Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Joensuu, Sanna
dc.date.accessioned 2008-01-09T12:58:19Z
dc.date.available 2008-01-09T12:58:19Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.isbn 951-39-2654-0
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-2654-0 en
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-2654-0
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/13435
dc.description.abstract Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien kohdatessa. Työntekijä vuorostaan tarjoaa lojaalisuutensa, sitoutuu organisaatioon ja luottaa työnantajaansa. Tällainen perinteinen malli ei Joensuun mukaan välttämättä enää toimi organisaatioissa.Uudessa sopimuksessa työnantaja ei lupaa elinikäistä työpaikkaa eikä siten tarjoa turvallisuutta. Kun organisaatio ei sitoudu työntekijään, ei työntekijäkään voi sitoutua organisaatioon. Työnantaja tarjoaa sillä hetkellä työpaikan, palkitsee suorituksista ja maksaa tarpeeksi korkeaa palkkaa työntekijän monipuolisia taitoja vastaan. Työntekijän on oltava valmis venymään ja sietämään epävarmuutta ja muutosta.Joensuu on tarkastellut väitöskirjassaan perinteisiä käsityksiä työntekijästä sisäisen viestinnän ja PR:n oppikirjojen kautta. Näitä perinteisiä käsityksiä hän vertaa postmodernin yhteiskunnan arvoihin. Joensuu on tutkinut käsityksiä postmodernista organisaatiosta, postmodernista työntekijästä ja työelämän uudesta sopimuksesta informaatioteknologian alan organisaatioissa. Tutkittujen organisaatioiden työntekijöitä voi hyvin luonnehtia postmoderneiksi työntekijöiksi.Organisaatioiden sisäinen viestintä lähenee yhä enemmän sisäistä markkinointia. Työpaikoilla korostuu viihtyvyys, sillä monilahjakkaista työntekijöistä kilpaillaan. Sisäisen viestinnän tavoitteena on luoda avoimet kykymarkkinat organisaation sisälle ja mahdollistaa kriittisten äänten kuuluminen. fi
dc.format.extent 223 s.
dc.language.iso fin
dc.publisher Jyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseries Jyväskylä studies in humanities;1459-4331;58
dc.relation.isversionof ISBN 951-39-2510-2
dc.title Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma
dc.type Diss. fi
dc.identifier.urn URN:ISBN:951-39-2654-0
dc.subject.ysa organisaatioviestintä
dc.subject.ysa sisäinen tiedotus
dc.subject.ysa postmodernismi
dc.subject.ysa informaatioteknologia
dc.subject.ysa suhdetoiminta
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Väitöskirja fi
dc.type.ontasot Doctoral dissertation en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record