Crisis and renewal in one Finnish private school

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kanervio, Pekka
dc.date.accessioned 2008-08-05T12:38:01Z
dc.date.available 2008-08-05T12:38:01Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.isbn 978-951-39-3095-0
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3095-0
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/18729
dc.description.abstract Suomalaisia yksityiskouluja ei ole juuri tutkittu. Pekka Kanervion tutkimus tuo esille yksityiskoulujen maailmaa esittelemällä erään suomalaisen yksityisen koulun selviytymistä ongelmista, jotka alkoivat, kun peruskoululainsäädäntö ei huomioinut yksityiskouluja ja niiden rahoitusta. Koulu oli ajautunut 1980-luvun puoliväliin mennessä konkurssin partaalle. Koulua ei kuitenkaan lakkautettu ja tänä päivänä se on elinvoimainen. Kanervio tutki, mitkä ovat muutoksen tekemisen avaimet. Mikä on hallinnon ja johtamisen merkitys muutoksessa? Miten ja miksi koulun kulttuuri muuttui? fi
dc.description.abstract The purpose of this study is to tell the story of a renewal in one Finnish private school and to try to find out and understand the way it was done. The research is qualitative and uses grounded theory methodology in constructing a theory from data. Following the grounded theory procedures was developed the theory of renewal introducing seven overlapping points. The points are: acknowledgement of the crisis, innovative problem solving, new resources, new leadership, new operations, new structure, and new culture. The critical stage in the theory is the first stage because it is there that the administrator becomes either the facilitator for the change or resists the change. The appropriate choises by the administrative agent will then lead to the changes needed to adapt to the environment’s pressures. en
dc.language.iso eng
dc.publisher University of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseries Jyväskylä studies in education, psychology and social research;323
dc.relation.isversionof ISBN 978-951-39-2989-3
dc.title Crisis and renewal in one Finnish private school
dc.type Diss. fi
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-951-39-3095-0
dc.subject.ysa yksityiskoulut
dc.subject.ysa koulunuudistus
dc.subject.ysa oppiva organisaatio
dc.subject.ysa johtajuus
dc.subject.ysa organisaatiokulttuuri
dc.subject.ysa muutos
dc.subject.ysa resurssit
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Väitöskirja fi
dc.type.ontasot Doctoral dissertation en
dc.contributor.tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Education en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record