Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Pirskanen, Heidi
dc.date.accessioned 2009-05-28T10:27:11Z
dc.date.available 2009-05-28T10:27:11Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/20134
dc.description.abstract  Sanomattakin on selvää, että oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heidän suhtautumiseensa opetettavaa kieltä ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten oppilaiden asenteet englannin kieltä kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko positiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nykyään monia erilaisia opetusmetodeja, mutta niiden vaikutusta asenteisiin englannin kieltä kohtaan ei ole vielä tutkittu paljoakaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia eroja englanninkielisessä CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden ja tavallisessa opetuksessa olleiden oppilaiden asenteissa englannin kieltä kohtaan oli. Tutkimuksen aineisto kerättiin alakoulun 6.-luokkalaisilta (N=48) lyhyen kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat, että eroja todellakin löytyi. CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden asenteet englantia kohtaan olivat hieman positiivisemmat kuin tavallisessa opetuksessa olleiden. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kielenopetusta suunniteltaessa. Jos oppilaiden asenteet englantia kohtaan ovat tiedossa, voidaan kehittää uusia menetelmiä, jotka innostavat oppilaita entisestään opiskelemaan englantia ja parantavat heidän asenteitaan kieltä kohtaan. Tavallisen opetuksen metodeja voidaan myös parantaa ottamalla mallia CLIL-opetuksen metodeista.   en
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other English language en
dc.subject.other language attitudes en
dc.subject.other content and language integrated learning en
dc.title Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-200905281643
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Kandidaatintutkielma fi
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.laitos kielten laitos fi
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine Faculty of Humanities en
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record