.ysa säveltapailu
dc.subject.ysa muusikot
dc.subject.ysa ammattikoulutus
dc.subject.ysa Unkari
dc.subject.ysa Suomi
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Väitöskirja fi
dc.type.ontasot Doctoral dissertation en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record