Työpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa
Abstract
Tässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja argumentointia, joiden avulla lukija, eli mahdollinen työnhakija, pyritään vakuuttamaan niin, että hän hakisi työpaikkaa.
Tutkimuksessa käytetään menetelmänä retorista diskurssianalyysiä, jossa yhdistetään diskurssitutkimuksen ja retorisen analyysin menetelmiä. Aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että työpaikkailmoituksissa käytetään retorisia keinoja maltillisesti, mikä on tyypillistä virallisten ilmoitusten genressä. Retoristen keinojen ja argumentoinnin analyysin perusteella konstruoitui kolme selkeästi toisistaan erottuvaa työnantajakuvadiskurssia. Työtä tarjolla -työnantajakuvadiskurssi edustaa perinteistä perusilmoitusta. Meille kannattaa tulla -työnantajakuvadiskurssi korostaa taloudellisia tekijöitä. Haluamme sinun viihtyvän meillä -työnantajakuvadiskurssi koostuu toiminnallisten ja psykologisten tekijöiden kautta vaikuttamalla. Työnantajakuvadiskurssit rakentuvat kerroksellisesti.
Työpaikkailmoituksissa työnantajakuvaa rakennetaan vetoamalla samoihin tekijöihin, joiden tiedetään vaikuttavan toisaalta sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuuteen, mutta myös työhön sitoutumiseen. Sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus, rekrytointihaasteet ja työntekijäpula ovatkin tämän päivän ilmiöitä, joihin positiivisella työnantajakuvalla on mahdollista vaikuttaa. Työnantajien tulisikin tiedostaa työpaikkailmoitusten ja rekrytoinnin merkitys osana systemaattista ja pitkäjänteistä työnantajakuvan rakentamista ja brändäystyötä. Rekrytointi on muuttumassa yhä monikanavaisemmaksi, mikä on syytä huomioida myös työpaikkailmoituksia laadittaessa. Työpaikkailmoituksissa on havaittavissa moniäänisyyden lisääntymistä ja genrejen limittymistä ja muokkautumista. Työpaikkailmoituksen merkitys on laajentunut avoimesta toimesta tiedottamisesta osaksi kuntien työnantajakuvan kirkastamista ja brändityötä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112165990Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish