
A SONG FOR EUROTRASH: STANCES AND COVERAGE OF THE 

EUROVISION SONG CONTEST IN THE GUARDIAN, 1967-2008 

Santeri Helakallio 

Maisterintutkielma 

Historia 

Historian ja etnologian laitos 

Jyväskylän yliopisto 

Syksy 2024 

 

  



 

 

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 

Tiedekunta  

Humanistis-yhteiskuntatieteellinen 

Laitos 

Historian ja etnologian laitos 

Tekijä 

Santeri Helakallio 

Työn nimi 

A Song for Eurotrash: Stances and coverage of the Eurovision Song Contest in The Guardian, 1967-2008 

Oppiaine 

Historia 

Työn laji  

Pro-gradu tutkielma 

Aika 

11.10.2024 

Sivumäärä 

48 

Tiivistelmä 

Pro-gradu tutkielmassa tutkitaan isobritannialaisen The Guardian sanomalehden uutisointia ja asenteita 

Eurovision laulukilpailua kohtaan. Tutkielman lähdeaineistona käytetään The Guardianin vuosien 1967–

2008 välisenä aikana julkaisemia artikkeleita, ja hyödyntää tutkimusmenetelminä diskurssianalyysia ja 

lähilukua. Tutkielma selvittää artikkeleiden kautta, minkälaista uutisointi Eurovision laulukilpailuun oli 

The Guardianissa ja minkälaisia asenteita on havaittavissa. Myös Iso-Britannian menestys ja 

epäonnistumiset Euroviisuissa, mediapersoona Terry Woganin vaikutus Euroviisuihin Isossa-Britanniassa 

ja näiden tekijöiden mahdolliset vaikutukset uutisointiin ovat osana tutkimuskysymyksiä. Näiden 

kysymysten kautta tutkimus tuo uutta näkökulmaa euroviisuista lehdistön ja brittiläisen ympäristön 

kautta. Tutkimuksessa on nähtävissä selkeitä asenteita Euroviisuja kohtaan, jotka ovat pääosin negatiivisia. 

Uutisoinnin sävy on useimmiten joko kyynistä tai sarkastista, jolloin Euroviisuja ei nähdä musiikillisena 

tapahtumana. 2000-lukuun tultaessa myös politiikka vaikutti uutisointiin, minkä kautta perusteltiin Iso-

Britannian huonoa menestystä Euroviisuissa. 

Asiasanat: Eurovision laulukilpailu, The Guardian, Iso-Britannia, Terry Wogan, sanomalehdet, 

mediahistoria, diskurssianalyysi 

Säilytyspaikka Jyväskylän yliopisto 

Muita tietoja 



 

 

 

 

CONTENTS 

 

1. INTRODUCTION .................................................................................................................................................... 1 

1.1 Research questions ..................................................................................................................................... 2 

1.2 Sources and research literature ............................................................................................................ 4 

1.3 Methodology and structure of thesis ................................................................................................... 6 

2 PUPPET ON A STRING: GENERAL VIEW OF THE EUROVISION SONG CONTEST ................. 9 

2.1 Songs and the musical point of view of the contest ...................................................................... 9 

2.2 Behind the scenes of a televised song contest ...............................................................................14 

2.3 Politics and political voting ...................................................................................................................17 

3 LOVE SHINE A LIGHT: ROYAUME-UNI DOUZE POINTS ..................................................................24 

3.1 The five victories from the United Kingdom ..................................................................................24 

3.2 Good evening, Europe! Hosting the contest ...................................................................................26 

3.3 Cheering for the United Kingdom .......................................................................................................29 

4 CRY BABY: DOWNFALL AND THE HATE TOWARDS EUROTRASH ...........................................33 

4.1 2003: United Kingdom, nul points......................................................................................................33 

4.2 Why do we even bother? The British downfall in Eurovision ................................................36 

4.3 Terry Wogan: the (antagonistic) face of Eurovision ...................................................................39 

5 CONCLUSION.........................................................................................................................................................43 

6 BIBLIOGRAPHY ...................................................................................................................................................46 

 

  



 

 

ABBREVIATIONS 

 

BBC = British Broadcasting Corporation 

EBU = European Broadcasting Union 

EU = European Union 

OIRT = Organisation Internationale de Radiodiffusion et de Télévision 

RAI = Radiotelevisione italiana 

RTÉ = Raidió Teilifís Éireann 

UK = United Kingdom 



 

1 

 

1. INTRODUCTION 

 

The Eurovision Song Contest is one of the biggest TV shows in the world, hosted by the 

European Broadcasting Union (EBU), its first show dating back to 1956. It has turned 

into a phenomenon not only in Europe, but also in Australia, and spin-off shows have 

been made for Asian and Turkic countries, the United States, and kids in Europe as 

well.1 Artists like ABBA, Celine Dion, and Måneskin have launched their international 

careers at the Eurovision Song Contest. 

 

The United Kingdom has competed in the Eurovision Song Contest since 1957 (except in 

1958), having won the contest five times and placing second sixteen times (as of 2024). 

The UK has also hosted Eurovision nine times, the latest occasion occurring 2023 in 

Liverpool on behalf of Ukraine due to the Russian invasion of the country. Even though 

the contest has gained popularity in Europe, it has had mixed reactions from British 

viewers. These views turned more negative after the end of the Cold War, which saw the 

expansion of the contest to Eastern European countries. Euroscepticism and the poor 

reputation of the contest from a musical point of view have been seen as some of the 

reasons for the Eurovision Song Contest’s inferior reputation in the United Kingdom. 

 

This master’s thesis aims to explore and analyse how The Guardian, the British daily 

newspaper founded in 1851, has covered the Eurovision Song Contest and what stances 

towards the contest The Guardian has had during the years. The Guardian’s news 

articles were chosen as a primary source because their news coverage fits the research 

topic best, as The Guardian has covered culture and music news widely for years. 

However, it should be noticed that, unlike tabloid newspapers such as The Sun or Daily 

Mail, The Guardian is not read as widely. In a comparison of sixteen British newspapers' 

average circulation per day in 1980, The Guardian placed 14th with 377,000 sold 

 

1 ABU TV Song Festival, Türkvizyon Song Contest, American Song Contest, and Junior Eurovision Song 
Contest respectively. 



 

2 

 

newspapers per day. In comparison, the subsequently discontinued News of the World 

had the highest number of copies sold, with 4.3 million newspapers per day.2  

 

This should be noted, as the British views shown in The Guardian are very likely more 

elitist than those in a tabloid newspaper. But compared to the “yellow press”, The 

Guardian also has sensational articles, with a Eurosceptic and mocking tone towards the 

contest. But it also contains deep, analytical, and contemplative articles on the 

Eurovision Song Contest that do more than just deal briefly with the United Kingdom’s 

bad or good success. 

 

The title of the thesis, A Song For Eurotrash, comes from an episode of Eurotrash, a show 

that Channel 4 in the United Kingdom broadcasted from 1993 to 2007. Eurotrash’s idea 

focused on reports on popular culture around Europe, with a humorous and bizarre 

twist, hosted by two French nationals: Jean Paul Gaultier and Antoine de Caunes. One 

episode that was released in 1998 (which also had a same-name compilation album) 

was dedicated to Eurovision, with artists doing covers of Eurovision entries.3 Even 

though the show and episode did not have a negative tone, the title fits the idea of a 

cynical and Eurosceptic United Kingdom at the Eurovision Song Contest, as the 

Eurotrash was used by British people as a degrading term for the European Union (EU), 

in which public opinion of the EU has been claimed to be politically connected to the 

Eurovision Song Contest after the Cold War.4  

 

1.1 Research questions 

 

The focus on the research questions is on attitudes towards the Eurovision Song Contest 

and on what occasions (e.g. UK’s results) have or have not affected these attitudes and 

 

2 
https://web.archive.org/web/20070928073311/http://www.mmc.gov.uk/rep_pub/reports/1985/fullte
xt/190c02.pdf (accessed 1.3.2023) 

3 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 155. 

4 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 155-156. 

https://web.archive.org/web/20070928073311/http:/www.mmc.gov.uk/rep_pub/reports/1985/fulltext/190c02.pdf
https://web.archive.org/web/20070928073311/http:/www.mmc.gov.uk/rep_pub/reports/1985/fulltext/190c02.pdf


 

3 

 

the coverage of the competition. The hypothesis is that the reactions were mainly harsh, 

and that they would correlate with the United Kingdom’s placements (coverage was less 

harsh in years when the UK won and much harsher if the UK “failed” to gain a good 

placement). There is also a possibility that the coverage during the 90s was much 

serious and maybe even somewhat patriotic, as both the UK and Ireland placed almost 

every time in the top three, let alone Ireland’s four victories during that decade. In the 

early 2000s when dominance of Eastern European countries started to occur, public 

voting was introduced to replace jury voting, and the UK achieved its all-time worst 

results, it is likely that more negative articles began to appear, focused on things like 

political/neighbour voting, the reputation of the contest and Euroscepticism. 

 

One of the research questions focuses on Terry Wogan, an Irish-born TV presenter who 

commentated Eurovision Song Contest for the British Broadcasting Corporation (BBC) 

from the 1970s until 2008. He was viewed as one of the influential people in the so-

called Eurovision “bubble” and was also seen as the voice of Eurovision in the United 

Kingdom. His views on the contest started to become more conservative and 

Eurosceptic in the 1990s as after the fall of the Soviet Union, newly independent Eastern 

European countries started to participate in the contest. This increased from 1998 

onwards after the televoting was introduced, leading Wogan to think contest’s main 

purpose was for Eastern European countries to vote for themselves. This is why it is 

also interesting to see whether Wogan had any effect on views towards the contest and 

whether this can be seen in The Guardian’s coverage. 

 

In short, these are the research questions for the thesis: 

 

- What stances and attitudes on the Eurovision Song Contest can be seen from The 

Guardian over the years 1967-2008? 

- How has the UK’s success (and lack of success) affected the attitudes and 

coverage towards the contest? 

- What was Terry Wogan’s influence on British views on the contest? And how was 

he viewed in The Guardian? 



 

4 

 

 

1.2 Sources and research literature 

 

Articles from The Guardian will work as the primary sources. The timeline of these 

articles is from 1967 to 2008. The timeline has been selected as the first major news 

articles from The Guardian’s database were found from 1967 (which was also the first 

year when the UK won the contest). The timeline ends in 2008, as the United Kingdom 

placed last for the second time in its history and Terry Wogan was the BBC’s Eurovision 

commentator for the last time. 

 

Most of the articles from The Guardian are either news or opinion articles. With the 

keyword “Eurovision Song Contest” there are over a thousand articles from The 

Guardian’s database, which is why the number of articles used in the thesis must be 

limited. This concerns especially the articles published from the '90s and '00s, as they 

constitute most the search results. Thus, such search results as newsflashes or TV 

guides were not included, as they mostly do not contain useful information for the 

thesis. The remaining articles were then either left out or used in the thesis, depending 

on their relevance and value. For example, an article from the '60s, which interviews 

songwriters and briefly mentions that they wrote the winning entry for Eurovision that 

year is not sufficiently relevant, as it does not reveal more about the contest or describe 

the songwriter’s feelings about the victory or the Eurovision Song Contest. Also, more 

specific keywords were used to limit results, which helped in finding more relevant 

articles (e.g. Terry Wogan AND Eurovision Song Contest). 

 

Previous research on the topic is especially limited regarding the United Kingdom and 

its participation in the contest. There are, however, some studies that focus on the 

United Kingdom. These include Dean Vuletic’s “Postwar Europe and the Eurovision Song 

Contest” (2019), Judie Kalman, Ben Welling & Keshia Jacotine’s Eurovisions: Identity and 

the International Politics of the Eurovision Song Contest (2019) and Performing the 'New' 

Europe: Identities, Feelings and Politics in the Eurovision Song Contest by Karen Fricker 

and Milija Gluhovic (2013). All of them mainly have Euroscepticism as a main point, but 



 

5 

 

they also cover different themes: Fricker focuses in one of the chapters about Terry 

Wogan, Kalman, Welling, and Jacotine have one chapter on British identity and a short 

history of Britain at the Eurovision Song Contest, whilst Vuletic has a small but 

comprehensive section on UK’s Euroscepticism in Eurovision. 

 

Some other previous studies with a Eurovision-theme are: Paul Jordan’s The Modern 

Fairy Tale: Nation Branding, National Identity and the Eurovision Song Contest in Estonia 

(2014) which discloses how Estonia’s identity and its aims to join the European Union 

were affected by the Eurovision Song Contest; Julie A. Cassiday’s “Post-Soviet Pop Goes 

Gay: Russia's Trajectory to Eurovision Victory” (2014) on Russian domestic policy and 

how Russian success at Eurovision has affected the LGBT community there; and 

Alexander Badenoch’s journal article “‘In what language do you like to sing best?’ 

Placing popular music in broadcasting in post-war Europe” (2013), which compares the 

Eurovision Song Contest to another (now discontinued) music competition, the 

European Pop Jury, and analyses how these two contests have influenced Western 

Europe through pop music. Even though academic research on the Eurovision Song 

Contest at the political and cultural levels is not very broad, these examples can be seen 

as only the tip of the iceberg in : there have been a dozen master’s theses published in 

Finland that focus on the Eurovision Song Contest, including  the political aspect of 

Finland competing in both the Eurovision and the Intervision Song Contest and the song 

translations shown on the Finnish broadcast.5 These theses, however, do not fit the 

research subject of this thesis and are thus not used. 

 

Compared to the previous studies the master thesis will differ from its point of view. 

None of the mentioned studies that focus on the United Kingdom and its participation to 

the Eurovision Song Contest examine the topic through media, but rather from general 

perspective or through certain people or communities.  

 

5 Anni Haapalainen: ”’Tyhmäkin biisi alkaa yhtäkkiä elää’: kääntäjän rooli ja tekstitysnormien 
rikkoutuminen Euroviisujen suomenkielisissä tekstityksissä” (MA thesis, University of Helsinki, Helsinki, 
2017); Tuomas Lassinharju: ”Kaksi viisukilpailua ja Suomi: Suomi ja Yleisradio Eurovision ja Intervision 
laulukilpailuissa” (MA thesis, University of Helsinki, Helsinki, 2018) 



 

6 

 

 

1.3 Methodology and structure of thesis 

 

Close reading and discourse analysis are the main methods used in the thesis, as they 

are the best fit for research focused on coverage in newspapers. Media history is also 

one of the points of view used in researching a newspaper. Media history as a method is 

diverse, making it possible to research different points of view.6 Media history is used to 

determine The Guardian’s position in the United Kingdom’s media field by its 

circulation, political stance, and its history during the timeline of the thesis. 

 

Close reading plays an important role in finding all relevant information from the 

articles. Briefly, close reading means a way to read closely and to make discoveries from 

different perspectives with each reading of a text. I have used close reading in a slightly 

modified way to make it fit the thesis’s theme and to spend my time rationally. In the 

first reading, I aimed to categorize the articles by which chapters are useful and what 

different perspectives can be found in them. The rest of the readings (ideally 2-3 more) 

focused on the themes found in the articles, trying to find different perspectives with 

every reading. 

 

Discourse analysis is the core method of the thesis. As a method, it is very broad and can 

be described as the analysis of the significance of texts, speeches and other similar 

forms of expressions. The thesis relies specifically on prevailing formation of 

information: it sees discourses being built through societal and institutional factors. The 

questions about this formation lie on sociocultural and institutional conditions. Thus, a 

question like “How does a certain period or political system affect the discourse” is a 

good example of how this formation seeks to find answers through discourse analysis.7 

 

 

6 Kortti, Mediahistoria, 31. 

7 Ihalainen and Valtonen, Sanat siltana menneeseen, 42–43. 



 

7 

 

 

In the thesis, the formation is useful, as the objects researched fit perfectly into the 

theme. Eurovision as a theme is emphasized in institutional questions, and at the same 

time it can be seen building the discourses that are included in the thesis and the 

research questions. In the same way, we can see The Guardian as an institutional factor 

that has impacted on building the discourses in the articles that are being used in the 

thesis as primary sources. As the thesis focuses on the Eurovision Song Contest as a 

phenomenon and on The Guardian’s coverage and stances towards it, the prevailing 

formation of information is one the best options to use in processing discourses and 

research questions. 

 

Even though the Eurovision Song Contest is known to be popular in the LGBTQ+ 

community, queer history will not be included in the thesis’ methods. This is since only 

few of The Guardian’s articles from the thesis’ timeline focus on a queer point of view 

(and in most cases the focus lies on the first transgender Eurovision winner, Dana 

International). 

 

The first chapter, “Puppet on a String: General view of Eurovision Song Contest”, will 

cover the public image of the contest in Britain generally. This includes how the contest 

was viewed, what reactions different songs and winners (excluding UK entries) got, and 

topics that heated debate among people, especially political voting after televoting was 

introduced in 1998. The second chapter, “Love Shine a Light: Royaume-Uni Douze 

Points”, mainly focuses on the UK’s success in the contest, such as hosting the contest, 

positive views of Eurovision and the UK’s victories, including how British winners were 

received in the United Kingdom. The third chapter, “Cry Baby: downfall and the hate 

towards Eurotrash”, centres on the downfall of the UK and the negative views of the 

contest. This includes the miserable results of the UK (e.g. nul points in 2003), Terry 

Wogan and his negative attitude towards the contest, and Euroscepticism. The 

concluding chapter goes on the conclusions found in the thesis and what relevance this 

study brings on academic research of the Eurovision Song Contest. 

  



 

8 

 

The titles of the chapters are song titles of the UK’s Eurovision entries, and their results 

in the contest reflect in one way or another on the chapter’s topics: “Puppet on a String” 

from 1967 was the first British entry to win the contest, “Love Shine a Light” from 1997 

is (as of 2024) the last winning entry from the United Kingdom, and “Cry Baby” was the 

first entry from the UK to place last and finish with zero points. It is also somewhat part 

of British “Eurovision culture” to name things after their (winning) entries, e.g. the BBC 

has headlined some of their national selections and Eurovision documentaries with the 

UK’s former entries.8  

 

8 From 2004 to 2006 BBC hosted a national final called Eurovision: Making Your Mind Up which was 
named after the Bucks Fizz’s winning entry from 1981. For the 50th anniversary of the Eurovision Song 
Contest the BBC released a 2005 a documentary called Boom Bang-a-Bang: 50 Years of Eurovision, which 
was also named after a former Eurovision-winning entry by Lulu from 1969. 



 

9 

 

2 PUPPET ON A STRING: GENERAL VIEW OF THE 

EUROVISION SONG CONTEST 

 

Eurovision as an event is broad, and so has been its coverage in The Guardian. Whether 

it was about the quality of the songs, the politics behind the competition or the 

predicted winner of the year’s contest, The Guardian covered these issues. This chapter 

focuses on the general view of the contest, ranging from the musical aspects to politics 

and other elements, in the coverage of the Eurovision Song Contest in The Guardian. 

 

2.1 Songs and the musical point of view of the contest 

 

“Some of their bitter-sweet songs will last when the best of the Eurovision Song Contest entries 

have passed into oblivion.”9 

 

The quote comes from an article that reflects on the breakup of The Beatles, almost a 

year after Paul McCartney announced he was leaving the band. The article is not only 

seeing Eurovision’s reputation as a music competition low, but it is also reiterating the 

claim by that it is unable to produce hit songs (that would gain less recognition than The 

Beatles’ less-known songs). Most of the other articles from The Guardian has the same 

point of view, some even claiming that the competition has nothing to do with music. 

 

In 1968, a year after the United Kingdom won the Eurovision Song Contest for the first 

time, which gave them the right to host the contest for the next year, The Guardian 

released an article on the 6th of April, the day Eurovision was held, that reviewed the 

songs competing in the contest. The article emphasized how the songs were way too 

melancholic. Quotes from song lyrics such as “Summer is over. Nothing else matters to 

me” were referred to as a compilation of “a gloomy lot”, and in one case the journalist 

even saw the Luxembourgian entrants as not happy, even though their entry was a 

 

9 “Paradise lost, reality regained”, The Guardian, March 13, 1971. 



 

10 

 

positive song about love. Unsurprisingly or not, a bias towards the home entry can be 

seen as, the UK’s “Congratulations” by Cliff Richard was seen as joyful and “the positive 

extrovert of the party”.10 

 

The article is one of the different views shown in The Guardian. However, it resonates 

with many other articles that examine the competing songs. They are mainly negative or 

rarely focus on showing the entries or the competition as serious entities in the music 

industry. In 1967, Stanley Reynolds claimed that the Eurovision Song Contest had 

almost nothing to do with “the real pop music world, at least with the way we see it in 

Britain”. Reynolds continued with examples of the show, commenting that the audience 

looked mainly middle-aged and middle-class in their dinner jackets, and that the song 

performances mainly looked like early 1950s films.11 Another example can be found 

from 1970, when George Melly (1926-2007), an English musician and critic, reviewed 

the year’s Eurovision Song Contest harshly. 

 

“[...] It can be treasured for its purely formal horror. [...] The main plank of its absurdity lies in the 

fact that it seems to take place in some form of cultural limbo. It bears absolutely no relation to 

pop, for instance, not even on its lowest level. [...] The Songs for Europe are middle-aged songs, 

sung for a middle-aged audience dressed in formal splendour. The singers are admittedly young, 

but relate less to the blues-based internationalism of pop proper, more to a series of dolls of all 

nations.”12 

 

Even though the article seems to be harsh, it must be noted that Melly admired the 

national stereotypes shown by different nations that made the competition interesting. 

However, the negative views still seem to echo more in the newspaper. One possible 

reason for this point of view was that people in the UK did not see themselves as 

culturally and musically same as mainland Europe. A few examples have compared the 

United Kingdom to non-successful Eurovision countries such as the “old Schlager 

 

10 Christine Jade, “Sole extrovert among mourners from Europe”, The Guardian, March 6, 1968. 

11 Stanley Reynolds, “Television”, The Guardian, April 10, 1967. 

12 George Melly, “The highsposts of the schmaltzfeste”, The Guardian, March 29, 1970. 



 

11 

 

nation” Germany.13 The first British victory in Eurovision thus was possibly seen as a 

small surprise, as the contest was mainly dominated by the French-speaking countries 

France and Luxembourg.14 However, it should be noted that the United Kingdom was 

generally a powerhouse in the Eurovision Song Contest during the Cold War, thanks to 

having the biggest music industry in the world after the United States and benefiting 

from the language rule (which was removed in 1999) that did not allow countries to 

perform other than by their official language.15 Not only that, Reynolds’ article 

highlighted the conflict between the early years of the Eurovision Song Contest and The 

Guardian. The Eurovision Song Contest mainly started as a conservative family show 

displaying what Western Europe had to offer in terms of music and culture. It conflicted 

with the liberal mindset that The Guardian was representing, where pop music and 

rock’n’roll were dominating younger audiences. This was absent in Eurovision in its 

first decades, as most of the artists competing there did not represent newer genres that 

were popular among youngsters, nor was the contest trying to target younger 

audiences. 

 

Other examples can be found that criticize Eurovision as not being sufficiently 

mainstream or representing the best of the entries of all (Western) Europe. In 1969 film 

director and writer Tony Palmer (b. 1941) thought it was not showcasing what it was 

promising: 

 

“The Eurovision Song Contest is presumably intended to represent all that is best in pop. The No. 1 

song should be tops in its field. But neither the Beatles, nor the Stones, nor Donovan, nor Jimi 

Hendrix has ever been entered. It’s claimed that many top artists refuse to enter because of the fear 

of public defeat. 

 

 

13 Pajala, Erot järjestykseen! 135. 

14 Between 1956 and 1966 six of the eleven winning entries were sung in French. During that time United 
Kingdom placed second five times, fourth twice, and once in seventh and ninth place. 

15 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 47. 



 

12 

 

[...] So the songs represent no one and are representative of nothing except the Tin Pan Alley 

tradition of instant balladeering. [...] It seems that we are at the mercy of the taste, or lack of it, of 

the big boys who organise it all.”16 

 

Even though Palmer mentioned Jimi Hendrix, who was American (and thus was unlikely 

ever considering competing at Eurovision) he raised a good point about how Eurovision 

was not sufficiently mainstream pop. The Eurovision Song Contest was in its first years 

seen as a conservative TV product that rarely had any genre represented that was 

popular among teenagers (e.g. rock’n’roll), and even though ABBA rose into fame 

through the contest, the participants were at best popular on the national level before 

participating in the contest. This includes the first British winner, Sandie Shaw, who had 

a few hits in the UK before representing the country, yet she was still one of the biggest 

names winning during the contest’s first years.17 However, these views were mainly 

focused on the anglophone perspectives and did not count Europe’s diverse music 

scene, which was not as globally successful as songs produced in the UK, the US, and 

Southern Europe. The BBC pressured for changes to the contest (e.g. voting) so that 

Eurovision would appeal to young viewers after the UK’s mainstream artists, such as 

Cliff Richard in his two attempts, were unable to win the contest.18 The examples shown 

above probably did not have any impact on the BBC demanding changes or the EBU 

enforcing them, but it shows clearly what the ideal contest of Eurovision was seen to be 

in the UK: an opportunity to showcase popular music and find the best song, not 

showcasing different cultures to integrate Western Europe, which the BBC (and some of 

the broadcasters) sought to change.19 In the end, the EBU enforced changes to the voting 

system in 1975 (12 points for the best entry, 10 points to the second best etc.) that were 

used with minor changes to 2016.20 

 

 

16 John Gale, “With Lulu into Europe”, The Guardian, March 2, 1969. 

17 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 31. 

18 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 46. 

19 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 46. 

20 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 62-63. 



 

13 

 

From 1981 onwards some sort of “continuity” can be seen in The Guardian’s reviewing 

of Eurovision as a contest and of its entries, as Nancy Banks-Smith (b. 1929), writer and 

critic for The Guardian started a yearly review of the contest that continued until 1999. 

The start was somewhat well-timed, as the United Kingdom won for the fourth time in 

1981. Banks-Smith pointed out that the meaning of non-English songs got lost in 

translation (and this happened even to songs in English at some point) and wondered 

how Norwegians turned from Vikings into people singing small sweet songs.21 

 

Banks-Smith’s coverage did not differ from that of other journalists, as it also had a 

snide tone: in 1983 she quoted Terry Wogan whether a man in the audience was 

sleeping due to the broadcast being overrun, and imagined how a Spanish flamenco 

singer was singing in agony.22 1989 she was sure Yugoslavia won because it was the last 

song performing, and observed that Israel sent “12-year-old poppet and France 11-

year-old moppet”.23 She also dedicated almost the whole segment about 1982’s contest 

to the Finnish entry, which placed last with nil points. A humorous spirit can be seen in 

the quote below, which followed after Banks-Smith described the song by the looks of 

the artist and the meaning of the song, “Nuku Pommiin” (lit. “I Slept Too Late” or “Bomb 

Out”).24 

 

“The juries, who are protected from reprisals by their invisibility, may have been antagonised, I 

think, by the fact that it had never occurred to them to drop a bomb on Finland in the first place. 

Or not till now”25 

 

Banks-Smith’s last review of the contest in 1999 was more about the show than the 

songs, or the contest. Titled as “You can take the earplugs out now” with the lead 

paragraph sarcastically thanking “another tasteful and unbiased Eurovision Song 

 

21 Nancy Banks-Smith, “Zero is the hero”, The Guardian, April 6, 1981. 

22 Nancy Banks-Smith, “Sing in the tail”, The Guardian, April 25, 1983. 

23 Nancy Banks-Smith, “Shooting star”, The Guardian, May 8, 1989. 

24 Nancy Banks-Smith, “Instant assessments”, The Guardian, April 26, 1982. 

25 Nancy Banks-Smith, “Instant assessments”, The Guardian, April 26, 1982. 



 

14 

 

Contest” that had focused mainly on the looks of the winning country Sweden’s 

composers, and describing last year winner Dana International, who fell while carrying 

the trophy, which Banks-Smith described as so big that “you could have flattened a 

phalanx of Philistines with one blow”.26 Banks-Smith also described the voting as “the 

traditional back-scratching” where neighbours voted for each other, and ended the 

article somewhat thanking the end of the language rule (and thus allowing other 

countries to send songs in English), as she jokingly said that previously you had to guess 

whether the lyrics were lunatic.27 This article continued the same approach that Banks-

Smith had taken in previous years, ridiculing the competition, taking a both snide and 

sarcastic approach to reviewing the year’s contest and ending it by criticizing the 

neighbour voting (of which you can find more examples in section 2.3.) 

 

2.2 Behind the scenes of a televised song contest 

 

Covering the Eurovision Song Contest was not just about the music or how neighbours 

voted for each other. It also was about hosting the Eurovision Song Contest in an 

obscure small town, about the pre-favourites to win the whole thing, and about the 

future of the televised contest. 

 

Organizational logistics and difficulties were on focus in 1993 when Ireland hosted the 

contest in Millstreet, a town with 1500 inhabitants, making it the smallest town to host 

the Eurovision Song Contest. The Guardian published an article about the reasons for 

hosting the contest in Millstreet and interviewed the man behind the idea, Noel 

Cornelius Duggan, who was the owner of the hosting venue, Green Glens Arena, which 

was mainly used for horse show events.28  

 

 

26 Nancy Banks-Smith”, “You can take the earplugs out now”, The Guardian, May 31, 1999. 

27 Nancy Banks-Smith”, “You can take the earplugs out now”, The Guardian, May 31, 1999. 

28 Edward Pilkington, “Sleepy town wakes up to sound of music”, The Guardian, May 1, 1993. 



 

15 

 

Sadly, the contest being held in a small town was not the main talking point, as the focus 

was mainly on the participation of Bosnia and Herzegovina, which was fighting in the 

Bosnian War. The country was seen as a pre-favourite in The Guardian, and after the 

show, Nancy Banks-Smith described their participants as “poor runners [who] have 

turned up at the Olympic Games without shoes”.29 This was a good depiction, as Fazla, 

the band representing Bosnia and Herzegovina, had to flee Sarajevo under gunfire, 

whilst their conductor was not able to leave the country. In the end, Bosnia and 

Herzegovina placed 16th in the contest.30 

 

Going into the 1990s, The Guardian started to speculate more on who were the pre-

favourites to win the contest. In 1994, betting predictions were openly discussed. The 

Guardian singled out Iceland as the biggest candidate to win the contest, arguing that 

the country had “an undistinguished track record” but possessed a secret weapon, their 

conductor Frank McNamara from Ireland, who had helped his home country to win in 

Eurovision twice. The Guardian also saw the United Kingdom and Germany as the other 

pre-favourites of the contest, whilst the Irish entry got a harsher reaction, with the 

newspaper claiming that most of the Irish would rather support anyone else than their 

entry and that Ireland would not be able to afford to host the contest for a third time in 

a row.31 In the end, Ireland won the contest, whilst the “pre-favourites” Iceland placed 

twelfth, the United Kingdom tenth, and Germany third.32 

 

Technological advancements in Eurovision were also briefly covered. In 1996 The 

Guardian released an article focusing on digital television, which in the case of 

Eurovision was on the 3D virtual environment which would work as the scoreboard for 

 

29 Nancy Banks-Smith, “SingalongaBosnia”, The Guardian, May 17, 1993; Georgina Henry, “Mediafile”, The 
Guardian, May 10, 1993. 

30 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 134-135. 

31 Andrew Culf, “Iceland becomes hot favourite as Irish turn into Euro-sceptics”, The Guardian, April 30, 
1994. 

32  O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 139. 



 

16 

 

the competition.33 In 2000 it was covered that Microsoft’s web portal MSN would live 

broadcast of that year’s contest.34 

 

Future of the contest was also speculated upon in The Guardian. Some of the stories 

were far-fetched, however. In 1970 the Eurovision Song Contest was in jeopardy, after 

the result of the last year’s contest. Four countries tied for the first place, and as there 

were no mentions of a tie-break rule in the rulebook, victory was shared among the four 

countries. This sparked an outcry in some of the countries, which is the likely reason 

five countries (Austria, Finland, Norway, Portugal, and Sweden) boycotted the 1970 

contest. Only 12 countries competed, which is why The Guardian speculated about the 

future of the contest. 

 

The Guardian theorized on the possibility that the year’s contest would likely be the last 

hosted in Europe. The newspaper cited Fernando Pavez, who was according to the 

article “the most powerful photographer in Chile” and “leader” of the South American 

delegation. Pavez claimed that next year’s contest “will be held in South America: either 

that or there won’t be another one”. The article also saw the possibility of the contest 

moving or enlarging to another continent, as it was broadcasted in Brazil, Argentina, 

and Chile, and reported about rumours of the executive of the EBU cancelling the 

contest or changing the voting system in the next week.35  

 

However, the article had a lot of misleading information. It only cited one photographer 

on the possibility of a move to South America, whose knowledge of the situation was 

unclear. It claimed the possibility of the Scandinavian boycott was due to the reason 

that behind the scenes there were strong accusations of them voting for each other.36 

Even though there was clear proof of Nordic countries voting for each other, the only 

 

33 Paul Marks, “Cue the computer”, The Guardian, May 16, 1996. 

34 Ashley Norris, “Microsoft is going for a song”, The Guardian, May 4, 2000. 

35 Sue McHarg, “Swansong for Europe?”, The Guardian, March 22, 1970. 

36 Sue McHarg, “Swansong for Europe?”, The Guardian, March 22, 1970. 



 

17 

 

known reasons for the boycott was the Scandinavian countries’ claim that Eurovision 

was at its end, which the result of last year’s contest accounted for.37 In Austria's case, 

there was more incorrect information: the article claimed that Austria had won the 

previous year and that, according to the Austrian consul Harald Brunner, the last pop 

song (played) in Vienna was Sandie Shaw’s 1969 “The Popping of the String”.38 It is 

unknown why the article did not fact-check or correct the misleading claims, yet it does 

not give a credible look for the article. 

 

2.3 Politics and political voting 

 

Politics and political voting have been part of the Eurovision Song Contest since the 

contest was created in the 1950s. The EBU, a union that created the contest and is 

responsible for it, was established as an objection to counter the Soviet satellite states' 

dominant voting power in OIRT (Organisation Internationale de Radiodiffusion et de 

Télévision), of which Western European countries were part until the EBU was founded 

in 1950.39 Inspiration was found from the Italian Sanremo Music Festival (orig. Festival 

di Sanremo) that the Italian public broadcaster RAI has aired since 1951. This created 

the idea of a continental song contest, which would be a suitable product for the just-

founded Eurovision TV network.40 Contrary to the popular belief, Eurovision or the EBU 

were not built primarily to unite and integrate war-torn Western Europe, but rather to 

build the Eurovision Network around the national broadcasting organizations.41  

 

One of the political elements of Eurovision that is highlighted often is the voting. 

Political voting has gained more general visibility after public voting was used for the 

 

37 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 40; Murtomäki, Finland 12 points! 46. 

38 Austria won the contest in 1966 but did not compete in 1969 due possibly to boycotting the contest in 
“Francoist Spain”. Sandie Shaw performed “Puppet on a String” in 1967, not “The Popping of the String” in 
1969. 

39 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 23-24. 

40 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 28. 

41 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 30. 



 

18 

 

first time in 1998, which saw neighbour and diaspora voting ascend. That does not, 

however, mean that political voting was not analysed or talked about during the Cold 

War era. In 1969, after the British entrant was chosen, The Guardian cited Kenneth 

McKellar (1927-2010), who represented the United Kingdom in 1966. McKellar placed 

ninth out of eighteen contestants, which did not seem to please him, as he blamed other 

countries for voting for each other: “It wasn’t fair [...] the Swedes, Norwegians, Danes, 

and Finns all voted for one another”.42 This was factual, as the Nordic countries were 

awarded boos from the audience after voting for each other and giving the highest 

points to Sweden.43 

 

Voting for neighbouring countries was seen as a common thing: in 1982 Terry Wogan 

had joked about (West) Germany probably invading Austria tomorrow for only giving 

one point to the German winning entry, and in 1987 one of the phrases that was used to 

describe Eurovision was its “blatant tactical voting of the national juries”, which was 

later pointed out in an article after the Greek and Cypriot juries exchanged 12 points to 

each other.44 In 1998 Nancy Banks-Smith dedicated her review almost entirely to 

neighbour voting, claiming Israel won the contest in the end as Malta (which was tied 

with Israel until the last votes) received zero points from F.Y.R. Macedonia, whilst Israel 

was given 8 points and 12 points were given to their neighbours Croatia. She ended her 

analysis with: “Eurovision is politics with its false whiskers wrenched off. You soon 

know who your real friends are”.45 

 

The interpretation of the contest’s voting in the UK does not differ a lot from the overall 

view that is shared in Europe. Yet the British reactions may come from the idea that 

they do not belong to any voting blocs, unlike other European nations. This view was at 

least popular in the 2000s when Wogan blamed the UK’s bad result in the 2008 

 

42 Tony Palmer, “With Lulu into Europe”, The Guardian, March 2, 1969. 

43 Murtomäki, Finland 12 points! 46. 

44 Nancy Banks-Smith, “Instant assessments”, The Guardian, April 26, 1982; John Peel, “Eurosongs”, The 
Guardian, May 17, 1982. 

45 Nancy Banks-Smith, “How the country with no name swung”, The Guardian, May 11, 1998. 



 

19 

 

Eurovision on voting blocs: “You have various blocs voting. We’ve got nobody to vote for 

us.”46 

 

The Guardian also covered the unpleasant sides of politics in the Eurovision Song 

Contest. In 1996, it released a full-page article on Norway hosting the upcoming contest 

and the atmosphere in the country. The tensions between Sweden and Norway were 

also briefly mentioned during the outcome of last year’s contest. Norway’s entrant 

Secret Garden did not get any points from their neighbouring country Sweden, which 

according to The Guardian boiled over in Sweden after Secret Garden had won: 

newspapers were filled with xenophobic comments, which led to Sweden’s ambassador 

in Oslo to publicly apologize on Swedish reactions over Norway winning the contest.47 

As there are no other mentions in The Guardian of this “conflict”, it is hard to say 

whether the rhetoric in the article was overblown or not. However, as was mentioned in 

the article’s ingress, people in Norway and Sweden take Eurovision more seriously than 

the British. This was seen in the 1996 contest, as the Norwegian hostess jokingly asked 

during the voting procedure whether Sweden would give any points to Norway.48 

 

The Guardian’s attitude towards Irish success in the 1990s was more irreverent and 

cynical. There are many possible reasons for it, but the most likely one is due to the 

British-Irish relations during the twentieth century after Ireland gained independence 

from British colonial rule, and the unrest that followed in British-ruled Northern 

Ireland, accompanied by the fact that the United Kingdom (and The Guardian) had 

viewed the competition mockingly. During Ireland’s “Golden Decade”, the country won 

the contest four times: 1992, 1993, 1994, and 1996. At first, it was nothing out of the 

ordinary, as Banks-Smith had cynically told Ireland had won as usual.49 Then in 1993, 

Ireland’s victory was mainly focused on the lack of sponsors to host the next contest, 

 

46 Steven Morris, ”Eurovision contest voting is no laughing matter, says Wogan: Veteran commentator 
lashes out at ’debacle’: BBC man’s irony turns to anger at tactics”, The Guardian, May 26, 2008. 

47 Andrew Culf, “Nul points no more”, The Guardian, May 11, 1996. 

48 https://www.youtube.com/watch?v=xUukoZ6mV1k (timestamp: 42:25, accessed 5.4.2023) 

49 Nancy Banks-Smith, “Music, maestro – please!”, The Guardian, May 11, 1992. 

https://www.youtube.com/watch?v=xUukoZ6mV1k


 

20 

 

and RTÉ’s (Irish public broadcaster) worrying about how they could host the contest, 

even though the Irish people (and leaders) took the victory and possibility to host the 

contest again joyfully.50 When Ireland won the contest for a third time in a row, 

coverage was more sarcastic: 

 

“‘We have done something that no country in Europe has ever done before and I don’t think ever 

will again’, said a triumphant Albert Reynolds yesterday. 

 

Found a cure for cancer? Discovered a new solar system? Well, no, but if the Taoiseach had a 

tenner for every time his country had won the Eurovision Song Contest well… he’d have thirty 

punts.”51 

 

As in the previous year, the article speculated on how Ireland would be able to afford 

the contest the following year, with speculation about the possibility of hosting it in 

Belfast, Northern Ireland. This was, however, ruled out immediately by the head of 

RTÉ.52 In 1996, after Ireland had won the contest for the seventh time in their history, 

The Guardian’s tone was almost disparaging towards Ireland. David Sharrock wrote how 

the Eurovision curse had struck Ireland again, how RTÉ was once again wondering how 

they could fund the next year’s contest, how the Irish public were horrified, and how the 

whole victory was, according to the Irish newspaper Sunday Independent, a plot by 

“Ireland’s European so-called allies”.53 

 

 

50 Owen Bowcott, “Eurovision win leaves Irish eyes smiling Irish coffers empty”, The Guardian, May 17, 
1993. 

51 David Sharrock, “Ireland makes it three for a song”, The Guardian, May 2, 1994. 

52 David Sharrock, “Ireland makes it three for a song”, The Guardian, May 2, 1994. 

53 David Sharrock, “Irish eyes crying as victory sees Eurovision curse striking yet again”, The Guardian, 
May 20, 1996. 



 

21 

 

“‘For years the scam has been well-known throughout European TV stations’ said the paper. ‘Put 

up a lousy song, you get a three-hour TV show costing millions and you make sure the Irish patsies 

will take the whole thing seriously and end up paying for the next year’s gig.’”54 

 

It is clear to say that The Guardian’s coverage was not untruthful: RTÉ had financial 

problems over having to host the contest four times in the 1990s: 1994’s contest costed 

approximately £2.5 million, and the budget of the 1997 contest went up to £2.8 million; 

both times the RTÉ financed £1 million.55 It even became a repetitive joke in Ireland and 

the United Kingdom, so that even the British sitcom Father Ted dedicated a whole 

episode to Ireland’s success. Even though The Guardian had a pessimistic and mocking 

tone of Eurovision, seeing a former colony doing better in the competition and the UK 

having to settle at best for second place may have led to the cynical attitude towards 

Irish victories, even from a liberal British newspaper.  

 

Yet The Guardian also found pity for Irish misfortune, as in 2008 when the Irish novelty 

act Dustin the Turkey did not qualify for the final. The Guardian called it “a travesty of 

justice” and claimed that their non-qualification gave proof that “the roots of Euro-

corruption run deep and that the need for constant vigilance against those who would 

seek to destroy democracy remains strong”.56 This comment was likely due the fact that 

the same article described the entry as a “passionate condemnation” against the politics 

that “habitually distort Eurovision”, which also makes a mockery of the contest’s aims to 

promote European unity.57 

 

It is fascinating to notice that The Guardian wrote very little political about Yugoslavia 

and their participation in the Eurovision Song Contest. Yugoslavia was the only Eastern 

bloc country to compete in Eurovision during the Cold War. It even ended up hosting 

 

54 David Sharrock, “Irish eyes crying as victory sees Eurovision curse striking yet again”, The Guardian, 
May 20, 1996. 

55 Pettitt, Screening Ireland, 177-179. 

56 Lucy Mangan, “This week: Dustin the Turkey”, The Guardian, May 24, 2008. 

57 Lucy Mangan, “This week: Dustin the Turkey”, The Guardian, May 24, 2008. 



 

22 

 

the contest in 1990 at Zagreb after winning it the previous year. The only mention of 

Yugoslavia participating in the contest from a political point of view was in 1990 when a 

reader asked why Israel was allowed to compete in Eurovision, even though they are 

not geographically part of Europe. 

 

“A further complication is that of Eastern Europe. Yugoslavia has always been a member of 

Eurovision; indeed. [...] The other countries of Eastern Europe — except Albania — have a parallel 

organisation called Intervision, with its own song contest.”58 

 

 

There was no other mention of Yugoslavia’s participation during the Cold War in The 

Guardian, and in other news about Eurovision, the country was treated neutrally, as if it 

was any other Western European country. There is no clear indication why The 

Guardian did not write analytical articles about Yugoslavia’s participation, even when 

they hosted the contest. It should be mentioned, however, that Yugoslavia, together with 

Albania, were the only socialist countries that did not cooperate with the Soviet Union, 

thus Yugoslavia joining EBU rather than Soviet-led OIRT was more logical. 

 

It is also absorbing that there were no mentions of the United Kingdom losing to Spain 

by one point in 1968, as tensions between the two countries were high due to Gibraltar. 

The UK held a referendum a year before the contest, in which the citizens of Gibraltar 

voted to stay under British sovereignty. The situation was also seen in the voting, as, 

according to Dean Vuletic, the United Kingdom and Spain did not give each other any 

points during the 1960s, even if their entries ranked high overall.59 This makes it more 

interesting that there were no mentions of Spain from a political perspective, even when 

the contest was held in Spain in 1969. In both Yugoslavia’s and Spain’s cases, the 

publication of very few or no articles at all with a political point of view was probably 

because the topic was seen as remote for the readers of The Guardian, or because there 

 

58 Andrew Latto, “Notes & Queries”, The Guardian, May 28, 1990. 

59 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 69. 



 

23 

 

was no interest to view Eurovision Song Contest as a political entity before the end of 

the Cold War. 

 

Eurovision as an event and as a phenomenon has gained lots of different perspectives 

from The Guardian. Most of them however are somewhat negative, focusing on 

ridiculousness of the competition, political voting or criticizing the musical aspect of the 

event. Still articles focusing on betting odds, technological advancements and so on gave 

also the outlook on Eurovision “outside” of the Saturday-night event. Yet the overall 

look is still negative, where the concept of the Eurovision Song Contest or the diverse 

European music culture is hard to be fitted in The Guardian’s view set or through the 

British cultural mindset. 

 

  



 

24 

 

3 LOVE SHINE A LIGHT: ROYAUME-UNI DOUZE POINTS 

 

“Puppet on a String”, “Boom Bang-a-Bang”, “Save Your Kisses for Me”, “Making Your 

Mind Up”, “Love Shine a Light”. These five songs have left their mark on British 

Eurovision history by being the only UK entries to win the contest. This chapter 

explores not only how these victories were received in The Guardian, but also how the 

United Kingdom managed to host the competition on its home soil and how British 

artists were “cheered” by the media and the public. 

 

3.1 The five victories from the United Kingdom 

 

The United Kingdom has amassed five victories in the Eurovision Song Contest. These 

have chronologically been in 1967 at Vienna, 1969 at Madrid, 1976 at The Hague, 1981 

in Dublin, and 1997 again in Dublin. The coverage of these victories in The Guardian has 

differed, with either wide coverage or just a small piece of news. 

 

Stanley Reynolds, an American journalist working for The Guardian, had written a long 

analytical article on the UK’s first Eurovision victory, which also seems to be the first 

opinion article about the Eurovision Song Contest which can be found in The Guardian’s 

archives. In the article Reynolds was sure that the BBC and the British record companies 

would not “feel so desperately insecure about the nation’s singing image” and that 

Sandie Shaw, who won the contest, was an upgrade from past UK entries and that the 

winning entry stood out from most of the competitors.60 

 

Two years later the United Kingdom won the contest again in an unprecedented way. As 

the contest did not have a tie-break, four countries had to share the victory, meaning the 

UK’s Lulu won the contest together with the French, Dutch, and Spanish entrants.61 

 

60 Stanley Reynolds, “Television”, The Guardian, April 10, 1967. 

61 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 39. 



 

25 

 

Coverage of the victory was much smaller compared to 1967. In short, Lulu’s 

performance was described as “a cheerful up-and-down song, with a great 

professionalism”, and she was able to “look both jolly and coy, wrinkling her nose and 

rolling her eyes”. Otherwise, the article concentrated on other winners as well, calling 

the French entry a sad and romantic song in a French way, the Dutch entry reminiscent 

of a French ballad, and describing the Spanish entrant as having given everything with 

her energetic performance.62 

 

After the UK’s third victory in 1976 by Brotherhood of Man, the coverage was much 

smaller. The British victory was announced briefly in the newspaper, including the fact 

that France and Monaco had placed on the podium as well.63 However, the British 

national selection of 1976 was covered in The Guardian, whereby the prediction of the 

UK’s success went wrong, the article claiming that “[...] it’s a nothing number which by 

rights they ought to hate in Europe, wherever that is. Unfortunately, there is no justice, 

least of all in the music business.”64 The United Kingdom received 164 points, a record 

that was not broken until 1986, meaning the UK won the competition 

overwhelmingly.65 

 

The UK’s fourth victory in 1981 did not get as much coverage either. Even though the 

coverage of the year’s contest was broad, the UK’s victory was mentioned in just a few 

paragraphs. Nancy Banks-Smith mentioned the UK winning the Eurovision Song Contest 

once again with a performance that was seen as “chirpy”.66 Clive James was more 

detailed on the UK’s winning act, Bucks Fizz, yet he mentioned the UK’s victory very 

blandly: “This year’s contest [...] ran true to type. Britain won and Norway got no votes 

at all”.67 

 

62 John Gale, “Lulu’s song a Eurovision winner”, The Guardian, March 30, 1969. 

63 “Save your kisses wins”, The Guardian, April 4, 1976. 

64 Clive James, “Silly songs and fine follies”, The Guardian, February 29, 1976. 

65 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 66. 

66 Nancy Banks-Smith, “Zero is the hero”, The Guardian, April 6, 1981. 

67 Clive James, “English as she is sung”, The Guardian, April 12, 1981. 



 

26 

 

 

The coverage of the UK’s fifth victory in 1997 was no different from the previous ones. 

In Nancy Banks-Smith’s annual review of the contest, the UK’s victory was mentioned in 

the first paragraph, the winning song described as “originally written to cheer up the 

Samaritans”. Otherwise, the article did not mention the British victory, but instead did 

an overview of the “highlights” of the event.68 The same goes for the other articles, 

which detailed the fashion shown in the contest or how Ireland was trying to avoid 

winning the competition for the eighth time.69 

 

It is also worth mentioning that none of these victories was shown on the front page of 

The Guardian the following day the newspaper was published. This raises a question 

about the importance of the Eurovision Song Contest for The Guardian, the newspaper’s 

audience or the British people if the victories did not get much attention, at least in the 

twentieth century. The examples shown suggest that the interest may have not been 

high, while The Guardian’s ridiculing tone of the competition may have influenced how 

Eurovision was covered. 

 

3.2 Good evening, Europe! Hosting the contest 

 

As of 2024, the United Kingdom has hosted the Eurovision Song Contest nine times, 

more than any other country. In 1968, when the country hosted the competition for the 

third time (and for the first time after winning the contest), The Guardian released an 

article consisting of a preview of the upcoming event. Apart from the usual mocking 

tone of the competition, it also focused on the organising point of view. 250 foreign 

journalists, and dozens of “managers and television and record people from each of the 

17 singers” following the event live with the audience, joined by an estimated 150 

million people watching it from 23 different countries.70 This did not end here, as The 

 

68 Nancy Banks-Smith, “Norway takes a pointless record”, The Guardian, May 5, 1997. 

69 David Sharrock, “Europap puts fear into the Irish”, The Guardian, May 3, 1997; James Pretlove, 
“Eurovisions”, The Guardian, May 7, 1997. 

70 Christine Eade, “Sole extrovert among mourners from Europe”, The Guardian, April 6, 1968. 



 

27 

 

Guardian started to cover more background of the competition, especially if the United 

Kingdom was hosting it. 

 

This followed in 1971 when the contest was held in Edinburgh. The Guardian released 

an article that focused heavily on aspects from “behind the scenes”. These included 

Austrian PR having “a sad little story” of their artist having to leave her dog in “the 

mountains or wherever”, and the Irish PR representative handing out key rings with the 

picture of the Irish singer. The article also mentioned the public waiting outside the 

Caledonian Hotel in Edinburgh, the hotel in which most of the competing artists 

apparently stayed during the contest.71 The Guardian also released an article of an 

incident in which a man was arrested after allegedly scattering a noxious substance “on 

the floor beneath the feet of the audience”. The article did not mention any possible 

motives, and apparently there were no follow-up stories on the case.72 

 

In 1977 the BBC again had the privilege to host the contest after winning the previous 

year. However, the BBC ran into problems after the cameramen and the technicians 

went on strike. The BBC asked the EBU to host the contest outside of the UK three 

weeks before the contest was initially meant to be televised.73 The Guardian’s coverage 

of the situation was not numerically big (five articles), but it was broad compared to the 

articles about the contest released in the 1970s. News coverage was mainly neutral: The 

Guardian mentioned the Dutch broadcaster withdrawing their intention to host the 

contest after the Dutch workers supported the BBC cameramen in their strike, and the 

prospect of the contest being postponed, with the possibility of a different location.74 In 

the end, the strike was resolved and the contest was held in the United Kingdom by the 

 

71 Colin Smith, “Contest the telly didn’t show”, The Guardian, March 20, 1972. 

72 Peter Fiddick, “Incident at song contest”, The Guardian, March 27, 1972. 

73 Peter Chippindale, “BBC sings sound of silence”, The Guardian, March 12, 1977. 

74 “Dutch back out of song contest offer”, The Guardian, March 16, 1977; “Front Page 2”, The Guardian, 
March 25, 1977. 



 

28 

 

BBC on the 7th of May 1977 in the same venue (Wembley Conference Centre) as 

planned.75 

 

The broad coverage of the strike and possible cancellation of the contest was an 

anomaly in The Guardian’s coverage, as they did not provide much coverage during the 

Cold War about other difficulties the Eurovision Song Contest ran into. These included 

hosting the contest in 1969 in Spain ruled by the fascist dictator Franco, security 

concerns of Israel hosting the 1979 Eurovision Song Contest or finding a host country 

for the 1980 contest after Israel refused to host the contest for the second time in a row. 

These issues were either mentioned briefly or not at all, but there was no article 

dedicated to them. It is very likely that since the 1977 contest was meant to be hosted in 

the United Kingdom, this made the strike topical for British readers. 

 

After the United Kingdom won the competition in 1997, The Guardian covered the 

interest in hosting the upcoming competition from different cities. Manchester was 

interested in submitting a bid, with Marketing Manchester, which helped the city to get 

the rights to host the 2002 Commonwealth Games, saying the discussions towards 

hosting Eurovision “would start straight away”.76 Birmingham, which the article dubbed 

the “Venice of the Midlands, was also interested in hosting the contest”. The same article 

wrote that Cardiff was also bidding for the task, and the estimated costs for the 

competition could go all the way up to 5 million pounds, as last time, which would be 

divided between the host broadcaster and the EBU. Yet if Birmingham were to be 

selected to host the contest, the city would have to bear costs for policing et cetera, 

which the city’s taxpayers were likely to pay.77 

 

In the end, Birmingham was selected to host the 1998 Eurovision Song Contest, which 

The Guardian analysed would give the city international exposure, “needed money from 

 

75 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 69-70. 

76 Gary Younge, “Manchester makes one more push for international stardom”, The Guardian, May 5, 
1997. 

77 Sarah Ryle, “Venice of the Midlands ready to pick up Eurovision baton”, The Guardian, July 24, 1997. 



 

29 

 

tourism”, and boost Birmingham’s chances to host other major events. The article also 

mentioned that Birmingham was selected from among 13 other “towns and cities” 

applying for the hosting rights.78 

 

1998’s contest was widely covered compared to the previous times the UK hosted the 

competition. During the Eurovision week, The Guardian published a two-page interview 

with Ulrika Jonsson, who hosted the contest with Terry Wogan.79 The Guardian also 

covered the Israeli entrant Dana International, as she was one of the pre-favourites and 

gained huge publicity during the week by being the first transgender contestant.80 The 

other articles ranged from reviews of the year’s contest to the politics behind the event 

and analyses of why the competition was not as popular as it used to be.81 

 

Compared to the coverage of the British victories, the coverage of the United Kingdom 

hosting and organising the event was much more extensive. This was especially the case 

in 1998. The likelihood for a broader news coverage may be due to the enlargement of 

the contest compared to 20-30 years prior. There were more countries competing and 

media coverage the competition gathered was larger than previously when the UK 

hosted the competition in 1981. 

 

3.3 Cheering for the United Kingdom 

 

On a few occasions, The Guardian has covered the UK entrant from a positive point of 

view before the show, even though in most of the cases it used a cynical tone. 

 

 

78 ”Birmingham singalong: There could be a silver lining in that song”, The Guardian, August 11, 1997. 

79 Jim White, “Eureka! It’s Ulrika”, The Guardian, May 6, 1998. 

80 Sharrock, “Singing out for Israel – and for gays”, The Guardian, May 9, 1998. 

81 ”Where Eurovision scores highest”, The Guardian, May 9, 1998; Jonathan Freedland, “Viva la mediator! 
And you thought Eurovision was just tasteless trivia”, The Guardian, May 1, 1998; Stuart Jeffries, “More 
fizz than bucks”, The Guardian, April 24, 1998. 



 

30 

 

Just before the United Kingdom won the contest in 1969 alongside three other 

countries, The Guardian released an article that had a mocking tone not only towards 

the competition, but towards the UK entrant as well, even though it was somewhat 

optimistic of UK’s chances. The song, “Boom Bang-a-Bang” was described as “there’s 

something wonderful about that” and compared satirically to as if “someone had 

reported a major breakthrough in television”.82 

 

In 1974 the United Kingdom were mentioned briefly for being a clear favourite to win 

the year’s Eurovision Song Contest according to the bookmakers, the entrant Olivia 

Newton-John having odds 4-1.83 In the end, Olivia Newton-John placed fourth, and the 

competition was won by the Swedish band ABBA.84 

 

In 1979 The Guardian mentioned the high publicity of the UK’s entrants, Black Lace, in 

Jerusalem, where the competition was held that year. Black Lace’s record company had 

“plastered” stickers all over Jerusalem, highlighting that the UK would be the “No. 1 for 

Europe”. Just by the “marketing”, the article guessed that by publicity alone the United 

Kingdom would be the favourites to win the contest, yet also speculated that the world 

professionals in “Shepherd’s Bush” would not share the same view.85 Black Lace placed 

seventh out of 19 contestants and would later emerge as a household name in the 

British music industry.86 

 

The Guardian had not forgotten the previous winners from the United Kingdom. In 

1983, a year after Bucks Fizz won the contest, the band was covered in The Guardian as 

they were performing their gig in the Apollo Victoria Theatre. The article described 

their audience as “a curios religious cult”, where pensioners and young married couples 

were jamming. The journalist was sitting close to two “Def Leppard fans” who were 

 

82 Tony Palmer, ”With Lulu into Europe”, The Guardian, March 2, 1969 

83 “Favourite”, The Guardian, April 6, 1974. 

84 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 59. 

85 Eric Silver, ”Sugar beat”, The Guardian, March 31, 1979. 

86 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 78-79. 



 

31 

 

primarily there just to see one of the band member’s legs. The article ended with the 

point that their performance would fit better in a cabaret club than “on the large stage 

of the Apollo”, where the performance looked rather flat and dampened.87 

 

In 1990, The Guardian released an interview with Sandie Shaw, 23 years after bringing 

the Eurovision victory to the United Kingdom for the first time. Most of the interview 

was not about Eurovision, but rather about her career and life. Yet at the end of the 

interview, she was asked for her thoughts on her winning entry, which the article 

described it as “the awful Eurovision Oompah Oompah song that haunted her for many 

years”.88 

 

“‘On reflection it wasn’t so bad, it was a very commercial move. I think I’ve exorcised it. I might be 

able to get away with singing it now. Ironically. For lots of money.’”89 

 

The title of the interview also paid “homage” to her Eurovision entry, “Puppet On A 

String”, the title being “Nobody’s Puppet”.90  

 

Overall, the coverage was either neutral or negative depending on the theme. Most of 

the articles about the UK’s victories were reserved, and rarely hyped the British success 

in the competition. In terms of hosting The Guardian released lots of articles of the 

competition that focused more on behind the scenes rather than as the 2–3-hour TV 

event. And in case of the 1998 hosting duties, the coverage was much broader and 

positive. In terms of coverage of their artists, most of it seemed to be. Apart from the 

neutral articles, the tone seemed to be sceptical of the artists and their songs, even if 

they had won the competition. And in case of Lulu in 1969 (who would in the end be one 

of the winners that year) even though the article seemed positive about her chances, it 

 

87 Mick Brown, “Bucks Fizz”, The Guardian, December 31, 1983. 

88 Susan Jeffreys, ”Nobody’s Puppet”, The Guardian, May 5, 1991. 

89 Susan Jeffreys, ”Nobody’s Puppet”, The Guardian, May 5, 1991. 

90 Susan Jeffreys, ”Nobody’s Puppet”, The Guardian, May 5, 1991. 



 

32 

 

had a somewhat a mocking tone. This is a continuation of the attitude The Guardian has 

had of the contest overall and does not greatly differ from how they would cover the 

competition.  



 

33 

 

4 CRY BABY: DOWNFALL AND THE HATE TOWARDS 

EUROTRASH 

 

When Tony Blair’s Labour Party won the general elections with a somewhat euro-

positive message in 1997, the United Kingdom won the Eurovision Song Contest for the 

fifth time, whilst in 2003, when Blair’s government joined the Iraq War together with 

the U.S., the United Kingdom recorded its then-worst placement in Eurovision. The 

results were conjoined with the UK-Europe relations, as was the British euroscepticism 

towards the European Union and the Eurovision Song Contest.91 This chapter goes 

through the reaction of ‘nul points’ in 2003, the euroscepticism and how the BBC’s long-

time commentator for Eurovision, Terry Wogan, was viewed in The Guardian during the 

2000s. 

 

4.1 2003: United Kingdom, nul points 

 

24th May 2003 was a day that left a huge mark in the history of Eurovision. Turkey won 

its first Eurovision with a very close margin, beating Belgium by two points and the 

internationally known Russian duo t.A.T.u. by three points.92 However, what shocked 

the British people was their result in the contest. The pop-duo Jemini had placed last in 

the contest, which for the United Kingdom was the first last place in their history. Their 

entry, “Cry Baby”, was also unable to get any points, meaning Jemini broke the record by 

being also the first British entry to get ‘nul points’. From winning the contest for the fifth 

time in 1997 and placing third the previous year, the United Kingdom had faced its all-

time low in the contest. The national embarrassment was so huge that The Guardian’s 

coverage of the contest of 2003 was much higher than in the winning year of 1997. 

 

 

91 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 155-156. 

92 O’Connor, The "Eurovision Song Contest", 175. 



 

34 

 

The last place was seen as a fiasco. One of the articles (which was very satirical) 

questioned the British stature in Europe and its cultural attitudes. Not only had the 

British attitudes towards mainland Europe and jokes about the Belgians “backfired”, but 

the article also jokingly asked whether the British would be able to joke about Norway 

or would the Germans dominate the pool-side deckchairs in the upcoming holiday 

season, whilst the British would stand behind in shame. The article even concluded that 

the failure could be part of the fact the UK was seen as part of the United States rather 

than Europe, until the last phrase admitted the possibility that the song was “crap”.93 

The satirical article showed not only British “humour” but also a strong attitude 

towards Eurovision in the UK. No matter the situation, you can always approach it with 

“dismissive” satire. 

 

Serious articles were also written. Different reasons for the failure were brought up in 

one of the articles. Louis Walsh called the whole entry disgraceful, saying the song was 

the worst one he had ever heard, and that the singers were so out of tune he compared 

it to asking a shop worker whether they could sing or not and selecting them even if 

they said no. The creative director of the year’s contest blamed the performance, and 

some placed the blame on the selection process that did not gather as much popularity 

and viewing audience as Pop Idol, for example.94 

 

In the same article, some of the people wanted to direct the blame to geopolitics. Jeremy 

Corbyn, then MP for Labour, had blamed the war in Iraq, in which the UK was 

participating together with the United States and other countries, for the last place. He 

admitted that the song could have been just awful yet affirmed that there was possibly a 

deeper story behind it. He also argued that the rest of Europe was fed up with “Britain’s 

over-close relationship with the United States”. The people behind the entry were 

thinking the same: the author of the song, Martin Isherwood, said that the country was 

politically “out on a limb” and paid the price of it. One of the singers of Jemini, Chris 

Cromby, also said after arriving home from the contest that the result was unfair and 

 

93 “Nul point of no return: Britain hits a wrong note in Europe”, The Guardian, May 26, 2003. 

94 Matt Wells, “Nul points – UK out of tune with Europe”, The Guardian, May 26, 2003. 



 

35 

 

was likely due to non-musical reasons. The debate went on to the point that Peter Hain, 

a cabinet member, had to defend the government from the blame, saying the song could 

have just not been good enough.95 

 

Culture journalist Rupert Smith went on to a long list of why the United Kingdom failed 

to gain a single point. Not only were the singers off-key, and one of the singers was 

during the whole performance “like a rabbit in headlights”; the British lacked allies that 

would vote for them, even the “supposed allies” in the Iraq War left Jemini with no 

points. Smith also wondered how a song that was “a bloody awful song” was unable to 

gain points, yet entries from Austria or Poland gained points easily. Smith called them 

with derogatory terms, such as “an apparent cretin” or “hormonally challenged Lulu”, 

respectively.96  

 

However, not everyone identified the anti-British sentiment in Eurovision, neighbour 

voting, or the Iraq War as the reason for the bad result. Zoe Williams argued that the 

last place indicated the United Kingdom’s indifferent reaction to the contest. The British 

could send a good pop song if they wanted to, but they would not. “We are the prom 

queen who won’t wash her hair when it’s only family”, as Williams provocatively 

argued.97 For a country (and a newspaper) that claimed they did not take Eurovision 

seriously, unlike other countries, the failure to gain a single point seemed to hurt their 

national pride. 

 

The last place forced the BBC to act, and at the end of the year, The Guardian covered the 

upcoming changes for the national selection, learning from the success of Pop Idol and 

making it into a big-budget Saturday night special. One of the sources from the BBC said 

in the article: “‘The British public might have secretly loved the fact we got nul points 

 

95 Matt Wells, “Nul points – UK out of tune with Europe”, The Guardian, May 26, 2003. 

96 “On a sea of tat, no one would throw Britain a lifeline”, The Guardian, May 26, 2003. 

97 Zoe Williams, “Completely pointless”, The Guardian, May 27, 2003. 



 

36 

 

last time, but we think the joke would wear a bit thin two years in a row’”.98 This did not 

age well, as the United Kingdom would next place in the top 10 in 2009, getting three 

bottom five placements before that. 

 

4.2 Why do we even bother? The British downfall in Eurovision 

 

The Guardian’s coverage of Eurovision became more politically loaded and pessimistic 

in the 2000s, as the UK had to settle for bottom places, something that had been 

unheard of even a decade ago. 

 

In 2004 the UK’s 16th place was explained with “Britain’s current unpopularity” and 

with the claim that the entry, “Hold On To Our Love”, was not good to the point where 

the journalist provocatively said he wanted to shoot himself.99 Politics were also blamed 

for the results. “The usual disgrace” was the description of the voting, blaming European 

countries for voting depending on how close their neighbours were.100 

 

The blame-shifting towards the UK’s stances to geopolitics was also used in 2005, this 

time more in a tongue-in-cheek approach. The United Kingdom would not win due to 

their stance on the war in Iraq, as it “has so much to do with songwriting ability”, and 

the only thing that would boost the UK’s chances would be if Tony Blair would appear as 

a surprise performer whilst doing multiple things, such as dancing in a monkey costume 

while singing “I was wrong, you were right”.101 The article also made a mockery of 

neighbours voting for each other, while also claiming that the United Kingdom had no 

one who would vote for them: 

 

 

98 Matt Wells, “BBC tries to expunge Eurovision shame”, The Guardian, December 31, 2003. 

99 Sam Wollaston, “G2: TVreview: Lost in translation”, The Guardian, May 17, 2004. 

100 Sam Wollaston, “G2: TVreview: Lost in translation”, The Guardian, May 17, 2004. 

101 Anna Pickard, “Eurovision 2005: minute-by-minute”, The Guardian, May 21, 2005. 



 

37 

 

“22.32.: So let’s face it. Everyone votes for their friends. We have no friends. The United Kingdom – 

Billy-no-mates of the blandpop world. Well feh – who needs friends? And who wants to be their 

friend anyway? […]”102 

 

This was written minutes after Ireland awarded the United Kingdom eight points, which 

Pickard celebrated before continuing with a gloomy, cynical view. 

 

Blame-shifting towards Blair’s government continued as well in 2007, as one reader 

wrote that Blair’s legacy would be the impossibility to win the Eurovision Song Contest 

ever again.103 Tony Blair seemed to be, at least for The Guardian and its readership, the 

main political reason for the British misfortune in Eurovision. 

 

The success of Eastern European countries was not blamed for the UK’s misfortune as 

much, yet it was also covered. In 2004 The Guardian published an article focusing on 

migration to Ireland and Irish-EU relations, one of the interviewees claimed Ireland’s 

inferior result that year was an outcome of a changing continent where Eastern 

European influence was getting more and more evident. The interviewee also asked 

rhetorically how long Brussels would continue to be the capital of Europe at this rate.104 

Terry Wogan meanwhile claimed in 2008 that Russia won the competition for political 

reasons and suggested a possibility of a musical iron curtain, where the Western 

European countries would leave the contest away from their “eastern rivals”.105 

 

In The Guadian, euroscepticism has not influenced their coverage much, apart from a 

few examples, but their coverage has rather been affected by how the United Kingdom 

was viewed from Europe through the political actions made by Tony Blair’s 

government. This may well be due to pro-EU stance that The Guardian has held for 

 

102 Anna Pickard, “Eurovision 2005: minute-by-minute”, The Guardian, May 21, 2005. 

103 Helena Coulston, “Reply: Letters and emails: Serbia wins at last”, The Guardian, May 14, 2007. 

104 Angelique Chrisafis, “Ireland is on the move – but where to?”, The Guardian, May 28, 2004. 

105 Steven Morris, ”Eurovision contest voting is no laughing matter, says Wogan: Veteran commentator 
lashes out at ’debacle’: BBC man’s irony turns to anger at tactics”, The Guardian, May 26, 2008. 



 

38 

 

decades. It supported the UK’s entry into the European Community in the 1970s and 

favoured remaining in the EU during the Brexit referendum in 2016.106 The Guardian 

also covered Tony Blair’s government’s participation and position in the Iraq War 

negatively, which was reflected heavily in the Eurovision coverage.107 The United 

Kingdom’s series of bad results coincided with the unpopularity of Tony Blair and the 

UK in Europe, strengthening the idea that the results were politically connected, even if 

at the same time it was admitted that the United Kingdom did not send their best or 

even above average entries to the contest.  

 

It should also be pointed out that not all the views of the contest were negatively 

political in The Guardian. In 2005 one reader argued that the UK should just focus on 

sending better entries and that most of the so-called political blocs were also cultural 

blocs that have “shielded from Anglo-American music for decades by party apparatchiks 

and with a common folk music tradition that underlies their home-grown pop music.”108 

 

When looking at the United Kingdom’s foreign policy, the political connection between 

the popularity of Blair government and the British Eurovision results cannot be 

dismissed, as Dean Vuletic, for example argues.109 Yet there have also been arguments 

that the nature of British Euroscepticism, in which the world is seen through the 

dominant English narrative to explain its place in the world compared to “Europe”, is 

the one point that underlies the views and reactions towards Eurovision through the 

decades and not only in the 2000s.110 Thus the reactions to the bad results generally 

(and not just in The Guardian) may rather be part of the changed stature of the United 

Kingdom and the realisation that the UK is not politically (and in some cases culturally) 

 

106 https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/08/the-guardian-view-on-brexit-the-
government-has-failed-its-time-to-go-back-to-the-people (accessed 16.7.2024) 

107 Abbasian, “UK Media Coverage”, 5. 

108 ”Letters: Tunnel Eurovision”, The Guardian, May 23, 2005. 

109 Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, 155-156. 

110 Wellings, Jay and Strong, ‘Making Your Mind Up’, 69. 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/08/the-guardian-view-on-brexit-the-government-has-failed-its-time-to-go-back-to-the-people
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/08/the-guardian-view-on-brexit-the-government-has-failed-its-time-to-go-back-to-the-people


 

39 

 

the global power it used to be, with the blame then shifted towards things that were 

unpopular in Europe (Tony Blair in this case). 

 

It is also more likely that the unpopularity of Tony Blair and the British participation in 

the Iraq War correlated with the UK’s poor results but were not the cause. The bad 

results were more likely due the fact that the United Kingdom did not send its best (or 

the “best artists” did not want to compete in the first place) and that the British public 

had a different view than the rest of Europe of what they saw culturally as good for 

Eurovision.111  

 

4.3 Terry Wogan: the (antagonistic) face of Eurovision 

 

When trying to understand the cynical aspect of Eurovision from the British point of 

view, it would be a disgrace not to mention Terry Wogan. He commentated on the 

competition for BBC since the 1970s and was the face and voice of Eurovision for many 

British people. 

 

Wogan had since the start of his “Eurovision career” a ridiculing, satirical approach to 

the contest, portraying the contest as similar to accidentally finding a strange foreign 

ritual, which he and the audience were observing from a safe distance.112 There was a 

certain distancing of British and European music, which was shown by Wogan’s 

comments during voting, either wondering how a certain song had gained so many 

votes or criticising the musical taste of Europeans.113 

 

This turned more critical after the collapse of the Soviet Union in the 1990s, as more 

countries joined, whether they were former Soviet satellite states or former parts of the 

 

111 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 73-74. 

112 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 62. 

113 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 62. 



 

40 

 

USSR. One of the effects of the expansion was the success of the new countries, while 

“powerhouses” of the Cold War era, such as the United Kingdom, placed lower than 

before. This led to Wogan’s commentary being more conservative and disapproving of 

the contest.114 Wogan started to view the contest as a joke, where it is failing to unite 

diverse cultures and people and is in fact separating them. He also dismissed the idea of 

cross-cultural exchange in the contest, proclaiming that a Turkish jury, for instance, 

would not be able to judge a Swedish song.115 His commentary on competition became 

more nostalgic towards the pre-1990s, and he started to heavily criticise “political” or 

“diaspora” voting when it came from a non-Western country (e.g. according to Wogan 

Latvia won in 2003 due to “a triumph of Baltic bloc voting”).116 

 

These views resonated in The Guardian. In his interview in 2001, Wogan claimed he was 

the biggest fan of Eurovision, yet admitted his cynical view of the contest. 

 

“’I like to think I’ve taken the British public with me in this ironic stance, but I get a lot of stick from 

people who think it really is a song contest, like some of the Nordic commentators’ he says. 

 

‘They say, well, if you don’t like it, why do you do it? But I love it. I like it more than them! Although 

halfway through, when I’ve only had a couple of Bailey’s Irish Creams and I get to song 11 and I 

know there’s 12 to go, you can’t help but feel a little angst’”.117 

 

The interview was just one of many examples of Wogan’s attitude towards Eurovision. 

At the start of 2004’s final, he said the competition was “the most exciting Eurovision 

I’ve ever taken part in” while meaning the opposite, according to The Guardian. Booze 

was mentioned only 44 minutes after the show's start, and the article claimed Wogan 

 

114 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 64. 

115 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 65. 

116 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 66. 

117 Oliver Burkeman, “Wogan’s run”, The Guardian, May 3, 2001. 



 

41 

 

summed up the competition nicely: “Somebody please explain why we’re even 

bothering”.118 

 

Wogan’s run as a commentator ended in 2008 after Russia won the competition. When 

coming back to the UK after commentating on the competition in Serbia, Wogan claimed 

the UK had a disadvantage in not being part of any of the voting blocs, of which there 

were several from all around Europe. Wogan also defended the UK’s artist that year, 

Andy Abraham, who came joint last, saying Britain had a good song and a very good 

singer and that the competition was nowadays only about national prejudices instead of 

songs.119 

 

Wogan’s claims received backing, as in the same article Bruce Forsyth and Simon Cowell 

mentioned the competition being either political or pointless competition. Even an MP 

from the Liberal Democrats tabled a motion in the House of Commons claiming the 

voting in Eurovision as a joke and suggesting the BBC should withdraw from the 

competition until there was a fair voting system.120 Wogan’s views were also 

challenged; one reader argued that the Eastern European countries take the contest 

seriously and that “Wogan has to accept that Eurovision is no longer solely a west 

European competition”.121 

 

Terry Wogan was certainly not the only person in the United Kingdom who was 

criticising Eurovision but was likely the most influential one due to his role as a 

Eurovision commentator. As argued in case of the British public in subsection 4.2, his 

more critical opinions of the contest during the start of the twenty-first century were 

not just due to the bad results of the UK (whilst former USSR countries prevailed) but 

 

118 Sam Wollaston, “G2: TV review: Lost in translation”, The Guardian, May 17, 2004. 

119 Steven Morris, ”Eurovision contest voting is no laughing matter, says Wogan: Veteran commentator 
lashes out at ’debacle’: BBC man’s irony turns to anger at tactics”, The Guardian, May 26, 2008. 

120 Steven Morris, ”Eurovision contest voting is no laughing matter, says Wogan: Veteran commentator 
lashes out at ’debacle’: BBC man’s irony turns to anger at tactics”, The Guardian, May 26, 2008. 

121 Simon Gamble, “Reply Letters and emails: East-west divide over Eurovision”, The Guardian, May 27, 
2008. 



 

42 

 

also part of the decaying glory of the now-dead British Empire. Whilst decolonisation 

started before the first contest of Eurovision was broadcast, Wogan became nostalgic 

about times when the UK was seen as a global (and European) power, which “perished” 

in Eurovision after the Cold War ended. He even claimed in 2009 that the Europeans 

were punishing “the UK for centuries of military history”.122 

 

Eurovision seemed to bring lots of emotions when the United Kingdom started to gain 

bad results on repeat. Compared to other centuries, the tone in articles released in the 

2000s seemed to be more colourful and cynical. The poor results from the United 

Kingdom are the main reason for the tone shifting more towards negative and cynical 

approach. Tony Blair, his Labour government and the British involvement in the Iraq 

War was scapegoated as a result for the bad results in Eurovision, even though some of 

the views took a sarcastic approach or were against the idea that the UK’s foreign policy 

had anything to do with poor placements. Eurosceptic views were rarely shown either 

through Terry Wogan’s or someone else’s opinions, which was likely due to The 

Guardian’s positive views on the Europe and European Union. Yet political reasons were 

rather seen as a result for the UK’s bad results in the 2000s.  

 

122 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 68. 



 

43 

 

5 CONCLUSION 

 

The attitudes and stances The Guardian has had on the Eurovision Song Contest have 

been pretty much one-sided. In the 1960s and 1970s the coverage was somewhat harsh, 

as the contest was seen as mainly as a conservative family tv show that showcased 

different music cultures around Western Europe, which conflicted with both The 

Guardian’s liberal stance and the British stature in the music industry. Apart from the 

British entries, the contest showed little influence from the British music industry 

among its winning entries. Even though in later years liberal values and “mainstream 

pop” became more common in the Eurovision Song Contest, there were other elements 

of the contest that were criticised by The Guardian and the British public. Neighbour 

voting (which “escalated” after televoting was introduced in 1998), “kitschiness”, or 

simply the ridiculousness of taking the contest seriously were common themes in The 

Guardian’s coverage across the decades. 

 

While The Guardian declared that the other countries took Eurovision seriously, unlike 

the United Kingdom, there were times when newspaper seemed to take the contest 

seriously. Even though Ireland’s five victories in the 1990s were covered sarcastically 

and mockingly, compared to other victories this coverage was broader and more 

attacking, which was likely due to the (violent) history between the two countries. The 

United Kingdom’s last place and the first zero points in 2003 also created broad 

coverage, in which the failure to gain a single point was written about in both a sarcastic 

and a serious approach. 

 

The Guardian’s attitudes towards the Eurovision Song Contest were not affected much 

by British success. Even though some of the victories created a broader and different 

coverage for the upcoming competition (as they were held in the UK), with speculation 

about host cities and the release of much wider articles and interviews of the 

contestants or the hosts, the victories were not celebrated much, and the overall 

coverage of the contest did not have a positive effect from it. When coming to the 2000s 

and the British “downfall” in terms of results in the competition, there were more 



 

44 

 

articles that tried to find connections between the British Eurovision success and the 

popularity of Tony Blair’s government abroad. When looking at the lack of success in 

Eurovision, there seemed to be a change of attitude in The Guardian’s coverage, yet it 

cannot be considered a significant change, as The Guardian’s coverage of the Eurovision 

Song Contest was overall mainly negative. Euroscepticism did not affect much the 

coverage as much as was predicted at the start of the thesis. This may have had to do 

with The Guardian’s pro-EU stance. 

 

Terry Wogan’s views have been circulated in The Guardian over the decades. Even 

though almost all the examples shown in the fourth chapter were from the 2000s, 

thanks to Wogan’s role as a commentator, his words and views were quoted in articles 

to describe the event, mainly from a sarcastic perspective. His views got a lot of 

coverage during the 2000s, as the United Kingdom’ stature in the contest “fell” after the 

abolishment of language rule and the implementation of televoting (which was seen to 

help Eastern European countries). These views were mainly covered due to Wogan’s 

influential position in the Eurovision scene, to the point that viewing figures of the 

Eurovision were (still) high despite the UK’s lack of success, which was attributed to 

Wogan’s commentary.123 His opinions of Eurovision resounded with the British public, 

making it very likely that his commentary had a huge effect on the British attitudes 

towards Eurovision. 

 

When compared to previous research on the Eurovision Song Contest, this thesis gives a 

new point of view that is solely focusing on British mindset through a newspaper. It 

gives an insight on how The Guardian covered Eurovision through decades, and 

specifically how the themes, negative/cynical attitude and British political environment 

had an effect how the competition was covered or viewed in The Guardian and in the 

United Kingdom. 

 

 

123 Fricker, “It’s just not funny anymore”, 69-70. 



 

45 

 

Further research questions rise from outside of this thesis’ research questions and 

timeline. The Brexit referendum of 2016, which saw the United Kingdom leave the 

European Union, would generate interesting questions of how British views on the lack 

of success were connected to Brexit.124 The second place achieved by Sam Ryder in 

2022 could also provide engrossing material on how Ukraine’s victory or the UK’s 

humanitarian and military aid to Ukraine were connected as a possible reason for the 

UK’s success, or whether the 2023 contest in Liverpool affected the image of the 

Eurovision Song Contest in the UK positively.  

 

124 The highest placement the United Kingdom achieved between the years of 2017-2021 was 17th. 
During that time the UK placed last two times, getting 0 points from both the jury and the public vote in 
2021. 



 

46 

 

6 BIBLIOGRAPHY 

 

ORIGINAL SOURCES 

Articles from The Guardian, 1967-2008. News articles collected from databases on 

ProQuest (https://proquest.com)  

 

RESEARCH LITERATURE 

 

Fricker, Karen. “‘It’s Just Not Funny Any More’: ‘Terry Wogan, Melancholy Britain, and the 

Eurovision Song Contest”. Performing the ‘New’ Europe: Identities, Feelings and Politics in 

the Eurovision Song Contest, edited by Karen Fricker and Milija Gluhovic, London. 

Palgrave Macmillan, 2013. 

 

Haapalainen, Anni. ’Tyhmäkin biisi alkaa yhtäkkiä elää’: kääntäjän rooli ja tekstitysnormien 

rikkoutuminen Euroviisujen suomenkielisissä tekstityksissä. Helsinki: University of Helsinki, 

2017. 

 
 
Ihalainen, Pasi, and Valtonen, Heli. Sanat siltana menneeseen – Kielelliset lähestymistavat 

historiantutkimuksessa. Helsinki: Gaudeamus, 2017. 

 

Jordan, Paul. The Modern Fairy Tale: Nation Branding, National Identity and the Eurovision 

Song Contest in Estonia. Tartu: University of Tartu Press, 2014. 

 

Kortti, Jukka. Mediahistoria — Viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta 

bitteihin. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2016. 

 

Lassinharju, Tuomas. Kaksi viisukilpailua ja Suomi: Suomi ja Yleisradio Eurovision ja 

Intervision laulukilpailuissa. Helsinki: University of Helsinki, 2018. 

 
 
Murtomäki, Asko. Finland 12 points! Suomen euroviisut. Helsinki: Teos, 2007. 
 

https://proquest.com/


 

47 

 

O’Connor, John Kennedy. The ”Eurovision Song Contest”: The Official History. London: 

Carlton Publishing, 2010. 

 
 
Pajala, Mari. Erot järjestykseen! Eurovision laulukilpailu, kansallisuus ja televisiohistoria. 

Vaajakoski: Gummerus, 2006. 

 
 
Pettitt, Lance. Screening Ireland: film and television representation. Manchester: 

Manchester University Press, 2000. 

 
 
Vuletic, Dean. Postwar Europe and the Eurovision Song Contest. London: Bloomsbury 

Academic, 2019. 

 
 
Wellings, Ben, Jay Zöe and Strong, Catherine. “‘Making Your Mind Up’: Britain, Europe and 

Eurovision-Scepticism”. Eurovisions: Identity and the International Politics of the 

Eurovision Song Contest since 1956, edited by Julie Kalman, Ben Wellings and Keshia 

Jacotine. London. Palgrave Macmillan, 2019.  

 

ACADEMIC JOURNALS 

 

Abbasian, Parisa. “UK Media Coverage of Iraq War: A Content Analysis of Tony Blair 

Position in the Guardian Newspaper 2003-2007”. Global Media Journal 15, no. 29 

(December 2017). 

 

Badenoch, Alexander. “‘In what language do you like to sing best?’ Placing popular 

music in broadcasting in post-war Europe”. European Review History 20, no. 5 (2013). 

 

Cassiday, Julie A. “Post-Soviet Pop Goes Gay: Russia's Trajectory to Eurovision Victory”. 

The Russian Review 73, no. 1 (January 2014). 

 

INTERNET SOURCES 



 

48 

 

 

The Guardian: The Guardian view on Brexit: the government has failed – it’s time to go 

back to the people: https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jan/08/the-

guardian-view-on-brexit-the-government-has-failed-its-time-to-go-back-to-the-people 

(accessed 16.7.2024). 

 

Wayback Machine — Internet Archive: 

https://web.archive.org/web/20070928073311/http://www.mmc.gov.uk/rep_pub/re

ports/1985/fulltext/190c02.pdf (accessed 1.3.2023). 

 

YouTube: BBC - Eurovision 1996 final - full voting & winning Ireland: 

https://www.youtube.com/watch?v=xUukoZ6mV1k (timestamp: 42:25, accessed 

5.4.2023). 


