Opettajuus koulun aloitusvaiheessa suhteessa peruskoulun ensimmäisen luokan oppilaisiin
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajuus näkyy käytännössä opettajan toiminnassa suhteessa perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaisiin. Koulun aloitusvaiheen opettajan opettajuutta tutkimme havainnoimalla ja analysoimalla opettajan toimintaa ja puhetta hänen toimiessaan oppilaiden kanssa kasvatusinstituution kontekstissa.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja metodologiselta tarkastelutavaltaan etnografinen. Tutkimuksessa käytimme aineistoa, jonka keräsimme osana SchoolTrace-hanketta. Aineisto koostui kymmenestä havainnointipäivästä ja aineisto kerättiin koulun aloitusvaiheessa elokuun ja syyskuun 2023 aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että opettajuuteen sisältyi ohjeiden antaminen, huolehtiminen ja palautteen antaminen. Ohjeiden antaminen näkyi oppiaineiden opettamisena, koulun tapojen opettamisena, koululaisena toimimisen taitojen opettamisena, koulutehtävien ohjeistamisena ja rajojen asettamisena. Lisäksi opettajuus jäsentyi lohduttamisen, riskien ennakoimisen ja varmistamisen kautta. Opettajuuteen liittyi myös myönteisen palautteen antaminen ja kannustaminen.
Johtopäätöksenä voi todeta, että opettajuuden määrittely on moninaista koulun aloitusvaiheessa uusien oppilaiden kanssa ja opettaja ei pelkästään opeta akateemisia aineita vaan opettajuuteen kuuluu myös ohjeiden ja palautteen antamista sekä oppilaista huolehtimista. Opettaja valmistaa oppilaita toimimaan koulussa instituution toivomalla tavalla.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405033280Use this for linking
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)