EU:n saavutettavuusdirektiivi 2016 (1) lupaili sähköistä edistysaskelta, jota kiiteltiin Euroopan ulkopuolellakin. Suomessa monet järjestöt ja kansalaiset seurasivat kiinnostuneina virkakoneiston liikkeitä direktiivin toteuttavan lain valmistelussa. Kuultiin ministeriön virkamiesten puheenvuoroja ja etsittiin valtioneuvoston sivuilta tietoa mahdollisista käsittelyistä. Vihdoin huhtikuussa 2019 tuli voimaan Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, eli digipalvelulaki. Siirtymäajan jälkeen julkishallinnon verkkopalveluiden tuli olla saavutettavia 23.9.2020 ja mobiilisovellusten 23.6.2021 lähtien (2).
Lain perusteella julkishallinnon, myös korkeakoulujen:
Julkishallinnon toimijoita lain toteuttamisessa tuli 2018 tukemaan Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI). ESAVI tiedotti, koulutti, järjesti kuulemistilaisuuksia ja käynnisti yhteistyötä sidosryhmien kanssa. ESAVI myös käsitteli käyttäjien saavutettavuuskanteluja ja -selvityspyyntöjä sekä toteutti julkisyhteisöjen verkkosivujen ja mobiilipalvelujen saavutettavuusvalvonnan. Lisäksi ESAVI kehitti julkisten toimijoiden tueksi saavutettavuusselostetyökalun, jota tässäkin käytimme selosteiden tarkastelun perustana.
Hallitusohjelman mukaisesti Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoitti 2017-2020 kehittämishankkeita, joissa korkeakoulut yhteistyössä järjestöjen ja yritysten kanssa kehittivät opetuksen ja oppimisympäristöjen saavutettavuutta. Kartoitimme korkeakoulujen pääsivujen saavutettavuutta ja selosteita helmikuussa 2020 jo ennen digipalvelulain velvoittavuutta (5,6) sekä joulukuussa 2020 lain siirtymäajan päätyttyä (7). Tulosten perusteella:
Tämä kehitys oli yllättävä, olihan saavutettavuuden merkitys kasvanut entisestään koronapandemian ja digitaalisten palveluiden laajenemisen myötä. Saavutettavuusvaatimusten kehitystä ja -kartoitusten ajoittumista on havainnollistettu Kuvassa 1.
2016:
2019:
Digipalvelulaki 1.4.2019
2020:
2021:
2022:
2023:
2025:
KUVA 1. Saavutettavuusvaatimusten kehitys ja -kartoitusten ajoitukset
Korkeakoulujen velvollisuuksia ja käytäntöjä saavutettavuuden toteuttamiseksi esiteltiin korkeakoulujen ja sidosryhmien hankeyhteistyössä, webinaareissa ja yhteisissä kokoontumisissa. Vuonna 2021 korkeakoulut saivat työnsä tueksi OKM:n tilaaman selvityksen Saavutettava korkeakoulu ja korkeakoulutus (8). Palasimme siis myönteisin oletuksin korkeakoulujen pääsivujen ja saavutettavuusselosteiden pariin etsimään merkkejä saavutettavuuden edistämisestä.
Vertasimme 2020 tuloksia vuoden 2022 tilanteeseen ja perehdyimme aikaisemmin vähemmälle huomiolle jääneisiin saavutettavuusselosteisiin. Havainnollistimme asioita konkreettisin esimerkein ja toivomme, että se auttaa luomaan positiivista kilvoittelua ja kehittämisen ilmapiiriä eikä kukaan pahoita mieltään. Arvioimme verkkosivujen saavutettavuuden samaan tapaan sekä 2020 että 2022 ja tunnistamme menettelyssä mm. seuraavat rajoitukset:
Verrattaessa korkeakoulujen pääsivujen saavutettavuutta vuosina 2020 ja 2022 ilmeni, että virheiden kokonaismäärä oli kahdessa vuodessa vähentynyt 41 % (Taulukko 1). Puolella pääsivuista (19/38) saavutettavuusvirheiden määrä väheni, kun taas 17 pääsivulla virheet olivat yllättäen lisääntyneet. Kahdella pääsivulla virhemäärä oli pysynyt ennallaan.
Vuoden 2020 arvioinnissa virheitä oli keskimäärin 119 pääsivua kohden (minimi 3, maksimi 1165), kun taas vuoden 2022 arvioinnissa virheitä oli keskimäärin 70 pääsivua kohden (minimi 0, maksimi 537) (Taulukko 1). Ero virheiden yhteismäärien välillä ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevä (p = 0,172).
Arvioinnin ajankohta | Minimi | Maksimi | Keskiarvo virheitä / sivu | Virheitä yhteensä |
---|---|---|---|---|
12/2020 | 3 | 1165 | 119 | 4504 |
12/2022 | 0 | 537 | 70 | 2669 |
TAULUKKO 1. Virheiden minimit, maksimit, keskiarvot ja yhteissummat korkeakoulujen pääsivuilla 2020 ja 2022.
Vuosien 2020 ja 2022 arvioinneissa korkeakoulujen pääsivuilta löytyi pääosin samoja virheitä. Saavutettavuusvaatimukset perustuvat 49 WCAG-ohjeen kriteeriin. Molemmilla arviointikerroilla löytyi rikkomuksia 15 kriteerin kohdalla, joista 14 kriteeriä oli samoja.
Jälkimmäisessä arvioinnissa ei enää löytynyt yhtään näppäimistövirhettä (2.1.1), joka olisi estänyt navigoimasta sivustolla näppäimistöä käyttäen. Uutena virheenä osien kieli ei ollut ohjelmallisesti selvitettävissä (3.1.2), jolloin ruudunlukija ei osaa valita oikeaa kieltä eikä äännä sisältöä oikein.
Jotta erilaisten sidosryhmien ja tilanteiden tarpeisiin voitaisiin vastata, on ohjeiden noudattamiselle määritelty kolme tasoa: A (matalin), AA ja AAA (korkein). Lainsäädäntö edellyttää A- ja AA-tason kriteerien noudattamista, pois lukien suorien verkkolähetysten tekstitys. Huomionarvoista on, että korkeakoulujen pääsivuilta löydetyistä ongelmista peräti 11 oli A-tason virheitä, jotka haittaavat laajaa käyttäjäjoukkoa. Neljä kriteeriä oli AA-tason kriteerejä. Löytyneet virheet ja esimerkit niiden aiheuttamista haitoista on koottu Taulukkoon 2 (Liite 1). Yleisimmät virheet lukumäärineen on koottu Taulukkoon 3.
Vuosi | Kriteeri | Taso | Lukumäärä |
---|---|---|---|
2020 | 1.4.3 Kontrasti (minimi) | AA | 1482 |
2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) | A | 1141 | |
1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö | A | 469 | |
2022 | 1.4.3 Kontrasti (minimi) | AA | 481 |
2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) | A | 456 | |
1.3.1 Informaatio ja suhteet | A | 374 |
TAULUKKO 3. Kolme yleisintä virhettä korkeakoulujen pääsivuilla vuosina 2020 ja 2022.
Yleisin virhe oli riittämätön tekstin ja taustan välinen kontrasti (1.4.3). Se on AA-tason virhe, joka kuitenkin koskee laajaa käyttäjäjoukkoa. Riittävän voimakkaat kontrastit ovat tärkeitä jokaiselle, mutta erityisesti heikkonäköisille sekä kasvavalle joukolle mobiilikäyttäjiä, jotka tarkastelevat sivustoja pieniltä näyttöruuduilta vaihtelevissa valaistusolosuhteissa.
Kontrastivirheet voivat johtua monista syistä, kuten sisällöntuottajien valinnoista, organisaation graafisesta ohjeistuksesta, haastavista brändiväreistä tai teknisten kehittäjien ratkaisuista. Myönteistä on, että vaikka kontrastivirheet edelleen olivat yleisin virhe, niiden määrä oli vähentynyt merkittävästi.
Toiseksi yleisin virhe olivat epäselvät linkkien tekstit (2.4.4), mikä on A-tason virhe. Ne ovat sisällöntuottajien helposti korjattavissa. Linkin tekstin tulisi auttaa käyttäjää ymmärtämään linkin tarkoitus. Mikäli linkkiteksti on esimerkiksi ”klikkaa tästä”, ”lue lisää” tai pelkkä verkkosivun osoite, ei käyttäjä tiedä, minne linkki johtaa. Tämä haittaa valtaosaa käyttäjistä, mutta vaikeuttaa erityisesti avustavilla teknologioilla, kuten ruudunlukijalla ja puheentunnistuksella, sivustolla navigointia. Esimerkiksi puheentunnistusta käytettäessä apuväline ei välttämättä voi valita oikeaa “lue lisää” ‐ linkkiä.
Linkkejä oli pääsivuilla 2022 keskimäärin 145 sisäistä ja 27 ulkoista linkkiä. Pääsivujen välillä sisäisten linkkien lukumäärissä oli huomattavaa vaihtelua. Vähimmillään sisäisiä linkkejä oli 41 ja enimmillään 887 samalla sivulla. Taannoin suositeltiin sisäisten linkkien määräksi enintään 100 hakupalvelun rajallisen suorituskyvyn vuoksi. Nykyisin ei ole vastaavaa suositusta, mutta laadun tulisi olla määrää tärkeämpi kriteeri. Saavutettavuuden suhteen on osalle sivun käyttäjistä tuloksena kaaos, jos linkkejä on paljon ja ne laaditaan virheellisesti. Kokonaisuudessaan linkkien määrä oli hiukan alentunut, lähinnä ulkoisten linkkien määrän vähennyttyä 20 %.
Kolmanneksi yleisin virhe liittyi puutteelliseen elementtien (informaatio ja suhteet) ohjelmalliseen merkitsemiseen (1.3.1), joka on A-tason virhe. Tämä on teknisten kehittäjien vaikutettavissa oleva ongelma, joka tuottaa merkittävää haittaa mm. apuvälineiden käyttäjille. Jos esimerkiksi lomakkeen pakolliset kentät on merkitty vain värillä, ei värisokea tai ruudunlukijaa käyttävä henkilö tiedä mitkä kentät ovat pakollisia. Toisessa esimerkissä saman kriteerin laiminlyömisestä ruudunlukijaa käyttävä henkilö ei hahmota taulukon sisältöä oikein, kun taulukon rivi- tai sarakeotsikoita ei ole merkitty otsikoiksi.
Vuoden 2020 arvioinnissa kolmanneksi yleisin virhe oli puuttuvat kuvien tekstivastineet (1.1.1). Kun kuvan sisältöä ei ole kerrottu tekstimuodossa, ei ruudunlukijaa käyttävä henkilö saa tietoa kuvan sisällöstä. Sisällöntuottajat ovat vastuussa tekstivastineen tuottamisesta, ja tämän voisi helposti varmistaa tekemällä siitä pakollisen tiedon kuvaa lisättäessä.
Parhaiten menestyi metropolia.fi, jonka pääsivulta ei löytynyt yhtään saavutettavuusvirhettä. Myös tuni.fi/tamk, tuni.fi/yliopisto, aalto.fi, laurea.fi ja uniarts.fi suoriutuivat pienillä virhemäärillä. Aalto.fi ja laurea.fi olivat jo vuoden 2020 tutkimuksessa kärkikolmikossa, kun taas metropolia.fi-sivulla oli tuolloin runsaasti virheitä. Metropolia.fi olikin parantanut tulostaan merkittävästi.
Virheetön testitulos ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sivun saavutettavuutta. Kuten Taulukosta 4 ilmenee, myös parhaiten menestyneiden korkeakoulujen pääsivuilta löytyi varoituksia. Varoitukset kertovat mahdollisista ongelmista ja ne vaativat manuaalista tarkistamista. Varoitus voi myös aiheutua WCAG:n hyvien käytäntöjen ohittamisesta. Päällekkäisyyksiä näiden sivujen varoituksissa (WAVE/Siteimprove) oli hyvin vähän, joten taulukossa on molempien testivälineiden löytämien varoitusten määrät.
Virheet | WAVE:n varoitukset | Siteimproven varoitukset | |
---|---|---|---|
metropolia.fi | 0 | 115 | 28 |
tuni.fi/tamk | 2 | 4 | 7 |
tuni.fi/yliopisto | 2 | 5 | 7 |
aalto.fi | 3 | 88 | 2 |
laurea.fi | 4 | 4 | 56 |
uniarts.fi | 6 | 8 | 2 |
TAULUKKO 4. Parhaiten menestyneiden korkeakoulujen pääsivuilta löytyneet virheet ja varoitukset
Eniten saavutettavuusvirheitä löytyi pääsivuilta: abo.fi, karelia.fi, samk.fi, savonia.fi ja seamk.fi. Mainituilla pääsivuilla yleisimmät virheet olivat:
Riittämätön kontrasti ja epäselvät linkkitekstit käsiteltiin aiemmin tässä raportissa yleisimpien virheiden yhteydessä. Muiden kolmen yleisimmän virheen taustalla olivat todennäköisesti teknisten kehittäjien ratkaisut. Kun elementiltä puuttuu näkyvä kohdistus, ei näppäimistöllä sivulla navigoiva henkilö ei näe, missä osassa sivua kohdistus on.
Sivuston käyttäminen avustavilla teknologioilla, kuten ruudunlukijalla, puolestaan vaikeutuu, kun informaatio, rakenne, suhteet tai käyttöliittymäkomponenttien nimet ja roolit on merkitty puutteellisesti. Virheen 4.1.2 yleisyydestä kertoo se, että se ilmeni kaikilla ESAVI:n kansallisessa valvonnassa mukana olleilla sivustoilla (9). Kaikki arvioinnissa korkeakoulujen pääsivuilta löytyneet virheet on koottu Taulukkoon 2 (Liite 1).
Kun vertaillaan virhemäärien muutosta vuosina 2020 ja 2022, eniten tulostaan paransivat abo.fi ja metropolia.fi (Kuva 2 ja Taulukko 5). Abo.fi-sivulla tosin oli myös tuoreimmassa arvioinnissa edelleen merkittävästi muita pääsivuja enemmän virheitä. Muita tulostaan huomattavasti parantaneita pääsivuja olivat lapinamk.fi, arcada.fi ja novia.fi.
KUVA 2. Korkeakoulujen pääsivujen virhemäärien muutokset 2020-2022.
Virhemäärä oli kasvanut eniten seuraavilla pääsivuilla: savonia.fi, oulu.fi, karelia.fi, seamk.fi sekä helsinki.fi. Huomattavaa on, että vuoden 2020 arvioinnissa helsinki.fi oli kolmen vähiten virheitä keränneen pääsivun joukossa. Yhdellä pääsivulla virhemäärää kasvatti sivulle upotettu sosiaalisen median sisältö (1.3.1) (karelia.fi). Runsaimmin löytyi seuraavia virheitä:
Kuvien puuttuvat tekstivastineet ja saman linkkitekstin käyttäminen sivulla useasti ovat sisällöntuottajien aiheuttamia ongelmia, jotka vaikeuttavat erityisesti sivuston käyttöä ruudunlukijalla. Sisällöntuottajia tulisikin opastaa noudattamaan oikeita käytäntöjä.
Riittämättömät kontrastit voivat johtua sekä sisällöntuottajien että teknisten kehittäjien ratkaisuista. Kontrastivirheet ja linkin ilmaiseminen pelkällä värillä hankaloittavat niin heikkonäköisten kuin mobiilikäyttäjienkin toimintaa. Loput virheet puolestaan liittyvät verkkosivujen teknisiin ratkaisuihin tai sivustolla käytettyyn tyyliin.
Yksilöivien ID-tunnisteiden, nimilappujen tai ohjeiden puuttuminen puolestaan aiheuttaa vaikeuksia erityisesti ruudunlukijaa käyttäville. Kehittäjien tulisikin rakentaa WCAG-kriteerien mukaisia ratkaisuja ja testata sivuston saavutettavuutta säännöllisesti.
Korkeakoulujemme pääsivujen saavutettavuutta voi jossain määrin suhteuttaa muihin vastaavanlaisiin arviointeihin.
Näiden tulosten rinnalla korkeakoulujen pääsivujen virheiden määrä vaikuttaakin edistyksestä huolimatta verrattain korkealta. Samalla kun puolet korkeakouluista paransi verkkosaavutettavuuttaan, lähes puolella oli monia sivun käyttäjiä haittaavia ongelmia entistäkin enemmän. Virhemäärien perusteella ei selviä, miten saavutettavuuden laadun muutos korreloi sivustoissa tehtävien uudistusten kanssa. Sisällöntuottajien osaamisen lisäksi myös verkkosivujen sisällönhallintajärjestelmiä tulisi kehittää tukemaan saavutettavuutta. Esimerkiksi integroitu saavutettavuusraportointi sisällön muokkauksen yhteydessä auttaisi korjaamaan virheet saman tien.
Digipalvelulain mukaan palveluntarjoajan on pidettävä saavutettavuusdirektiivin mukaista saavutettavuusselostetta. Selosteen tulee olla:
Ensisijaisesti seloste on tarkoitettu sivun käyttäjille, mutta lisäksi se voi auttaa sekä sivun kotiorganisaation että muiden kiinnostuneiden - myös valvontaviranomaisten - työtä saavutettavuuden edistämiseksi.
Kartoitimme selosteiden vaatimustenmukaisuutta vuoden 2022 joulukuun arviointikierroksella. Vertailua vuoden 2020 tuloksiin ei niiden puutteellisuuden vuoksi tehty. Tietoja täydennettiin Vaasan ammattikorkeakoulun osalta tammikuussa 2023, koska varsinaisessa tiedonkeruussa seloste jäi löytymättä. Korkeakoulujen saavutettavuuspalautelomakkeet testattiin 4.2.2023. Viimeksi selosteiden katsauksessa 2.4.2023 oli neljä (xamk.fi, metropolia.fi, turkuamk.fi, uwasa.fi) päivitetty vähäisin muutoksin.
Löydettävyyden varmistamiseksi seloste suositellaan linkitettäväksi jokaiselle sivulle, esimerkiksi alapalkkiin (9). Seloste löytyi jokaiselta korkeakoululta ja linkki selosteeseen sijaitsi enimmäkseen aloitussivun alapalkissa. Osalla korkeakouluista (kamk.fi, lapinamk.fi, samk.fi, arcada.fi, novia.fi, ha.ax, abo.fi, maanpuolustuskorkeakoulu.fi) seloste oli kuitenkin haettava useamman sivun ja/tai alasvetovalikon kautta. Lisäksi linkin sekä selosteen otsikointi saattoi olla harhaanjohtava. Esimerkiksi ”saavutettavuus” on epätäsmällinen otsikko saavutettavuusselosteelle tai selosteen linkille. Myöskään selosteen sijoittaminen korkeakoulun yleisen saavutettavuustoiminnan esittelytekstin jatkoksi ei edistä löydettävyyttä.
Selosteesta tulee löytyä organisaation nimi sekä www-osoite, eli tieto mitä sivustoa seloste koskee. Korkeakoulun nimi oli selosteissa poikkeuksetta esillä. Sen sijaan www-osoite ei ollut oamk.fi-, lut.fi- ja seamk.fi -sivustojen selosteissa mainittu. On mahdollista, että yksi ja sama seloste koskee useita, jopa kymmeniä alasivustoja (esimerkiksi helsinki.fi, humak.fi). Toisaalta, kun käytössä on saavutettavuudeltaan monenlaisia sivustoja, tarvitaan myös niiden ominaisuuksien mukaisia useita selosteita. Yksi mahdollisuus selosteiden sovellusalan selkeyttämiseksi on koota erilaiset selosteet omalle sivulleen (12).
Selosteessa on ohjeistus toimimiseen alati muuttuvassa verkkoympäristössä ja yhteystiedot avun saamiseksi, jos kohtaa ongelmia. Siksi selosteen saavutettavuus on erityisen perusteltu vaatimus. Selostesivuista yksikään ei tässä arvioinnissa ollut virheetön, mutta niiden virhemäärät olivat keskimäärin alle puolet aloitussivujen virhekertymistä (Kuva 3). Tämän selittänee se, että sisältö on pääosin tekstiä ja selosteen muodoksi riittää teknisesti vaatimaton html-sivu (7).
KUVA 3. Keskimääräiset Siteimproven ja WAVE:n löytämät virhemäärät ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen pääsivuilla ja saavutettavuusselosteissa vuonna 2022.
Vaikka selosteiden tekninen saavutettavuus keskimääräisesti pääsivujen tuloksiin verrattuna on lohdullisempi, jäädään niissäkin tavoitteesta ja erot korkeakoulujen välillä ovat suuret. Korkeakoulukohtaiset saavutettavuusselosteiden virhemäärät Siteimprovella ja WAVE:lla löytyvät Liitteestä 2.
EU:n malliseloste (12) ja ESAVI:n palvelu (13) edellyttävät selosteen saavutettavuutta. Käytettävyyttä ei ohjeissa edellytetä, mutta saavutettavuuden yhteydessä se tulisi aina ottaa huomioon. Selosteen lukijaa auttaisivat esimerkiksi:
Yhdessä selosteista oli verkkokirjoittamisen hyvien käytäntöjen mukaisesti pääotsikot sisältävä menu navigointia varten (uniarts.fi). Mahdollisuuksia toimia sivuilla on suuntaa-antavasti kuvailtu utu.fi -sivuston selosteessa. Esimerkiksi Kentin yliopisto (15) kertoo selosteessaan sivujen olevan suunniteltu niin, että käyttäjä voi:
Metropolia.fi -selosteessa ongelmien pääkohdat on esitetty selosteen alussa, perinpohjainen luetelma on sijoitettu loppuun ja kuvailussa on pyritty ottamaan toiminnallisuus huomioon.
Saavutettavuuden arviointi on välttämätön perusta selosteen laatimiselle. Selosteessa tulee kertoa, onko digipalvelun saavutettavuuden arvioinut organisaation oma vai ulkopuolinen asiantuntija. Laki ei aseta arvioijalle kelpoisuus- tai muita vaatimuksia.
Arviointi 2022 | oma | ulkopuolinen | oma ja ulkopuolinen | ei tietoa | yhteensä |
---|---|---|---|---|---|
Amk | 15 | 3 | 1 | 1 | 24 |
Yo | 8 | 3 | 3 | 0 | 14 |
yhteensä | 23 | 8 | 6 | 1 | 38 |
TAULUKKO 6. Korkeakoulujen saavutettavuusselosteissa ilmoitettu tieto saavutettavuuden arvioijasta
Valtaosa korkeakouluista (23/38) ilmoitti omien asiantuntijoidensa arvioineen sivustonsa saavutettavuuden. Oman arvioinnin lisäksi 6 oli käyttänyt ulkopuolista auditoijaa ja 8 oli antanut arvioinnin kokonaan ulkopuoliselle toimijalle. Yhden korkeakoulun selosteessa arvioinnin toteuttaja jäi avoimeksi (centria.fi). (Taulukko 6)
Linkki saavutettavuuden arviointiraporttiin on vapaaehtoista sisältöä selosteessa. Korkeakouluista ainoastaan arcada.fi oli sisällyttänyt selosteeseensa linkin saavutettavuustestin raporttiin.
Testiraportit ovat teknisiä ja usein laajoja (10,16), joten niiden sisällyttäminen sellaisenaan selosteeseen ei ole suositeltavaa. Mahdollisuus tutustua raporttiin voi kuitenkin edistää toiminnan läpinäkyvyyttä ja uskottavuutta (5) sekä auttaa keventämään tunnistettujen saavutettavuusongelmien kuvailua selosteessa (12). Siksi linkki on suositeltava ja oli malliselosteen kommentoinnissa yksi eniten pakolliseksi ehdotetuista sisällöistä (7).
Tietoa käytetyistä testimenetelmistä ja -välineistä oli selosteissa vain satunnaisesti. Muutama maininta löytyi automaattitestien, kuten Siteimprove tai WAVE käyttämisestä. Vaikka automaattitestit kehittyvät, on niiden tuomaa tietoa tarpeen täydentää muilla menetelmillä. Pyrkimys monipuoliseen arviointiin näkyy esimerkiksi turkuamk.fi, utu.fi ja abo.fi -selosteissa, sen sijaan itse arvioinnin tuloksista kerrotaan varsin niukasti.
Selosteesta tulee ilmetä, milloin se on laadittu ja päivitetty. Selosteiden päivittäminen säännöllisesti, ainakin kerran vuodessa ja saavutettavuuteen vaikuttavien muutosten yhteydessä on oleellista (4). Korkeakoulujen selosteista jokaisessa kerrottiin, milloin ne oli laadittu ja/tai päivitetty.
Selosteen päivitys | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | yht |
---|---|---|---|---|---|---|
Amk | 1 | 5 | 9 | 8 | 1 | 24 |
Yo | 0 | 5 | 4 | 4 | 1 | 14 |
yhteensä | 1 | 10 | 13 | 12 | 2 | 38 |
TAULUKKO 7. Korkeakoulujen saavutettavuusselosteiden laatimisen ja/tai päivittämisen ajankohdat.
Laatimisen tai päivityksen viimeisimmät vuodet vaihtelivat 2018-2023 välillä (Taulukko 7). Ammattikorkeakouluista 4 ja yliopistoista 5 ilmoitti päivittäneensä selosteen kertaalleen. Kun selosteen on lain mukaan tullut olla esillä sivuston julkaisuajasta riippuen joko syyskuussa 2019 tai 2020, olisi vuosittaisella ylläpidolla karttunut päivityskertoja jokaiselle korkeakoululle eikä selosteen ”ensipainoksia” enää olisi tarjolla. Selosteen päivittäminen vuosittain ja muutosten yhteydessä sai myös malliselosteen kommentoijilta vahvan tuen.
Selostetyökalu antaa sivujen vaatimustenmukaisuudelle kolme vaihtoehtoa: verkkosivusto
Valtaosa korkeakouluista ilmoitti eri sanamuodoin sivujensa täyttävän WCAG-kriteerit osittain. Humak.fi kertoi digipalvelun saavutettavuuden tila -kohdassa ”Täyttää kaikki saavutettavuusvaatimukset”, mutta mainitsi seuraavaksi, että sivusto ei kaikilta osin ole vaatimusten mukainen. Uwasa.fi kertoi pyrkimyksistään kehittää sivustonsa saavutettavuutta ja ymmärrettävyyttä, mutta ei antanut kuvausta saavutettavuustilanteesta. Savonia.fi ilmoitti selosteessaan, että sivusto ei täytä kriittisiä saavutettavuusvaatimuksia.
EU:n malliselosteen kommentoinnissa pidettiin ongelmallisena, että “täyttää vaatimukset osittain” -luokan vaatimustenmukaisuuden kehittäminen välillä 51-99 % ei tule näkyväksi vaikka saattaa edellyttää merkittävää vaivannäköä (17). On myös esitelty mahdollisuutta saavutettavuuden pisteyttämiseksi 0-500 sekä jakamista kolmen sijasta viiteen luokkaan (18). Tämänkaltaiset hienojakoisemmat kuvaukset voisivat motivoida nykyistä mallia tehokkaammin kehittämään ja raportoimaan saavutettavuutta.
Saavutettavuus on laissa määritelty ja puutteet digitaalisissa palveluissa on perusteltava. Perusteluja voivat olla:
Kun sivustoilla on monenlaista sisältöä, voi samassa selosteessa olla käytössä 1-3 perustelua erilaisille saavutettavuusongelmille. Sen sijaan ihannetilanteessa sisältö on saavutettavaa eikä perustelujakaan tarvita.
Enimmäkseen vedottiin siihen, että sivut eivät vielä joiltain osin vastaa vaatimuksia (20/38), mutta selosteista 15:ssä ei ilmaistu lainkaan perustelua. Osassa niistä sanamuoto tai tekstin asettelu viittasi ”ei vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen” -perusteluun. Osa selosteista oli minimalistisia, ilman viitteitä perusteluista (esimerkiksi centria.fi, lab.fi, oamk.fi). (Taulukko 8)
Perustelut | Ei lain piirissä | Kohtuuton rasite | Ei vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen | Ei tietoa |
---|---|---|---|---|
Amk | 4 | 6 | 14 | 8 |
Yo | 3 | 3 | 6 | 7 |
Yht | 7 | 9 | 20 | 15 |
TAULUKKO 8. Korkeakoulujen saavutettavuusselosteissa käytetyt perustelut
Vertailun vuoksi laadimme ESAVI:n työkalulla selosteen, jossa ilmoitetaan ainoastaan yksi ongelmakohta ja pakolliset tiedot vähimmillään. Tällaisen selosteen koko sana-/merkkimäärältään on 158/1538. Korkeakouluista seitsemän oli selosteissaan tätäkin harvasanaisempia. Vaikka selosteessa sisällön laatu on määrää oleellisempi, ei tällainen pakollisista sisällöistä tinkiminen ole tarkoituksenmukaista. Kokonaisuudessaan selosteiden laajuus merkkimäärällä mitattuna vaihteli välillä 1193-7494.
Kun vaatimukset eivät vielä täyty, tulee puutteet kirjata kriteeritasolla ja korjata mahdollisimman pian (13). Selosteista valtaosassa (29/38) ilmoitettiin vain 0-6 saavutettavuusongelmaa, tyypillisimmin 3-4. Näistä niukan listan selosteista 20:ssa ei hyödynnetty kriteereitä. Useimmiten ilman kriteereitä ongelmiksi määritettiin videoiden puuttuvat tekstitykset, kuvien tekstivastineet sekä ei-saavutettavat (pdf- ja Word-) tiedostot.
Pääsivuilla oli testien perusteella keskimäärin 70 virhettä. Siksi olisi erikoista, jos valtaosalla korkeakoulujen sivustoista olisi vain selosteessa mainitut kolme, neljä saavutettavuusongelmaa. Näin niukka ongelmien julkistaminen herättää kysymyksiä saavutettavuuden testaamisen, tulosten raportoinnin ja kehittämisen suunnitelmallisuuden suhteen. Palvelujen käyttäjä saattaa kokea kohtaamiensa ja selosteessa ilmaistujen ongelmien eroavaisuuden velvollisuuksien välttelynä ja palvelun käyttäjien väheksymisenä.
Selosteista yhdeksän sisälsi vaatimustenmukaisesti luettelon saavutettavuuspuutteista kriteereineen (xamk.fi, laurea.fi, metropolia.fi, helsinki.fi, ulapland.fi, oulu.fi, hanken.fi, tuni/tamk.fi). Puutteiden esittäminen kriteereinä on toivottavaa. Samalla on hyvä muistaa, että useimmille sivujen käyttäjille teknistä tai juridista kuvausta merkityksellisempää on saada tieto, miten havaitut ongelmat voivat vaikeuttaa sivuilla toimimista ja millaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Esimerkiksi kuvausta ”sivut eivät vastaa WCAG-saavutettavuuskriteerin 1.2.2 vaatimuksia” hyödyllisempi tieto sivun käyttäjälle on, että ”videoissa ei ole tekstitystä” (19).
Kun kriteerit, niiden tekninen sekä mahdollisesti myös toiminnallinen kuvaus kirjataan, on tuloksena usein pitkä lista. Puutelistan sijoittaminen selosteen loppuun on suositeltavaa. Esimerkiksi metropolia.fi -selosteessa ongelmien pääkohdat on esitetty selosteen alussa, perinpohjainen luetelma on sijoitettu loppuun ja kuvailussa on pyritty ottamaan toiminnallisuus huomioon. Lisäksi erillinen testiraportti selosteeseen linkitettynä on yksi mahdollisuus jakaa teksti kohtuullisiin kokonaisuuksiin.
Useissa selosteissa korjauksia ongelmiin luvattiin tehdä viipymättä, kaiken aikaa tai ”kun resurssit sallivat”. Osassa selosteista oli kehittämiselle suurpiirteinen 1-2 vuoden tavoiteaika (karelia.fi, xamk.fi, helsinki.fi, uef.fi, oulu.fi, hanken.fi, tuni.fi/tamk, abo.fi, maanpuolustuskorkeakoulu.fi). Saavutettavuuspuutteet esitettiin useimmiten ongelmina, mutta ne olivat myös parannettavaa tai kehitettävää sivustolla (esimerkiksi jyu.fi, metropolia.fi, aalto.fi, lut.fi, uwasa.fi, utu.fi). Ongelman kääntäminen kehittämistehtäväksi voi auttaa sitouttamaan organisaatio saavutettavuuden edistämiseen. Riskinä on, että saavutettavuuden toteuttaminen jää odottamaan vuoroaan kiinnostavampien hankkeiden varjoon lain velvoittavuudesta huolimatta.
Seitsemässä selosteessa mainittiin sisältöjä, jotka eivät kuuluneet lain piiriin. Sellaisia olivat kartta- ja videoaineistot, toimisto-ohjelmien tiedostot (ennen 23.9.2018), hankesivut (arkistoitu ennen 23.9.2019) sekä video- ja äänitallenteet (ennen 23.9.2020). Lisäksi mainittiin käyttäjien sivuille tuottama sosiaalisen median sisältö. Ilmoitukset noudattivat Digipalvelulain sekä ESAVI:n ohjeita.
Pitkälti samanlaisten (tiedosto- ja video-) sisältöjen kohdalla vedottiin myös kohtuuttomaan rasitukseen. Digipalvelulain §8 mukaan ”Palveluntarjoaja voi poiketa saavutettavuusvaatimuksista vain, jos se ennakkoon tehdyn saavutettavuusarvioinnin perusteella voi osoittaa vaatimusten toteuttamisen aiheuttavan sen toiminnalle kohtuuttoman rasitteen. Kohtuutonta rasitetta arvioitaessa on otettava huomioon erityisesti vammaisten ihmisten tarpeet käyttää kyseistä digitaalista palvelua sekä palveluntarjoajan koko, taloudellinen asema, toiminnan luonne ja laajuus.” (2) Saavutettavuusselosteessa on kerrottava:
Selosteista yhdeksässä (humak.fi, hamk.fi, samk.fi, savonia.fi, arcada.fi, polamk.fi, helsinki.fi, ulapland.fi, maanpuolustuskorkeakoulu.fi) vedottiin kohtuuttomaan rasitteeseen.
Selosteissa oli kuvailtu, mitä pidetään kohtuuttomana rasituksena tehdä saavutettavaksi. Kohtuutonta rasitetta korkeakouluille tuottivat lähinnä videoiden tekstittäminen, toimisto-ohjelmien (Word- ja pdf-) tiedostojen korjaaminen saavutettaviksi sekä puuttuvien tekstivastineiden laatiminen kuville. Useimmissa selosteissa nämä sisällöt oli selvästi rajattu, mutta oli myös mainittu joukko ongelmia, jotka koskevat sivustoa yleisesti.
Syitä tehtävien kohtuuttomuuteen olivat muun muassa, että työmäärää ei pidetty tarkoituksenmukaisena tai resurssit koettiin pieniksi. Myös tekstityksen tarpeellisuutta punnittiin koska ”monet videot, joista puuttuu tekstitys ovat ”fiilistelyä”, eli niissä ei ole varsinaista asiasisältöä”. Neljässä selosteista jäi selittämättä, miksi rasitus oli kohtuuton.
Isossa-Britanniassa useat kymmenet julkisorganisaatiot kohtasivat 2019-2020 vuodenvaihteessa hankaluuksia, kun kansalaiset sikäläisen julkisuuslain perusteella vaativat nähtäväksi kohtuuttoman rasituksen ennakkodokumentaatiota. Syystä ja toisesta monella ei ollut esittää ennakkosuunnitelmia. (21) Meillä ei välttämättä tapahdu vastaavaa, mutta vaikka kohtuuton rasite vaikuttaisi kiistattomalta, on arviointi ja suunnittelu syytä tehdä ennalta ja dokumentoida.
Suurpiirteinen aikataulu tai ajallinen viittaus korjauksiin on mainittu osassa selosteita (arcada.fi, savonia.fi, ulapland.fi, mpk.fi). Lisäksi käytäntöjä kerrottiin kehitetyn niin, että saavutettavuus toteutuu ja odotettiin helpotusta esimerkiksi sivu-uudistuksen ja automaattisen tekstityksen kehittymisen myötä. Korvaavan saavutettavan aineiston saaminen pyynnöstä oli mainittu joissakin selosteissa (humak, polamk). Hyvä tämäkin, joskin lain tavoitteen mukaisesti korvaava ratkaisu tulisi saada ilman, että sitä tarvitsee erikseen pyytää (22).
Oikeilla käytännöillä toimisto-ohjelmien tiedostot saadaan saavutettaviksi ja kuviin tekstivastineet ilman myöhempää korjailua. Teknisen kehityksen iloitaan EU-komission raportissa ratkaisseen video- ja äänitallenteiden tekstittämisen ja suoratoiston tekstien tulevan ajankohtaisiksi (23). Jopa pohjoismaisten kielten kohdalla automaattinen tekstitys näyttää tekoälyn tuella näyttää lupaavalta mahdollisuudelta.
Selosteen lausumien direktiivin vaatimusten mukaisuudesta tulee olla paikkansapitäviä ja perustua arviointiin. Puhutaan myös selosteen tietojen ja sivujen saavutettavuuden vastaavuudesta. Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia, löytyy selosteesta vastaavat tiedot – ja tietysti myös saavutettavat vaihtoehdot ja korjaussuunnitelma. Tämän vastaavuuden arviointi ei sisälly EU:n jäsenvaltioiden pakolliseen valvontaan ja vain viisi 25:stä jäsenvaltiosta vertasi selosteen tietoa sivuston saavutettavuuteen. (9) Korkeakoulujen selosteiden vastaavuuden arvioimiseksi tulisi olla käytettävissä koko sivuston arviointitieto. Kun tätä ei ole, on punnittava selosteiden uskottavuutta pääsivujen testitulosten ja selosteiden sisältöjen perusteella. Aikaisemmista kohdista kooten, selosteiden enemmistön uskottavuutta rasittavat:
EU:n malliselosteessa on mainittu pakollisena esitettävänä ”Mahdolliset vaihtoehdot, joiden osalta saavutettavuusvaatimukset täyttyvät”. Digilaki 9 § edellyttää saavutettavuusselosteelta ”ohjeet siitä, miten palvelun käyttäjä voi saada digitaalisen palvelun sisältämät tiedot tai palvelun vaihtoehtoisella tavalla, jos palvelu tai sen osa ei ole käyttäjälle saavutettavassa muodossa.” (2) Saavutettavuusselostepalvelussa vaihtoehtoihin viitataan vain kohtuuttoman rasitteen kohdalla.
Vaihtoehdot mainittiin harvoin selosteissa, mutta esimerkiksi uwasa.fi lupasi, että ”voit myös pyytää tällä hetkellä sivustolla ei-saavutettavassa muodossa olevien sisältöjen toimittamista vaihtoehtoisessa muodossa”. Samaan tapaan ilmoitettiin, että ”Tarvittaessa pyydä tiedostoja ja muuta sisältöä saavutettavassa muodossa” (seamk.fi).
Lisäksi kuudella korkeakoululla oli jossain muodossa mainittu mahdollisuus saada tukea, kuten: ”Tarjoamme tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa” (uef.fi). Tuen tarjoaminen on yksi vapaaehtoisista sisällöistä.
Selosteessa on kerrottava, miten sivuston käyttäjä voi antaa palautetta saavutettavuudesta. Yleensä ajatellaan, että palaute on organisaatiolle ilmaista tietoa, joka voi auttaa kehittämään parempia ja laajemman yleisön tavoittavia palveluja. Lisäksi asioiden keskinäinen käsittely korkeakoulussa voi säästää palautteen antajaa rasituksilta ja ajanhukalta sekä korkeakoulua kustannuksilta ja mainehaitoilta.
W3-konsortio suosittelee palautteisiin helposti käytettäviä ja helposti löydettäviä ratkaisuja, joissa voi käyttää itselleen mieluisinta viestintätapaa kuten verkkolomaketta, sähköpostia, chattia tai puhelinta (24). Vaihtoehtoisten palautekanavien käyttömahdollisuus sai myös EUn malliselosteen kommentoinnissa vahvan kannatuksen. Sopivimman välineen lisäksi palautteen antamiseen vaikuttavat vastauksen saamisen todennäköisyys sekä tyyli, jolla palautetta tavoitellaan. (UPowerWAD) Vaikka palautteen toivottaminen tervetulleeksi on muodollista, se voi olla yksi askel vuorovaikutukseen kutsuvan ilmapiirin luomiselle.
Korkeakoulun palauteyhteys oli tarjolla jokaisessa saavutettavuusselosteessa. Koska seloste voi olla vaikea löytää, tai sitä ei arvata palautetta varten hakea, olisi hyvä laittaa linkki saavutettavuuspalautteen antamiseksi helposti löydettäväksi muuallekin kuin selosteeseen.
Palautekanavista oli useimmiten saatavilla yksinomaan sähköposti (19/38). Toiseksi yleisin yhden kanavan ratkaisu oli verkkolomake (9/38). Sekä verkkolomakkeen että sähköpostin ilmoitti palautetta varten 8 korkeakoulua, sähköpostin sekä puhelimen yksi korkeakoulu. Monipuolisin ratkaisu - lomake, sähköposti ja puhelin - oli ainoastaan laurea.fi:n selosteessa.
Kaikki 18 palautelomaketta sisälsivät joitain saavutettavuuspuutteita (kaksi lomakkeista oli upotettu selostesivuun, joten niitä ei testattu erikseen). Valtaosa lomakkeista oli yleiskäyttöisiä niin, että joko vaihtoehtovalinnoilla tai tekstiä kirjoittamalla tuli täsmentää, että kysymys oli verkkosivuston saavutettavuuspalautteesta. Käytettävyysongelmia palauteratkaisuissa olivat muun muassa edeltävä valintasivu (xamk.fi), vaikeasti tavoitettava skriptipainike (lab.fi) ja palautteen lähettäminen Captcha “robottiseulan” kautta (oamk.fi, lapinamk.fi, novia.fi).
Vakioteksti palautteen antamiseksi ja valvontaviranomaisen yhteystiedot auttavat tekemään saavutettavuuskantelun tai selvityspyynnön palveluntarjoajasta, joka ei noudata digilain vaatimuksia (9). Nämä pakolliset tiedot olivat useimmissa selosteissa ESAVI:n mallin mukaan.
Osassa selosteita tekstiä oli tiivistetty tietosisällön merkittävästi kärsimättä (diak.fi, jyu.fi, hy.fi, tuni.fi). Puutteita olivat, että joissain selosteissa yhteystiedoista esitettiin vain verkko-osoite (arcada.fi) tai jätettiin toimeenpanomenettely kuvaamatta (hanken.fi). Selvimmät ongelmat olivat selosteissa, joista menettely- ja osoitetiedot puuttuvat selosteesta tykkänään (aalto.fi, lut.fi ja lab.fi).
Kaikkien julkishallinnon toimijoiden osalta aluehallintovirasto sai 2020 yhteensä 34 ilmoitusta, vuonna 2021 ilmoituksia tuli 72. Kun ESAVI:n kokoama rekisteri sisältää noin 15000 palveluntarjoajaa, tuntuu ilmoitusten määrä vähäiseltä. Suunta on kuitenkin selvä kasvu ”Erityisesti ilmoitukset, jotka koskevat verkkosivustojen saavutettavuuspuutteita yleisesti, lisääntyivät. Saavutettavuusselvityspyyntöjä, eli tilanteita, joissa ei ilmoituksesta huolimatta ole saatu sisältöä saavutettavassa muodossa, ei ilmennyt” (9).
Tämän perusteella voidaan ajatella, että ilmoituksilla on vaikutusta, mutta mahdollisesti kynnys niiden tekemiseen on ollut kovin korkea. Verkkosivuston kohdalla korjauksetkin usein onnistuvat, mutta esimerkiksi laajahkojen oppimateriaalien tai tietojärjestelmien kohdalla säästytään paljolta, kun otetaan saavutettavuus huomioon suunnittelun alusta alkaen (vrt. Korkeakoulun opintohallintajärjestelmän on oltava saavutettavuusvaatimusten mukainen ).
Tieto sivuston julkaisemis- ja uudistusajankohdista on vapaaehtoista sisältöä. Ammattikorkeakouluista kaksi kolmasosaa (16/24), yliopistoista hiukan reilu kolmannes (5/14) sen selosteessaan kertoo. Vastaavasti 17 korkeakoulun selosteesta ei löydy tietoa sivun julkaisu- tai päivitysajoista.
Sivujen ikä | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Ei tietoa | Yht. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Amk | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 | 1 | 1 | 8 | 24 |
Yo | 2 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 9 | 14 |
Yht | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 17 | 38 |
TAULUKKO 9. Sivujen ikä
Sivujen uudistaminen on vaativa työsarka, mutta moni korkeakouluista kertoo sen yhteydessä ottavansa saavutettavuuden huomioon (esimerkiksi arcada.fi, helsinki.fi, abo.fi). Tällaiset linjaukset saavutettavuuden sisällyttämiseksi jo uudistusten suunnitteluun kuvaavat sitoutuneisuutta ja lupaavat parempaa tulevaisuudessa. Ennakoimalla ovat vältettävissä esimerkiksi saavutettavuusongelmia sisältäneet ”talon graafiset ohjeet”, jotka joskus aikaisemmin naulitsivat esteelliset värit ja fontit kaikkeen, mitä julkaistiin.
Organisaation sitoutuminen digitaaliseen saavutettavuuteen sekä johdon virallinen hyväksyminen kehittämiselle ovat vapaaehtoisia sisältöjä. Sitoutumisen konkretiaa voivat olla kehittämisaikataulut, ohjeistukset, koulutukset, nimetyt vastuuhenkilöt ja arvioinnit. Moni korkeakoulu ilmoittaa selosteessa ainakin nimellisesti sitoutuneensa saavutettavuuden toteuttamiseen. Myös esimerkkejä käytännön toimista mainittiin useiden korkeakoulujen selosteissa (seamk.fi, polamk.fi, aalto.fi, uef.fi ja jyu.fi). Moni korkeakoulu voisi sisällyttää selosteeseensa linkin saavutettavuussuunnitelmaan kuten esimerkiksi oamk.fi.
Saavutettava korkeakoulu ja korkeakoulutus -selvityksessä ehdotettiin korkeakouluissa tehtäväksi saavutettavuussunnitelmat. Toistaiseksi alle puolet (15/38) korkeakouluista on julkistanut saavutettavuussuunnitelmansa. Osassa suunnitelmista digitaalisuus on esillä pinnallisesti, osa ei käsittele sitä lainkaan. Muita selvityksessä ehdotettuja kehittämiskohteita korkeakoulut torjuivat koska toteuttavat niitä jo nykylainsäädännön puitteissa tai jotka ovat ”itsestään selviä”. Tällainen oli esimerkiksi Tavoite 36: Digitaalisten palvelujen saavutettavuutta edistetään korkeakoulussa suunnitelmallisesti. Jäljelle jäi onneksi ydinkohdista saavutettavuuden sisällyttäminen laadunhallintaan. Senkin vaikuttavuus epäilyttää, koska korkeakoulujen enemmistö torjui selvityksessä esitetyt saavutettavuuden kirjaamisen yliopisto- ja ammattikorkeakoululakiin, saavutettavuuden huomioon ottamisen tulosohjauksessa ja saavutettavuuden sisällyttämisen auditointiin.
Sitoutumisen suhteen on hyvä muistaa, että Euroopan unionin esteettömyysdirektiivin toimeenpaneva lainsäädäntö tuli voimaan 1.2.2023. ja toi muutoksia useaan eri lakiin, myös digipalvelulakiin. Uusien vaatimusten osalta lain soveltaminen ja valvonta alkaa 28.6.2025 alkaen. (25) Direktiivin toimeenpano tuo uusia toimijoita ja palveluja digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten piiriin (26). Jo julkisen sektorin palvelujen saavutettavuuden kehittäminen on osoittanut, että riittävää osaamista on vaikea löytää ja korkeakouluilla on koulutuksen tarjoajana tässä keskeinen tehtävä.
EU:n jäsenvaltioilla on eritasoisia kansallisia säädöksiä, jotka vaikuttavat saavutettavuuteen. Siksi direktiivin toteuttamisessa harmonisointi on ollut vähäistä. Nyt kuitenkin tiedostetaan tarve saada EU-tasolla selkeä rakenne raportoinnille jäsenvaltioiden raporttien yhtenäistämiseksi. Koetaan aiheelliseksi harkita saavutettavuusselosteiden, palautemekanismien ja kohtuuttoman rasitteen perustelun osuuksien tekemistä raportoinnissa pakollisiksi. (24) Oletettavasti selosteiden merkitys kasvaa ja toivottavasti niiden laadinnassa ja arvioinnissa otetaan huomioon käyttäjien toiveet ja tarpeet. Valvonnassa toteutusten yhtenäisyys helpottaa työtä, mutta on hyvä muistaa, että ”Selosteet, jotka täyttävät muodolliset vaatimukset, eivät välttämättä tarjoa käyttäjille hyödyllistä sisältöä”. (21)
Kaikista korkeakoulujen selosteista löytyi kehittämismahdollisuuksia. Pakollisten sisältöjen tarkastelussamme näyttäytyi kuusi selosteista (laurea.fi, tamk.fi/tuni.fi, helsinki.fi, ulapland.fi, oulu.fi) yksinomaan myönteisissä esimerkeissä. Kun otetaan huomioon palautelomakkeiden esteet, jäävät jäljelle tamk.fi/tuni.fi, helsinki.fi ja oulu.fi. Saavutettavuudeltaan mikään selosteista ei lopulta vastaa vaatimuksia.
Pääsivujen saavutettavuus on automaattitestien perusteella kaikkien korkeakoulujen osalta edistynyt. Vertailussa lähinnä vastaaviin kansainvälisiin arvioihin tulokset ovat kuitenkin selvästi niitä huonommat. Samalla lähes puolella korkeakouluista saavutettavuusongelmat ovat runsastuneet vuoden 2020 arvioinnista. Kun vielä otetaan huomioon testimenetelmän, otoksen ja WCAG-kriteerien rajoitukset, näyttää saavutettavuus etäiseltä kangastukselta. Voi kysyä, miksi hälytyskellot eivät soi tiuhempaan ESAVI:n palvelimella. Vaatiiko opintotietojärjestelmän laajuisen murheen, että palvelun käyttäjä laittaa palautetta? Onko palautejärjestelmä selosteessa liian vaikeasti löydettävissä?
Ihannetapauksessa saavutettavuusselosteet tarjoavat näkymän verkkosivuston pinnan alle ja korkeakouluille mahdollisuuden saada tukea kehittämiseen sivuston käyttäjiltä sekä valvovalta viranomaiselta. Toistaiseksi korkeakoulujen selosteet kopioivat malliselosteen juridista ja teknistä ankeutta kukin omine puutteineen ja virheineen. Niinpä seloste kertoo monille käyttäjille vierain muodoin ja sanoin, miksi kaikki ei toiminut viime vuonna. Ensisijaisesti käyttäjä tarvitsisi neuvon, miten saa tarvitsemansa tiedon tai toiminnon.
Epäilyttävän byrokraattisen pinnan alla saavutettavuusselosteen sydän sykkii yhdenvertaisuuden puolesta. Korkeakoulujen tehtävä on luoda selosteisiin yhteisönsä ilmapiiri, jossa käyttäjä kokee haluavansa olla mukana ja uskoo palautteensa muuttavan toimintaa vielä paremmaksi.
LIITE 1. TAULUKKO 2. Korkeakoulujen pääsivuilta 12/2020 ja 12/2022 arvioinneissa löytyneet saavutettavuusvirheet (49 mahdollisesta).
WCAG-kriteeri | Taso | Kriteerin kuvaus ja esimerkki haitasta | 2020 | 2022 |
---|---|---|---|---|
1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö | A |
Kaikki käyttäjälle esitettävä ei-tekstuaalinen sisältö on varustettu saman tarpeen täyttävällä tekstivastineella, pois lukien erikseen mainitut tapaukset.
|
469 | 331 |
1.3.1 Informaatio ja suhteet | A |
Esitystavassa välittyvät informaatio, rakenne ja suhteet voidaan selvittää ohjelmallisesti tai ne ovat saatavilla tekstinä.
|
279 | 374 |
1.4.1 Värien käyttö | A |
Väriä ei käytetä ainoana visuaalisena keinona informaation välittämisessä, toiminnon esittämisessä, vastauksen pyytämisessä tai visuaalisen elementin erottamisessa.
|
172 | 164 |
1.4.3 Kontrasti (minimi) | AA |
Tekstin ja tekstiä esittävien kuvien visuaalisen esitystavan kontrastisuhde on vähintään 4,5:1, paitsi erikseen mainituissa tapauksissa.
|
1482 | 481 |
2.1.1 Näppäimistö | A |
Kaikki sisällön toiminnallisuus on hallittavissa näppäimistörajapinnan välityksellä ilman vaatimusta yksittäisten näppäinpainallusten erityisestä ajoittamisesta, paitsi kun taustalla oleva toiminnallisuus vaatii syötettä, joka riippuu käyttäjän liikkeiden reitistä eikä vain päätepisteistä.
|
6 | 0 |
2.4.1 Ohita lohkot | A |
Tarjolla on mekanismi sellaisten sisällön lohkojen ohittamiseen, jotka toistuvat useilla verkkosivuilla.
|
21 | 10 |
2.4.2 Sivuotsikot | A |
Verkkosivuilla on otsikot, jotka kuvailevat aiheen tai merkityksen.
|
2 | 2 |
2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) | A |
Jokaisen linkin tarkoitus voidaan selvittää yksin linkkitekstistä tai linkkitekstistä yhdessä ohjelmallisesti selvitettävissä olevan linkkikontekstin avulla, paitsi tilanteissa, joissa linkki olisi yleisesti ottaen epäselvä käyttäjille.
|
1141 | 456 |
2.4.6 Otsikot ja nimilaput | AA |
Otsikot ja nimilaput kuvailevat aiheen tai merkityksen.
|
87 | 70 |
2.4.7 Näkyvä kohdistus | AA |
Kaikilla näppäimistöltä käytettävillä käyttöliittymillä on käyttötila, jossa näppäimistön kohdistuksen ilmaisin on näkyvissä.
|
345 | 242 |
3.1.1 Sivun kieli | A |
Jokaisen verkkosivun oletusarvoinen luonnollinen kieli voidaan selvittää ohjelmallisesti.
|
1 | 1 |
3.1.2 Osien kieli | AA |
Sisällön jokaisen tekstikatkelman tai ilmaisun luonnollinen kieli voidaan selvittää ohjelmallisesti, paitsi seuraavien osalta: erisnimet, tekniset termit, määrittämättömän kielen sanat sekä sanat tai ilmaisut, jotka ovat muuttuneet läheisen tekstiympäristön kielen murteelliseksi osaksi.
|
0 | 1 |
3.2.2 Syöte | A |
Minkään käyttöliittymäkomponentin asetuksen muuttaminen ei automaattisesti aiheuta kontekstin muutosta, ellei käyttäjää ole ohjeistettu tällaisesta toiminnosta ennen komponentin käyttöä.
|
10 | 3 |
3.3.2 Nimilaput tai ohjeet | A |
Kun sisältö edellyttää käyttäjän syötettä, tarjolla on nimilappuja tai ohjeita.
|
75 | 120 |
4.1.1 Jäsentäminen | A |
Kun sisältö on toteutettu merkkauskieliä käyttämällä, elementeillä on täydelliset alku- ja lopputagit, elementit on järjestetty sisäkkäin spesifikaation mukaisesti, samaa attribuuttia ei ole annettu elementeille moneen kertaan ja kaikki ID-tunnisteet ovat yksilöllisiä, paitsi tilanteissa, joissa määritykset sallivat tämänkaltaiset ominaisuudet.
|
133 | 217 |
4.1.2 Nimi, rooli, arvo | A |
Kaikkien käyttöliittymäkomponenttien (mm. lomake-elementit, linkit ja skriptien luomat komponentit) nimi ja rooli voidaan selvittää ohjelmallisesti tilat, ominaisuudet ja arvot, jotka käyttäjä voi asettaa, voidaan myös asettaa ohjelmallisesti ja tieto näiden muutoksista on käyttäjäagenttien, mukaan lukien avustavien teknologioiden, saatavissa.
|
281 | 197 |
European Commission. Council of the European Union: Directive (EU) 2016/2102 of the European Parliament and of the Council of 26 October 2016 on the accessibility of the websites and mobile applications of public sector bodies [Internet]. European Union News. Plus Media Solutions; 2016 s. 1–15. Saatavissa: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2016/2102/oj
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 2019/306 [Internet]. Saatavissa: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2019/20190306
World Wide Web Consortium. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Overview [Internet]. 2021. Saatavissa: https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/
Digipalvelulain vaatimukset [Internet]. Etelä-Suomen aluehallintovirasto; [viitattu 20. helmikuuta 2023]. Saatavissa: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/digipalvelulain-vaatimukset/
Puupponen H, Laamanen M. Korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuuskartoitus 2020 [Internet]. University of Jyväskylä; 2020. Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005193308
Laamanen M, Ladonlahti T, Puupponen H, Kärkkäinen T. Does the law matter? An empirical study on the accessibility of Finnish higher education institutions’ web pages. Univers Access Inf Soc [Internet]. 14. marraskuuta 2022; Saatavissa: https://doi.org/10.1007/s10209-022-00931-6
Laamanen M, Puupponen H. Korkeakoulujen saavutettavuusselosteet 2020 [Internet]. University of Jyväskylä; 2020. Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011106600
Kosunen T. Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua [Internet]. Ministry of Education and Culture. Ministry of Education and Culture; 2021. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-838-0
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuudenvalvonnan yksikkö. Raportti julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta [Internet]. 2022 [viitattu 1. helmikuuta 2023]. Report No.: ESAVI/43817/2021. Saatavissa: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/app/uploads/2021/12/22101945/Raportti-julkisen-sektorin-elinten-verkkosivustojen-ja-mobiilisovellusten-saavutettavuudesta.pdf
eGovernment Benchmark 2022 - Background Report [Internet]. European Commission; 2022. Saatavissa: https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/88516
WebAIM. The WebAIM Million. An accessibility analysis of the top 1,000,000 home pages. [Internet]. 2021. Saatavissa: https://webaim.org/projects/million/
Saavutettavuusselosteen malli (EU) 2018/1523 [Internet]. 2018. (Euroopan unionin virallinen lehti L 256/103). Saatavissa: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2018/1523/oj
Aluehallintoviraston saavutettavuusselostetyökalu [Internet]. Etelä-Suomen aluehallintovirasto; 2020. Saatavissa: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/saavutettavuusvaatimusraportti/#aa519a8a55cb3748db47a413ea7f069e8b538887e10fbb0c21c672eaced3bbbe
Sample accessibility statement (for a fictional public sector website) [Internet]. GOV.UK; 2020. Saatavissa: https://www.gov.uk/government/publications/sample-accessibility-statement/sample-accessibility-statement-for-a-fictional-public-sector-website
Accessibility statements A-Z [Internet]. University of Kent; 2021. Saatavissa: https://www.kent.ac.uk/accessibility/accessibility-statement
Peri RS. A Definitive Guide On How To Do An Accessibility Audit [Internet]. DigitalA11Y; 2023 [viitattu 20. helmikuuta 2023]. Saatavissa: https://www.digitala11y.com/a-definitive-guide-on-how-to-perform-a-web-accessibility-audit/
Commission implementing decision on establishing a model accessibility statement under the WAD [Internet]. European Commission; 2018 [viitattu 3. tammikuuta 2023]. Saatavissa: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1753-Commission-implementing-decision-on-establishing-a-model-accessibility-statement-under-the-WAD_en
Celebrating the Web Accessibility Directive Second Anniversary. Transcript. [Internet]. FUNKA; 2022 [viitattu 18. helmikuuta 2023]. Saatavissa: https://accessibilityassociation.us7.list-manage.com/track/click?u=c9e95602d3d7209e71c920bfa&id=dae2e5047a&e=62ea874e23
Developing an Accessibility Statement [Internet]. W3C. WAI; [viitattu 3. tammikuuta 2023]. Saatavissa: https://www.w3.org/WAI/planning/statements/
Hiltunen V, Sariola M. Digipalvelulain soveltamisesta yliopistoissa [Internet]. 2020. Saatavissa: https://www.edilex.fi/artikkelit/21463
Disproportionate burden [Internet]. AllAble; 2020 [viitattu 2. tammikuuta 2023]. Saatavissa: https://www.allable.co.uk/research/disproportionate-burden-research
Korkeakoulun opintohallintajärjestelmän on oltava saavutettavuusvaatimusten mukainen [Internet]. Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuudenvalvonnan yksikkö; 2021 [viitattu 3. tammikuuta 2023]. Saatavissa: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/korkeakoulun-opintohallintajarjestelman-on-oltava-saavutettavuusvaatimusten-mukainen/
Study supporting the review of the application of the Web Accessibility Directive (WAD) - Final report [Internet]. European Commission; 2022. Saatavissa: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/study-supporting-review-web-accessibility-directive
W3C WAI. Supplemental Guidance to WCAG 2. Make It Easy to Find Help and Give Feedback. [Internet]. 2022 [viitattu 18. helmikuuta 2023]. Saatavissa: https://www.w3.org/WAI/WCAG2/supplemental/patterns/o7p05-findable-support/
Esteettömyyssääntely tuo uusia digitaalisia palveluita saavutettavuusvaatimusten piiriin [Internet]. Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuudenvalvonnan yksikkö; 2023 tammi [viitattu 4. tammikuuta 2023]. Saatavissa: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/esteettomyyssaantely-tuo-uusia-digitaalisia-palveluita-saavutettavuusvaatimusten-piiriin/
Esteettömyysdirektiivi [Internet]. Sosiaali- ja terveysministeriö; [viitattu 4. tammikuuta 2023]. Saatavissa: https://stm.fi/esteettomyysdirektiivi