"Milloin sinä otat itseäsi niskasta kiinni?" : opettajien kokemuksia alisuoriutujista

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kontoniemi, Marita
dc.date.accessioned 2008-01-09T12:56:51Z
dc.date.available 2008-01-09T12:56:51Z
dc.date.issued 2003
dc.identifier.isbn 951-39-1418-6
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-1418-6
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/13316
dc.description.abstract Marita Kontoniemi on tutkinut opettajien kokemuksia koulujen alisuoriutujista. Heitä on arvioitu olevan jopa viidennes oppilaista, poikia valtaosa. Alisuoriutujat ovat heikon koulumenestyksensä vuoksi syrjäytymisvaarassa. Mitä tällaisen oppilaan opettaminen merkitsee opettajalle? Onko kyseessä arvojen yhteen törmääminen, valtataistelu vai persoonallisuuksien yhteen sopimattomuus? Onko ongelma didaktinen eriyttämis- ja motivointiasia? Vai onko alisuoriutuminen yhteiskunnallisten muutosten heijastuma, jolle opettaja tai koulu ei voi mitään? Kuinka opettaja sitten jaksaa elää arkipäivää ongelmien kanssa, jos niille ei ole mitään tehtävissä, kysyy Kontoniemi.- Opettajien työyhteisön ilmapiiriin tulee kiinnittää jatkuvaa huomiota, jotta opettajat jaksaisivat hankalien oppilaiden kanssa. Hyvästä työyhteisöstä opettaja saa voimaa, mutta huono ilmapiiri imee sitä. fi
dc.description.abstract The purpose of this research is to find out how teachers experience an underachieving pupil. The experiences have been collected from interviewsof 21 teachers. Existential phenomenology with a holistic conception of humanity was used as the analytical framework with a description-oriented method of empirical hermeneutic psychology. The results show that teachers can be divided into five different groups and two subgroups according to how they deal with underachievers. These groups reflect the teaching and encountering of an underachieving pupil from different dimensions. These dimensions include teaching material and curriculum, the lesson, the teacher-pupil –relation, co-operation, teaching methods, the school community and its atmosphere. Of those pupils who need special attention, underachievers are the most challenging and difficult to deal with. When teachers are working with them in everyday school life they often have to stretch to the very limits of their abilities. The underachiever tests the teacher’s professional skills and professional identity. Working with an underachieving student requires time and patience from the teacher. Other important features are the teacher’s versatile abilities to tolerate dissimilarity and to interact. Teacher education had not trained the teachers to handle difficult situations nor to deal with the emotional pressures of the job. Consequently, teachers need long-term in-service education to support their own personality. Busy schedules and the many expectations of the teacher’s job make it hard to help and genuinely encounter the difficult pupil. Teacher education produces skilful professionals in didactics, but doesn’t give them sufficient tools to teach underachieving pupils. What is needed is a professional but warm-hearted way to live daily school life with the underachiever. That means trusting and believing in the pupil, an optimistic attitude and love, and a change in the structure of the school institution. en
dc.language.iso fin
dc.publisher Jyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseries Jyväskylä studies in education, psychology and social research;210
dc.title "Milloin sinä otat itseäsi niskasta kiinni?" : opettajien kokemuksia alisuoriutujista
dc.type Diss. fi
dc.identifier.urn URN:ISBN:951-39-1418-6
dc.subject.ysa alisuoriutuminen
dc.subject.ysa opettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysa vuorovaikutus
dc.subject.ysa ihmiskuva
dc.subject.ysa kokonaisvaltaisuus
dc.subject.ysa kokemukset
dc.subject.ysa oppilaat
dc.subject.ysa peruskoulu
dc.subject.ysa koululaiset
dc.subject.ysa suoriutuminen
dc.subject.ysa oppiminen
dc.subject.ysa oppimiskyky
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Väitöskirja fi
dc.type.ontasot Doctoral dissertation en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record