Hahmonluonti itseilmaisun välineenä: Pelaajien valinnat digitaalisissa peleissä
Abstract
Tämä tutkielma pyrki selvittämään vaikuttavia tekijöitä pelien hahmonluonnin taustalla. Tavoitteena oli erityisesti selvittää voiko kehonkuva vaikuttaa tähän ja kuinka erilaiset pelaajat tekevät hahmoja. Aiheen tarkastelu on mielenkiintoista ja hyödyllistä sekä itsessään, että myös pelikehitystä ajatellen, sillä hahmonluonnilla on merkittävä rooli pelaajien samaistumisessa pelihahmoihin sekä pelikokemuksen syventämisessä. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, johon vastasi 804 henkilöä. Tulokset osoittavat että hahmonluonti on monipuolinen väline, jota pelaajat hyödyntävät eri tavoin. Vaikuttavia asioita ovat sukupuoli, ikä, pelaajan suuntautuminen ja kehonkuva. Lähes puolet vastaajista loi pelihahmoja, jotka erosivat ulkonäöltään heidän omasta itsestään ja neljäsosa ei heijastanut hahmoonsa mitään omia piirteitään. Hiustyyli ja sukupuoli olivat monille pelaajille tärkeimpiä muokattavia ominaisuuksia, ja suuri osa pelaajista valitsi hahmolleen oman ihonsävynsä ja sukupuolen. Lisäksi tulokset osoittavat, että naiset ovat keskimäärin vahvemmin esteettisesti suuntautuneita ja pitävät hahmojen piirteiden muokkausta tärkeämpänä kuin miehet. Kehonkuva oli yhteydessä pelaajan ja pelihahmon vartalon koettuun yhdennäköisyyteen, mutta ei minkään piirteen tärkeyteen. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä tarkastella kulttuurien välisiä eroja hahmonluonnissa sekä tutkia, miten hahmon muut ominaisuudet, kuten luonne ja ääni, vaikuttavat pelaajan samaistumiseen pelihahmoon. Myös erilaisten menetelmien, kuten haastatteluiden ja koetilanteessa tapahtuvan hahmonluonnin, käyttö voisi tuoda esiin uusia näkökulmia aiheeseen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410296662Use this for linking
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)