
Teemu Hepola 

 

Operaatio E.F. otsikoissa 

Suomalaisen ja englanninkielisen lehdistön uutisointia Liinahamarin ja Kirkkoniemen 

pommituksista 31.7-31.8.1941. 

 

Aamulehti 3.8.1941 “Viikon kuva” 

 

Kandidaatintutkielma 

Historian ja etnologian laitos 

Jyväskylän yliopisto 

04.03.2017 

 



1. Johdanto 2 

2. Tutkittavat aineistot ja niiden taustat 5 

2.1 Suomalaiset sanomalehdet 6 

2.2 Suomalaiset rintamalehdet 7 

2.3 Englanninkieliset sanomalehdet 8 

3. Ensireaktioita pommituksiin 31.7.1941 - 1.8.1941 9 

4. Uutisia ulkomailta ja kotoa - lehtien kertaus ulkomaalaisten ja kotimaisten lehtien 
reaktiosta pommituksiin 14 

5. Korjausta edelliseen - kuinka tutkittavat lehdet vastasivat uuteen tietoon 19 

6. Yhteenveto 23 

7. Lähteet, tutkimuskirjallisuus ja liitteet 25 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 



1. Johdanto 

 

Keskiviikkona 30. heinäkuuta 1941, Englannin kuninkaallinen laivasto       

toteutti operaatio E.F.:n, jonka tarkoituksena oli pommittaa Kirkkoniemen        

ja Liinahamarin satamia. Operaatioon osallistui kahden lentotukialuksen       
1

(Furious ja Victorious) lisäksi useita tukevia sota-aluksia. Operaation        
2

tarkoituksena oli aiheuttaa tuhoja saksalaisia huoltoaluksia kohtaan jotka        

toimivat Liinahamarin ja Kirkkoniemen satamissa, mutta hyökkäyksen       
3 4

aiheuttamat vahingot jäivät vähäpätöisiksi. Kuninkaallisen laivaston      
5

virallisen raportin mukaan operaatio epäonnistui selvästi, johtaen suuriin        

tappioihin. Operaatioon osallistui englantilaisten puolelta yhteensä 56       
6

erilaista lentokonetta, joista 24 hyökkäsi Liinahamariin menettäen 3        

lentokonetta ja 31 Kirkkoniemeen menettäen 13 konetta. Saksalaisten        
7 8

varmistetut lentokonemenetykset olivat 3 hävittäjää sekä yksi       
9

Stuka-pommikone. Hyökkäyksestä tekee erityisen mielenkiintoisen se      
10

fakta että Suomi ja Englanti eivät olleet sodassa keskenään hyökkäyksen          

tapahtuessa.  
11

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten tutkittavat       

lehdet uutisoivat tästä operaatiosta. Tutkimustehtävänä on siis selvittää        

miten tutkittavat lehdet uutisoivat Liinahamarin ja Kirkkoniemen       

pommituksista. Olen valinnut tutkittavaksi neljä suomalaista      

1
 Tovey 1941 

2
 Tovey 1941, 3170 

3
 Liinahamariin viitataan uutisoinnissa usein myös Petsamona, koska Liinahamari oli 

hyvin lähellä Petsamon kaupunkia, ja kunnankin nimi oli Petsamo. Ks. liite 1, vaikka 

Petsamon kaupunkia ei ole karttaan merkitty, se sijaitsee suunnilleen Parkkinan 

eteläpuolella löytyvän tienristeyksen luona. 
4
 Kirkkoniemi sijaitsi saksalaisten miehittämässä Pohjois-Norjassa, lähellä Liinahamaria. 

5
 Tovey 1941, 3172 

6
 Tovey 1941, 3169 

7
 Raportissa kerrotaan 21 koneen palanneen 24:stä, tämän lisäksi 4 oli vaurioitunut. 

8
 Tovey 1941, 3176-3177 

9
 Yksi Me. 109 ja kaksi Me.110 

10
 Tovey 1941, 3172, mahdollisia mutta varmistamattomia pudotuksia myös kaksi 

hävittäjää ja yksi vahingoitettu Stuka. 
11

 Ruokonen 2010, 67-83 

2 



sanomalehteä (​Helsingin Sanomat, Keskisuomalainen, Kansallissosialisti,     

Aamulehti​), kaksi suomalaista rintamalehteä (​Karjalan Viesti sekä       

Jousimies​) sekä neljä englanninkielistä sanomalehteä (​The Times, The        

Daily Telegraph, The Manchester Guardian, New York Times​). Erilaisten         

lähteiden käytön tarkoituksena on saada mahdollisuus uutisoinnin       

vertailuun. Valinnan kriteerinä ja perusteena on ollut yksinkertaisesti        

aineiston saatavuus, eikä otannassa ole pyritty tietoisesti tutkimaan        

erilaisia poliittisia näkökantoja. Tähän kriteerittömyyteen luonnollisena      

poikkeuksena on pommitusten eri osapuolten edustaminen, suomalaisen       

ja englantilaisen lehdistön kautta. Aion tutkimuksessa keskittyä etenkin        

lehtien ensireaktion selvittämiseen, vertailemaan lehtien uutisointia      

samoista aiheista, tarkastelemaan miten uutisointi muuttui uuden tiedon        

tultua saataville, sekä uutisoinnin yleiseen “äänensävyyn”. Nämä neljä        

tutkimusaihetta tulevat myös toimimaan tutkimuksen     

tutkimuskysymyksinä, joiden avulla tarkastelen lähteitä. 

Tutkimukseni rajoittuu ajallisesti välille 30.7.1941 - 31.8.1941.       

Kuten tutkimuksestakin selviää, oli pommituksista uutisointi tullut       

päätökseensä viimeistään elokuun puolivälissä, joten aikarajan sisälle       

mahtui paljon suoraan aiheeseen liittyvää uutisointia. Tutkimukseni       

rakentuu vahvasti alkuperäislähteiden käyttöön lehtiartikkeleiden     

muodossa, joiden kautta suurin osa tutkimuksen tiedosta on hankittu.         

Artikkelit joita tarkastelen olen valinnut jos ne käsittelevät pommituksia         

millään tavalla, vaikka vain sivuhuomiona. En aio selittää jokaista         

artikkelia ja niiden sisältöä yksityiskohtaisesti, vaan keskityn artikkeleihin        

joista on eniten apua tutkimuskysymyksiin vastaamisessa ja jotka olen         

mieltänyt helpoimmiksi tulkita. Tutkimuksessa käytetty     

alkuperäismateriaali on peräisin kolmesta eri lähteestä: Helsingin       

Sanomat, Keskisuomalainen ja Aamulehti löytyivät Jyväskylän yliopiston       

kirjaston mikrofilmikokoelmista, Kansallissosialisti, Karjalan Viesti ja      

Jousimies ovat peräisin alkuperäiskappalevarastosta samasta kirjastosta      

sekä englanninkieliset lehdet ovat peräisin jokaisen omasta tietokannasta        

jotka löytyvät JYKDOK:sta. 

3 



Näiden lisäksi ainut alkuperäislähde on Englannin kuninkaallisen       

laivaston raportti operaatiosta, joka sisältää tarkat selvitykset       

hyökkäyksistä Kirkkoniemeen ja Liinahamariin, ja jota pidän hyvin        

luotettavana lähteenä jonka perusteella voin määritellä mitä operaation        
12

aikana oikeasti tapahtui, ja jota ensimmäisessä kappaleessa käytinkin        

operaation yleiskuvauksessa. Tutkimuskirjallisuuteni koostuu teoksista     

joiden avulla annan jokaisesta tutkittavasta lehdestä lyhyen       

taustoituksen. 

Tutkimusaiheestani ei ole aikaisemmin tehty aiheeseen keskittyvää       

tutkimusta, mutta suomalaisen sanomalehdistön uutisointia     

pommituksista käsitellään Tommi Ruokosen vuoden 2010 pro-gradu       

tutkielmassa “Englanti julistaa sodan”, jossa Ruokonen tutkii suomalaisen        

lehdistön asennoitumista Englantiin ennen ja jälkeen sodanjulistuksen.       

Tutkimuksesta löytyy kappale joka käsittelee pommituksia lyhyesti ,       
13

mutta tarkastelu jää sanomalehdistön osalta pintaraapaisuksi.      

Tutkimukseni on täten käsittääkseni ensimmäinen kerta kun aihetta        

tutkitaan syvällisemmin. Tutkimuksen hyvin rajallisesta tutkimusaiheesta      

huolimatta uskon että siitä voi olla hyötyä erityisesti pommitusten         

tutkimuksessa. 

Tutkimuksen rakenne on seuraavanlainen. Ensimmäisessä     

käsittelykappaleessa esittelen tutkittavat aineistot lyhyen taulukon      

muodossa sekä niiden taustat ja muuta hyödyllistä tietoa        

mahdollisuuksien mukaan. Toisen kappaleen tarkoituksena on esittää       

lehtien ensireaktioita pommituksiin ajalta 31.7.1941 - 1.8.1941. Tämä        

rajaus on tehty koska kaikkien lehtien ensimmäiset artikkelit aiheesta         

ilmestyivät tuona aikana. Tämän kappaleen keskeinen tehtävä on siis         

selvittää lehtien ensireaktiot. Kolmannessa kappaleessa tutkin lehtien       

valintoja niiden uutisoidessa muiden lehtien artikkeleista. Tämä kappale        

keskittyy vastaamaan siihen millaisella “äänensävyllä” lehdet uutisoivat       

12
 Koska kyseessä on virallinen Englannin laivaston asiakirja, pidän sitä hyvin 

epätodennäköisenä että raportissa olisi valehdeltu. 
13 Ruokonen 2010, 26-30 

4 



perustuen niiden artikkelivalintoihin. Neljännessä kappaleessa keskityn      

tutkimaan miten lehdet muuttivat uutisointiaan uuden tiedon tultua esille.         

Viimeinen kappale sisältää lyhyen yhteenvedon tutkimustuloksista.      

Kysymystä jolle ei ole omaa kappaletta, miten lehdet uutisoivat samoista          

aiheista, käsitellään kappaleissa kun sille löytyy hyvä tilaisuus. 

2. Tutkittavat aineistot ja niiden taustat 

 

Seuraavassa taulukossa ilmenee tutkimuksessa käytettyjen     

alkuperäislähteiden määrä. Kaikki artikkelit koskevat Kirkkoniemen ja/tai       

Liinahamarin pommitusta tai mainitsevat pommitukset, ellei toisin       

mainita. Yhteensä tutkittuja artikkeleita on 58. 

 

Lehden nimi Artikkelien määrä 

Helsingin Sanomat 8 

Keskisuomalainen 7 

Kansallissosialisti 2* 

Aamulehti 10** 

Karjalan Viesti 5 

Jousimies 3*** 

The Times 5 

The Daily Telegraph 6 

The Manchester Guardian 8 

New York Times 4 

*Vain toinen artikkeli käsittelee suoraan pommitusta, toisessa puhutaan Englannista.  
14

14
 Kansallissosialisti 1.8.1941 “Hallitse, Britannia!” 

5 



**Yksi näistä ei ole artikkeli, vaan piirros.  
15

***Yksikään artikkeli ei käsittele tutkittuja pommituksia.  16

2.1 Suomalaiset sanomalehdet 

 

Tutkimuksessa on käytetty neljää suomalaista sanomalehteä: Helsingin       

Sanomat, Keskisuomalainen, Kansallissosialisti sekä Aamulehti.  

Helsingin Sanomat, perustettu vuonna 1904 , on tutkittavista       
17

suomalaisista lehdistä suurin, sen levikki oli vuonna 1941 103 245          

kappaletta, ja se ilmestyi viikon jokaisena päivänä. Päätoimittajana        
18

toimi vuonna 1941 Yrjö Niiniluoto, mutta hänen edeltäjänsä, Eljas Erkko,          

oli pannut toimeen useita uudistuksia jotka hyödyttivät lehteä, kuten         

vakituisten kirjeenvaihtajien lähettäminen Lontooseen ja Berliiniin sekä       

lehden irrottaminen edistyspuolueen politiikasta ja sitoutumattomuuteen      

siirtyminen.  
19

Keskisuomalainen, perustettu 1918, koki sotavuosina suurta levikin       

kasvua, muun muassa sen takia että se pystyi edistyneellä tekniikallaan          

ja toimituksellaan vastaamaan kasvavaan kysyntään kilpailijoitaan      

paremmin, ja enimmäkseen maalaisliittolaisille karjalaisille evakoille      

Keskisuomalainen oli selvä valinta sen maalaisliittolaisista juurista       

johtuen. Sen levikki oli vuonna 1941 19 238 kappaletta, ja se ilmestyi            
20

kuusi kertaa viikossa.  
21

Kansallissosialisti on pienin suomalaisista sanomalehdistä.     

Perustettu vuonna 1941, lehti lakkautettiin jo 1944, ennen sodan         

päättymistä. Kansallissosialisti oli suomalaisen kansallissosialismin     

kalstalaisen suunnan äänenkannattaja ja sen päätoimittajana toimi Yrjö        

Raikas. Lehden ilmestymistiheys vaihteli, mutta tutkittavalla ajalla se        

15
 Aamulehti 3.8.1941 “Viikon Kuva” Kuva näkyy kansilehdessä. 

16
 Jousimies 1.8.1941 “Vihollisen lentotoimintaa”; Jousimies 4.8.1941 “14 

vihollishävittäjää ammuttu alas”; Jousimies 18.8.1941 “Viholliskoneet” 
17

 Tommila 1988, 130 
18

 Tommila 1988, 133 
19

 Tommila 1988, 130-131 
20

 Tommila 1988, 324 
21

 Tommila 1988, 326 

6 



ilmestyi kerran viikossa, ja sen levikistä ei ole tietoa vuodelta 1941,           

mutta ottaen huomioon että sen levikit olivat vuonna 1942 9000          

kappaletta ja vuonna 1943 11 000 kappaletta, olisi mahdollista tehdä          

johtopäätös että sen levikki vuonna 1941 oli noin 7000. Sensuuripäällikkö          

Kustaa Vilkunan mukaan Kansallissosialisti oli äärioikeiston lehdistö       

kaikkein jyrkin sekä merkittävin.  
22

Aamulehti perustettiin 1881 ja on siten vanhin käsiteltävä        

suomalainen lehti. Lehti edustaa kokoomuslaista näkökantaa, vaikkakin       

vuoden 1931 päätoimittajanvaihdon mukana lehti pysytteli maltillisella       

linjalla. Aamulehden levikki oli vuonna 1941 40 518 kappaletta ja          
23

ilmestyi joka päivä.  
24

2.2 Suomalaiset rintamalehdet 

 

Tutkimuksessa on käytetty vain kahta rintamalehteä, Karjalan Viestiä ja         

Jousimiestä. Näistä Karjalan Viesti osoittautui selvästi hyödyllisemmäksi       

kuin Jousimies, kuten pian selviää. 

Karjalan viesti perustettiin vuonna 1941 Jatkosodan      

hyökkäysvaiheen alussa. Aluksi nimetty Karjalan Miekaksi, lehti oli        

tarkoitettu jaettavaksi Aunuksen ja Maaselän ryhmille. Karjalan Viesti tuli         

olemaan suurin suomalaisten tuottama rintamalehti, jonka levikki oli        

vuonna 1941 26 000 kappaletta ja parhaimmillaan 30 000 kappaletta          

vuonna 1942. Lehti luonnollisesti lakkautettiin sodan päätyttyä. Tommilan        

mukaan lehti ei aivan täysin onnistunut propagandatehtävässään, kun        

miehistö pystyi helposti havaitsemaan uutisten luonteen. Sotilaat       

odottivatkin lehden toimivan enemmän viihdekäytössä, ja Päämajan       

mukaan se onnistui siinä tehtävässä paremmin kuin propagandassa.  
25

Jousimiehestä ei ole löytynyt paljoa tietoa. Helena Pilkeen teoksessa         

“Korsu-uutisia” Jousimiehestä löytyy jotain perustietoja. Teoksen mukaan       

22
 Tommila 1988, 262 

23
 Tommila 1988, 13 

24
 Tommila 1988, 14 

25
 Tommila 1988, 301 

7 



sen levikki oli vuoden 1941 kesäsodan aikana 15 000 kappaletta, ja           

lehden kerrotaan olleen 3. Tiedotuskomppanian toimittama toiselle       

armeijakunnalle. Lehden painopaikkana toimi Joensuu, ja se ilmestyi        

seitsemän kertaa viikossa. Kirjassa ei mainita koska Jousimiestä alettiin         

painamaan, mutta lehden tuotanto loppui 7.10.1941 . Jousimies on        
26

kuitenkin listattu rintamalehdeksi, johon viittaa myös sen levikki.  
27

2.3 Englanninkieliset sanomalehdet 

 

Tutkimuksen neljä englanninkielistä sanomalehteä ovat The Times, The        

Daily Telegraph, The Manchester Guardian sekä New York Times. 

The Times, joka aloitti vuonna 1785 nimellä The London Universal          

Register ja muutti nimensä nykyiseen vuonna 1788. The Times on          
28

tunnettu konservatiivisuudestaan, arvokkuudestaan ja laadukkuudestaan.    

. Vuodesta 1923 vuoteen 1941 lehden päätoimittajana toimi Geoffrey         
29

Dawson, jonka alaisuudessa The Times tunnetaan erityisesti       

“appeasement-politiikan” kannatuksesta, eli pyrkimykseen sovitella     

kansallissosialistien kanssa. Hänen toimittamansa The Times on kuvailtu        

jopa “prosaksalaiseksi”, koska Dawson tarkoituksellisesti muokkasi      

kirjeenvaihtajien lähettämiä uutisia pyrkiessään pitämään saksalaiset      

rauhallisina. Torvisen mukaan Timesin konservatiivinen sovittelupolitiikka      

olisi jopa antanut Neville Chamberlainille henkistä tukea hänen itsensäkin         

seuraamassa appeasement-politiikassa. Ulkomailla Timesin uskottiin     

olevan myös Englannin hallituksen äänitorvi.  
30

The Daily Telegraph, perustettu 1855, jonka Torvinen nostaa The         

Timesin ja Guardianin rinnalle englantilaisena laatulehtenä. The Daily        

Telegraphia pidetään konservatiivien epävirallisena äänenkannattajana.     

26
 Pilke 2012, 354 

27
 Pilke 2012, 84 

28
 Torvinen 1982, 79 

29
 Torvinen 1982, 78 

30
 Torvinen 1982, 84-87 

8 



Sen suuri levikki on mahdollisesti osasyynä sen suureen kirjeenvaihtajien         

verkostoon, ja se uutisoi säännöllisesti myös Suomesta.  
31

The Manchester Guardian, nykyisin tunnettu pelkkänä Guardianina,       

on 1821 perustettu englantilainen lehti. Tätä liberaalista lehteä on pidetty          

The Times vastapuolena, joka ilmenee muun muassa sen        

kansallissosialismin suorasta vastustuksesta. Ennen toisen     

maailmansodan alkamista Euroopasta tulvineita pakolaisia vastustettiin      

useimmissa lehdissä, mutta Manchester Guardian oli heidän tukenaan.  
32

New York Times, perustettu 1851 ja tunnettu alunperin nimellä The          

New York Daily Times , on amerikkalainen sanomalehti, joka on ainakin          
33

periaatteessa riippumaton; Torvinen kertoo lehden tukeneen      

demokraattiehdokasta presidentinvaaleissa kaksi kertaa useammin kuin      

republikaania, mutta vaihtelua on kuitenkin ollut. Lehteä on pidetty         

etenkin toisen maailmansodan jälkeen Amerikan äänitorvena . 
34

3. Ensireaktioita pommituksiin 31.7.1941 - 1.8.1941 

 

Ensimmäiset uutiset Kirkkoniemen ja Liinahamarin pommituksista ovat       

tulleet yleisön tietoon jo operaatiota seuraavana päivänä. The Times,         

Aamulehti ja Helsingin Sanomat ovat ensimmäisiä raportoimassa       

tapahtuneesta 31.7.1941 . Kaikki kolme ovat raportoineet ilmeisesti       
35

samaa saksalaislähdettä käyttäen; Aamulehden ja Helsingin Sanomien       

artikkelien tiedot ovat peräisin Berliinistä STT:n kautta, ja The Times          

kertoo saaneensa tiedon saksalaisen radiolähetyksen kautta.      

Tapahtumien yksityiskohdat jäävät tässä vaiheessa vielä vajaavaisiksi,       

kun artikkeleissa kerrotaan yksinkertaisesti että englantilaiset ovat       

31
 Torvinen 1982, 96 

32
 Torvinen 1982, 92-94 

33
 Torvinen 1982, 189 

34
 Torvinen 1982, 192-193 

35
 The Times 31.7.1941 “Allied air attack on Norwegian port”; Aamulehti 31.7.1941 

“Englantilainen ilmahyökkäys Pohjois-Norjaan torjuttiin”; Helsingin Sanomat 31.7.1941 

“Suuri ilmataistelu Pohjois-Norjassa” 

9 



hyökänneet Pohjois-Norjalaiseen satamaan, menettäen useita koneita      

tässä epäonnistuneessa hyökkäyksessä. 

Artikkeleiden samat yksityiskohdat kuitenkin viittaavat samaan      

lähteeseen; Kaikissa artikkeleissa kerrotaan englantilaisten hyökänneen      

useissa toisiaan seuranneissa aalloissa sekä venäläisten koneiden olleen        

myös samaan aikaan liikkeellä. Englantilaisten menetykset vaihtelevat       

hieman; The Times kertoo 28 koneen tuhoutuneen, kun taas Aamulehti ja           

Helsingin Sanomat kertovat 27 pudonneesta koneesta. Kyseessä on        

todennäköisesti yksinkertainen kirjoitusvirhe tai jopa käännösvirhe joko       

suomalaisten tai englantilaisten osalta. 

Elokuun ensimmäisenä päivänä pommituksesta uutisointi vilkastuu,      

ja 15 päivän aikana julkaistua artikkelia kaikissa tutkituissa lehdissä         

(Lukuunottamatta Jousimiestä) osoittavatkin sen. 1.8.1941 artikkeleissa      

esiintyy monenlaisia lähteitä. Lähteiden joukossa on Englannin       

amiraliteetin tiedonanto hyökkäyksestä, useita saksalaisten tiedotuksia      

hyökkäyksestä sekä Suomen viranomaisten tiedotuksia. 

Lontoossa Englannin amiraliteetin tiedonannosta uutisoivat kaikki      

sanomalehdet, suomalaiset ja englanninkieliset, mahdollisesti poislukien      

Kansallissosialistin, jonka mukaan Englannin radio on ilmoittanut       

englantilaisten pommittaneen Liinahamaria . Tässä amiraliteetin     
36

tiedonannossa englantilaisten kerrotaan menettäneen 16 konetta ja       

saksalaisten menettäneen 4 konetta, sekä aiheutetuista tuhoista       

annetaan yksityiskohtia, kuten Bremse-laivaan saadut kaksi osumaa sekä        

useita tuhottuja huoltolaivoja ja satamarakennuksia. Verrattuna      

kuninkaallisen laivaston viralliseen raporttiin nämä tiedot näyttävät       
37

pitävänsä paikkansa. Amiraliteetin tiedonannon kokonaisuudessaan tai      

tiivistäen on julkaissut The Times , The Daily Telegraph , The         
38 39

36
 Kansallissosialisti 1.8.1941 “Englantilaiset pommittaneet Liinahamaria” 

37
 Tovey 1941 

38
 The Times 1.8.1941 “Raids in Far North” 

39
 The Daily Telegraph 1.8.1941 “British smash at Nazi ships in Scandinavia” 

10 



Manchester Guardian sekä New York Times , eli toisinsanoen kaikki         
40 41

englanninkieliset lehdet. 

Ei ehkä ole yllättävää että suomalaiset lehdet eivät kaikkia         

yksityiskohtia kerro amiraliteetin tiedonannosta. Suomalaisten tarjoama      

osuus tiedonannosta rajoittuu 16 englantilaiseen koneeseen jotka       

pudotettiin, Helsingin Sanomat jopa kertoo englantilaisten “myöntävän”       

menettäneensä kyseiset koneet . Keskisuomalainen, Aamulehti ja      
42

Karjalan Viesti yksinkertaisesti ilmoittavat amiraliteetin kertovan      

menettäneensä 16 konetta operaatiossa . On mahdollista että lisätietoja        
43

ei ole tahallaan jätetty pois, vaan ne ovat joutuneet sensuurin uhriksi;           

Keskisuomalainen ja Aamulehti ilmoittavat saaneensa amiraliteetin      

tiedonannon STT:n kautta, kun taas Helsingin Sanomat on saanut oman          

tietonsa kirjeenvaihtajan kautta. Karjalan Viesti ei ilmoita lähdettään        

muuksi kuin Lontoon. Itsesensuuri on myös mahdollista, mutta ottaen         

huomioon että Keskisuomalaisen, Aamulehden ja Karjalan Viestin       

artikkelit ovat miltein identtiset ja siten mahdollisesti suoraan STT:ltä, se          

on melko epätodennäköistä. 

Toisena uutislähteenä ovat toimineet saksalaiset raportit      

tapahtumasta. Saksan pääesikunnan ja Saksan tietotoimiston      

tiedonannoista ovat hyvin eriäviä Englannin amiraliteetin todenmukaiseksi       

todetusta raportista. Pääesikunnan mukaan noin 40 englantilaista konetta        

hyökkäsivät Kirkkoniemeen, menettäen 28 lentokonetta. Tästä      

pääesikunnan tiedonannosta on uutisoinut Aamulehti , Keskisuomalainen     
44

, Karjalan Viesti , The Manchester Guardian , New York Times sekä          
45 46 47 48

mahdollisesti The Daily Telegraph, joka kertoo vain “saksalaisten        

40
 The Manchester Guardian 1.8.1941 “Fleet air arms attacks two Arctic ports” 

41
 New York Times 1.8.1941 “British air fleet strikes in Arctic” 

42
 Helsingin Sanomat 1.8.1941 “Ilmahyökkäys Petsamon satamaa vastaan” 

43
 Keskisuomalainen 1.8.1941 “Britit pommittaneet Petsamoa”; Aamulehti 1.8.1941 

“Englantilaiset pommittaneet Petsamoa”; Karjalan Viesti 1.8.1941 “Hyökkäys Petsamon 

Liinahamariin” 
44

 Aamulehti 1.8.1941 “Englantilaiset pommittaneet Petsamoa” 
45

 Keskisuomalainen 1.8.1941 “Britit pommittaneet Petsamoa” 
46

 Karjalan Viesti 1.8.1941 “Hyökkäys Petsamon Liinahamariin” 
47

 The Manchester Guardian 1.8.1941 “Fleet air arms attacks two Arctic ports” 
48

 New York Times 1.8.1941 “Germans claim 28 officially” 

11 



versiosta” tapahtumasta . Toisin kuin suomalaisten valikoitu versio       
49

amiraliteetin raportista, englanninkieliset lehdet näyttävät uutisoineen      

Saksan päämajan raportista kokonaisuudessaan. Kyseessä saattaa olla       

yksinkertainen temppu vakuuttaa lukijat englantilaisen oman raportin       

todellisuudesta näyttämällä heille miten paljon saksalaisten oletettavasti       

väärätietoinen tai suorastaan valehteleva versio eroaa heidän omastaan.        

Toki myös suomalaisten päätös kertoa englantilaisten versio       

tapahtuneesta voi pyrkiä samanlaiseen reaktioon heidän lukijoidensa       

keskuudessa. 

Toisen saksalaisen lähteen, Saksan tietotoimiston, raportissa      

toistuvat pitkälti samat tiedot kuin päämajan raportissa. Kuten aikaisempi         

uutinen, tämäkin on tullut STT:n kautta, ja siitä ovatkin uutisoineet vain           

Helsingin Sanomat , Aamulehti ja Karjalan Viesti . Kummankin lehden        
50 51 52

artikkeli on identtinen; Siinä kerrotaan täydentäviä Kirkkoniemen       

pommituksesta, ja siinä toistuvat samat luvut pudotetuille       

englantilaiskoneille kuin aikaisemmin. Artikkelissa myös huomautetaan      

miten on huomattavaa että vaikka Saksan ilmavoimat ovat suurimmaksi         

osaksi itärintamalla, heidän ilmapuolustuksensa on silti murtumaton.       

Koska artikkeli ei anna mitään lisätietoa tapahtumista, on se varmasti          

lisätty vain tukemaan aikaisempia väittämiä. Myös Helsingin Sanomat on         

lisännyt artikkelin joka viittaa samanlaiseen motiiviin . Tässä artikkelissa        
53

jonka kerrotaan olevan peräisin arvovaltaisista saksalaisista      

sotilaspiireistä, ja siinä annetaan lisätietoja ja vahvistusta aikaisemmille        

tiedoille. Nämä sotilastahot ovat arvelleet että pudonneiden 28 koneen         

lisäksi on saattanut joutua tuhon omaksi jopa enemmän englantilaisia         

koneita. 13 englantilaista kerrotaan myös joutuneen vangiksi. 

Suomalaisia lähteitä edustaa valtioneuvoston tiedotuslaitos, jonka      

tiedot ovat paljon vajaampia kuin muiden lähteiden. Tästä raportista on          

49
 The Daily Telegraph 1.8.1941 “British smash at Nazi ships in Scandinavia” 

50
 Helsingin Sanomat 1.8.1941 “Kirkkoniemessä englantilaiset menettivät 28 konetta” 

51
 Aamulehti 1.8.1941 “Englantilaiset pommittaneet Petsamoa” 

52
 Karjalan Viesti 1.8.1941 “Hyökkäys Petsamon Liinahamariin” 

53
 Helsingin Sanomat 1.8.1941 “Ilmahyökkäys Petsamon satamaa vastaan” 

12 



uutisoinut Aamulehti ja Helsingin Sanomat . Raportti on lähetetty        
54 55

artikkelin mukaan molemmille suoraan tiedotuslaitokselta, ja siinä       

kerrotaan englantilaisten ja venäläisten hyökänneen Liinahamariin,      

aiheuttaen vähäisiä vaurioita ja menettäneensä useita koneita. Tämä        

lähde ei tarjoa paljoa uutta tietoa muihin artikkeleihin verrattuna, mutta          

tässä vaiheessa on hyvä huomauttaa että niin saksalaisten kuin         

suomalaistenkin väitteistä venäläisten osallisuudesta huolimatta ei      

Englannin laivaston raportissa mainita koskaan venäläisten olleen osana        

operaatiota. Tämä venäläisten osallisuuden lisääminen on todennäköisesti       

osa bolshevikkivastaisuutta, josta tulevissa artikkeleissa on hyviä       

esimerkkejä, ja jota Kansallissosialisti jo sivusi yhteydessä Englannin        

kritisointiin artikkelissaan 1.8.1941 . 
56

Tämän huomion lisäksi on syytä käsitellä Jousimiehen uutisointi, tai         

pikemminkin sen puute. Vaikka Jousimieheltä ilmestyi numero 1.8.1941,        

siinä ei ole mitään mainintaa pommituksista, itse asiassa lehdessä         

mainitaan että vihollisella ei ole ollut ilmatoimintaa “kotiseudulla” .        
57

Jousimies näyttää muutenkin raportoivan ilmahyökkäyksistä , joten on       
58

erikoista että näinkin suuri pommitusoperaatio on jäänyt huomiotta.        

Sensuuri on yksi mahdollinen vastaus, mutta epätodennäköinen ottaen        

huomioon Karjalan Viestin uutisoinnin aiheesta. Toinen mahdollisuus on        

että Jousimies keskittyy uutisoimaan sen kohdeyleisön kotipaikkakunnan       

tapahtumista, mihin myös “kotiseutu” yläpuolella viittaisi. Jousimiehestä       

puuttuvan tiedon vuoksi on kuitenkin hankala tehdä mitään pysyviä         

vastauksia. 

Suomalaisten lehtien käyttämä suuri lähdekirjo viittaa haluun       

uutisoida tapahtumasta mahdollisimman paljon. Uutisointiin on otettu       

mukaan useita näkökantoja, mutta saksalaisten lähteiden antama kuva        

pommituksista, niiden epäonnistumisista ja suurista tappioista      

54
 Aamulehti 1.8.1941 “Englantilaiset pommittaneet Petsamoa” 

55
 Helsingin Sanomat 1.8.1941 “Venäläisiä lentokoneita osallistui hyökkäykseen” 

56
 Kansallissosialisti 1.8.1941 “Hallitse, Britannia!” 

57
 Jousimies 1.8.1941 “Vihollisen lentotoimintaa” 

58
 Jousimies 4.8.1941 “14 vihollishävittäjää”; Jousimies 18.8.1941 “Viholliskoneet” 

13 



englantilaisille on selvästi suomalaisille paljon mieluisampi näkemys,       

ottaen huomioon kuinka englantilaiset uutisoivat omista raporteistaan       

enemmän. Englantilaisten saksalaisiin lähteisiin verrattuna alhaiset arviot       

tappioista on selvästi liitetty mukaan antamaan saksalaisten arvioille        

painoarvoa. Onkin todennäköistä että tälläinen uutisointi on yleistä myös         

rintamalla käytyjä taisteluita raportoidessa; Venäläisten omat, jopa       

koomiset tiedotukset tappioistaan verrattuna suomalaisten tarkempiin ja       

uskottavampiin arvioihin antavat huonon kuvan venäläisistä (Ja tässä        

tapauksessa englantilaisista) sekä pönkittävät suomalaisten omakuvaa. 

4. Uutisia ulkomailta ja kotoa - lehtien kertaus 

ulkomaalaisten ja kotimaisten lehtien reaktiosta pommituksiin 

 

Jo 2.8.1941 suomalaiset sanomalehdet alkoivat kertomaan lukijoilleen       

miten ulkomailla ja muissa kotimaisissa lehdissä oli reagoitu        

Kirkkoniemen ja Liinahamarin pommituksiin. Aamulehti,     

Keskisuomalainen, Karjalan Viesti ja Helsingin Sanomat uutisoivat usein        

samoista artikkeleista, mutta onnistuivat myös uutisoimaan artikkeleista       

joihin muut lehdet eivät koskeneet. Nämä uutiset on selvästi valittu niiden           

sopivuudella suomalaiseen uutisointiin aiheesta, ja artikkelit ovatkin       

kaikki jollain tasolla kriittisiä, jolla on selvästi pyritty osoittamaan         

maailman tuomitsevuus Englannin toimia vastaan. 

Keskisuomalainen , Karjalan Viesti ja Aamulehti kertovat      
59 60 61

2.8.1941 artikkelista joka on julkaistu saksalaislehti “Berliner       

Börsenzeitung”:ssa. Artikkelissa mainitaan että Saksan lehdistö pitää       

hyökkäystä rikoksena kansainoikeutta vastaan, koska Suomi ja Englanti        

eivät olleet sodassa hyökkäyksen tapahtumahetkellä. Tästä huolimatta       

59
 Keskisuomalainen 2.8.1941 “Hyökkäys Petsamoon muistuttaa brittien hyökkäyksiä 

Oraniin ja Dakariin” 
60

 Karjalan Viesti 2.8.1941 “Petsamon pommitus rikon kansainoikeutta vastaan, sanotaan 

Berliinissä” 
61

 Aamulehti 2.8.1941 “Hyökkäys Petsamoon muistuttaa hyökkäyksiä Oraniin ja 

Dakariin” 

14 



englantilaiset suorittivat pommituksen, jonka lehti kertoo muistuttavan       

hyökkäyksiä Oraniin ja Dakariin. Afrikan Oran ja Dakar olivat olleet          

Ranskan Vichy-hallinnon hallussa kun Englanti oli hyökännyt 1940, ja         

maat eivät olleet virallisesti sodassa keskenään hyökkäysten tapahtuessa       

, johon Berliner on vetänyt selvän yhteyden ja josta suomalaislehdet          
62

ilmeisesti ovat samaa mieltä. 

Italialaiset ovat myös uutisoineet tapahtumasta kriittisesti.      

Helsingin Sanomien kirjeenvaihtaja Roomassa kertoo “Tribuna”-lehden      

pitävän Englannin ja Neuvostoliiton liittoa valitettavana, ja “Popolo di         

Roma”-lehti valittaa siitä miten Petsamon “marttyyrikaupunki” saa kokea        

englantilaisten ja bolshevikkien pommituksia. Lehti myös huomauttaa       

siitä että Suomen ja Englannin diplomaattisuhteita ei ole kuitenkaan vielä          

katkaistu.  Asiasta on uutisoinut myös Karjalan Viesti . 
63 64

Hieman erikoisempaa lähdeaineistoa edustaa Aamulehden lainaama      

turkkilainen lehti “Cumhuriyet” . Artikkelin mukaan lehti pitää       
65

pommitusta osoituksena Englannin ristiriitaisesta suhtautumisesta     

Suomeen, huomauttaen miten kaksi vuotta aikaisemmin Englanti oli        

lähettämässä avustusretkikunta Suomen avuksi, ja artikkelissa on       

herännyt kysymys siitä minkä takia Englanti on pommittanut Suomea         

joka vain pyrkii korjaamaan vuoden 1940 vääryyden valloittamalla        

menetetyt alueensa takaisin. Aamulehti raportoi myös lyhyesti Amerikan        

lehdistön uutisoinnista . Artikkelissa Suomi-seura on tiedustellut New       
66

Yorkissa sijaitsevalta suomalaiselta taholta kuinka Amerikan lehdistö on        

raportoinut pommituksesta ja Suomen-Englannin diplomaattisuhteista, ja      

on saanut vastauksena miten amerikkalainen lehdistö on miltein vaiennut         

tapahtumista, tätä hiljaisuutta kuitenkaan enempää selittämättä. Mikäli       

New York Timesin uutisointi aiheesta on edustavaa koko amerikkalaiselle         

62
 Mangold, 2012 

63
 Helsingin Sanomat 2.8.1941 “Italian yleinen mielipide tuomitsee Petsamon 

pommituksen” 
64

 Karjalan Viesti 2.8.1941 “Suurta paheksumista Italiassa” 
65

 Aamulehti 6.8.1941 “Suhtautuminen Suomeen ristiriitaista” 
66

 Aamulehti 8.8.1941 “Amerikkalainen lehdistö melkein vaikeni” 

15 



lehdistölle, ei väite ole välttämättä väärässä ottaen huomioon New York          

Timesin julkaisemat vain neljä artikkelia pommituksista . 
67

Kotimaisen lehdistön osalta ansioituvat Aamulehti ja Helsingin       

Sanomat. Aamulehti raportoi 3.8.1941 Turun Sanomien uutisoinnista       

koskien pommitusta . Artikkelin sävy on hyvin petetyn oloinen .        
68 69

Artikkelin tuntematon kirjoittaja muistuttaa lukijaa siitä miten       

anglo-amerikkalainen maailma on useasti juhlistanut suomalaisten      

taistelua ja jälleenrakentamista, ja ilmaisee järkytystä siitä miten englanti         

on sotkenut Suomen maailmansotaan johon sillä ei ollut mitään halua          

liittyä. Kirjoittaja kertoo miten kansan olisi vaikea jatkaa englantilaisten         

arvostusta mikäli pommitukset tulevat jatkumaan, ja artikkelin lopussa        

hän ilmoittaa että “kuolemanpelossaankin täytyy ihmisen pysyä ihmisenä        

ja englantilaisen fair playn gentlemannina”. Tälläisen erittäin kriittisen        

artikkelin lisääminen on selvästi kannanotto myös Aamulehden osalta. 

Helsingin Sanomat on raportoinut puolestaan Uusi Suomi-lehden       

artikkelista . Uusi Suomi on kirjoittanut pommituksesta hyvin kriittisesti,        
70

arvostellen muun muassa englantilaisten hyökkäyksen olevan vain       

“kädenojennus” Neuvostoliitolle jolla he pyrkivät osoittamaan tukensa       

venäläisille. Lehti kritisoi tätä ilmeistä liittoa englantilaisten ja        

bolshevikkien liittoa , huomauttaen että Suomi vain puolustaa itseään        
71

bolshevikkejä vastaan . Uusi Suomi myös lainaa virallista lähdettä        
72

67
 New York Times 1.8.1941 “British air fleet strikes in Arctic”; New York Times 1.8.1941 

“German claims 28 officially”; New York Times 4.8.1941 “British assault in Arctic hinted”; 

New York Times 6.8.1941 “Behind the rumors” 
68

 Aamulehti 3.8.1941 “Petsamon pommituksesta kirjoittaa Turun Sanomat…” 
69

 Esim. “Petsamon pommitus on vaarallinen isku inhimillisyyttä vastaan. Jos 

pommitukset laajenevat tai jatkuvat ovat monet vanhat periaatteet ja uskomukset 

saaneet kuoliniskun. Suomen kansa ei vieläkään jaksa uskoa sitä arvostamastaan 

Englannin kansasta.” Aamulehti 3.8.1941 “Petsamon pommituksesta kirjoittaa Turun 

Sanomat…” 
70

 Helsingin Sanomat 2.8.1941 “Muut lehdet…” 
71 ​Operaation tavoitteena oli sotilaallisten tavoitteiden lisäksi osoittaa englantilaisten 

tukea Neuvostoliitolle, joten Uusi Suomi ei ollut aivan väärässä puhuessaan liitosta. 

Nevakivi, 138-140. 
72

 “On kohtalon ivaa, että se saa ensimmäisen ilmaisunsa hyökkäyksessä sellaisen 

pienen valtion alueelle, joka on saanut yksinään kestää bolshevikkivallan 

häikäilemättömän raa’an painostuksen ja joka on tarttunut aseihin yksinomaan 

turvatakseen itselleen ja muille pienille Pohjolan kansoille pysyvän rauhan ja 

turvallisuuden.” Helsingin Sanomat 2.8.1941 “Muut lehdet…” 

16 



kertoessaan että venäläiset ovat osallistuneet hyökkäykseen      

Liinahamarissa, lähteenä on ilmeisesti toiminut aikaisempi uutinen       

valtioneuvoston tiedotuslaitokselta . Artikkelin lopussa pohditaan onko      
73

hyökkäys käsitettävänä sodanjulistuksena, mutta artikkelin mukaan näin       

ei ole, vaikka se onkin selvää että hyökkäys vaikuttaa negatiivisesti          

Suomen ja Englannin suhteisiin . Kuten Aamulehdenkin tapauksessa,       
74

Helsingin Sanomien valitsema artikkeli varmasti heijastaa heidän       

mielipiteitään aiheesta, joskin jopa rajummin kuin Aamulehti       

artikkelillaan. Kyseessä saattaa olla vain sota-ajan välttämätön       

Venäjä-kriittisyys, mutta artikkelin selvä bolshevisminvastaisuus on      

hieman ristiriidassa Helsingin Sanomien pyrkimyksissä     

puolueettomuuteen. 

Englanninkielisten lehtien uutisointi muiden maiden reaktiosta      

rajoittui Suomeen. The Timesin ja The Manchester Guardianin yhteinen         

kirjeenvaihtaja raportoi suomalaisten kivuliaasta yllätyksestä koskien      
75

Petsamon pommitusta. Tuntemattoman, ilmeisesti suomalaisen, lähteen      

mukaan pommituksessa kuoli ja haavoittui useita, mukaanlukien yksi        

suomalainen. Seuraten saksalaisten mallia, artikkeli jatkaa, viralliset       

raportit kuvaavat satamalle aiheutetut tuhot merkityksettöminä. Vaikka       

puolueettomia lähteitä ei ole vielä saatavilla, artikkeli väittää saksalaisten         

inspiroiman närkästyneisyyden olevan merkki siitä että suunnitelman       

Kirkkoniemen ja Liinahamarin käytöstä ovat ottaneet kolhun pommitusten        

ansiosta. 

The Daily Telegraphin artikkeli 2.8.1941 kertoo      

silminnäkijäkuvauksen Petsamon pommituksesta. Tuntematon    

73
 Helsingin Sanomat 1.8.1941 “Venäläisiä lentokoneita osallistui hyökkäykseen” 

74
 “Tässä yhteydessä herää tietenkin helposti kysymys, onko englantilaisten suorittama 

ilmapommitus käsitettävä sodanjulistukseksi Suomelle. Arvattavasti sitä ei ole niin 

ymmärrettävä. Mutta selvää on, että se ei voi olla haitallisesti vaikuttamatta Englannin 

ja Suomen vastaisiin suhteisiin. Se on todistuksena harvinaisesta 

häikäilemättömyydestä, samalla kuin ilmahyökkäyksen näin yllättävän nopea 

suorittaminen osoittaa Suomen hallituksen oikein arvioineen tilanteen katsoessaan 

edellytyksiä puuttuvan säännöllisten suhteiden ylläpitämiseen Suomen ja Englannin 

välillä.” Helsingin Sanomat 2.8.1941 “Muut lehdet…” 
75

 The Times 2.8.1941 “Russian control of Gulf of Finland”; The Manchester Guardian 

2.8.1941 “Finns’ pained surprise at British raid” 

17 



silminnäkijä kertoo sään olleen pilvinen ja englantilaisille suosiollinen        

suojaten heidän saapumisensa mereltä, kun noin 32 konetta syöksyi         

odottamatta sataman kimppuun. Silminnäkijän arvion mukaan uhriluku ei        

todennäköisesti ollut suuri koska suurin osa pommeista putosi sataman         

ulkopuolelle. Verrattuna viralliseen raporttiin tämä silminnäkijä on       
76

hyökkäyksen osalta erehtynyt, jos häntä on laisinkaan olemassa. On         

tietenkin mahdollista että tämä silminnäkijä on The Daily Telegraphin         

omaa keksintöä propagandatarkoituksiin. Artikkeli jatkaa kertomalla      

miten pommitus on herättänyt närkästystä suomalaisessa lehdistössä,       

mutta yksityishenkilön kommentti Ruotsista ei ole samoilla linjoilla.        

Päinvastoin, hyökkäyksen kerrotaan mahdollisesti herättäneen     

kunnioitusta Englannin pitkän kantaman pommituskykyä kohtaan.      

Hyökkäystä pidetään loogisena jatkumona Churchillin lausunnolle jonka       

mukaan saksalaisia vastaan hyökätään missä vain he ovat . Artikkeli         
77

päättyy kertomalla että huolimatta ruotsalaisten omista intresseistä       

Suomen ja Neuvostoliiton välistä sotaa kohtaan, on huomattavissa selvä         

lasku ruotsalaisten innokkuudessa Suomea kohtaan.  
78

Tässä The Daily Telegraphin artikkelissa on hyvin selkeä        

propagandan vivahde. Artikkeli yrittää selvästi näyttää englantilaisten       

hyökkäyksen onnistuneempana kuin se todellisuudessa oli, ja huomauttaa        

hieman aiheen ohi että Suomen naapurilla Ruotsilla alkaa olla epäilyksiä          

Suomea kohtaan. Artikkelin mainitsema silminnäkijä on hyvin       

todennäköisesti fiktiivinen ottaen huomioon että hänestä ei ole mitään         

mainintaa missään muussa lehdessä. 

New York Timesin artikkelissa joka on julkaistu 4.8.1941 käsittelee         

yksityiskohtaisesti huhuja joiden mukaan englantilaiset ovat      

suunnittelemassa maihinnousua Pohjois-Eurooppaan. Artikkelin    

yhteydessä mainitaan suomalaisen lehdistön epäilevän Kirkkoniemen ja       

Liinahamarin pommitusten olleen osa isompaa operaatiota, suuren       

76
 Tovey 1941 

77
 “They are regarded as the logical sequel to Mr. Churchill’s statement that the Germans 

will be attacked wherever they are found.” The Daily Telegraph 2.8.1941 “Twilight raid” 
78

 The Daily Telegraph 2.8.1941 “Twilight raid” 

18 



englantilaisen laivaston läsnäolosta Jäämerellä ja venäläisten pohjoiseen       

keskittämien joukkojen määrän viitaten siihen.  
79

The Times julkaisi 4.8.1941 artikkelin joka käsittelee suomalaisten        

vastausta pommituksiin. Artikkelin mukaan suomalaisten Englantiin      

lähettämä virallinen lausunto sisältää myös vastalauseen Petsamon       

pommitusta kohtaan. Suomalaisten kerrotaan väittävän että Englanti oli        

saartanut Petsamon jo ennen Saksan hyökkäystä Neuvostoliittoon, jolloin        

Petsamossa olleet saksalaisjoukot olivat siellä olleet laillisen       

kauttakulkusopimuksen mukaisesti. Sen lisäksi huomautetaan että      

aikaisemmassa lausunnossa jonka Englanti oli Suomelle lähettänyt ei ollut         

mitään mainintaa Petsamon pommituksesta. Artikkelin lopussa toistetaan       

sama väite isommasta suunnitelmasta kuin New York Timesin artikkelissa.        

 
80

Toisin kuin suomalaiset lehdet, englanninkieliset lehdet eivät nimeä        

yksittäisiä suomalaisia sanomalehtiä, vaan viittaavat suomalaiseen      

lehdistöön kokonaisuutena. Kyseessä voi olla yksinkertainen yleistys, ja        

ottaen huomioon että tutkitut suomalaiset sanomalehdet ovat tavalla tai         

toisella kaikki reagoineet negatiivisesti pommituksiin, ei yleistäminen ole        

välttämättä väärä käytäntö.  

 

5. Korjausta edelliseen - kuinka tutkittavat lehdet 

vastasivat uuteen tietoon 

 

Liinahamarin ja Kirkkoniemen pommitusten yksityiskohdat tarkentuivat      

elokuun kuluessa. Tärkeimpinä lähteinä uusille tiedoille osoittautuivat       

saksalaisen sotakirjeenvaihtajan yksityiskohtainen raportti hyökkäyksistä,     

sekä Englannin eversti Kimminsin antama tiedonanto operaatiosta.       

Molemmat tiedotukset jäivät selvästi vähemmälle huomiolle      

79
 New York Times 4.8.1941 “British assault in Arctic hinted” 

80
 New York Times 4.8.1941 “British assault in Arctic hinted” 

19 



englanninkielisessä lehdistössä, mutta niistä uutisoitiin laajasti      

suomalaisten puolella. 

Saksalaisen sotakirjeenvaihtajan raportista uutisoivat    

Keskisuomalainen ja Aamulehti . Keskisuomalaisen artikkelissa     
81 82

kerrotaan yksityiskohtaisemmin saksalaisten arvioista englantilaisten ja      

venäläisten operaation suunnitelmia koskien. Aikaisemmin saksalaisten      

raportoimat tiedot, noin 40 osallistunutta lentokonetta ja 28 englantilaista         

menetystä, vahvistetaan, ja huomautetaan että “torpeedokoneiden”      
83

suuri määrä vihjaa hyökkäyksen kohteena olleen juuri satamissa olleet         

laivat. Artikkelissa kerrotaan myös Murmanskin pommitusmatkalta      

palanneiden Stuka-koneiden osallistuneen ilmataisteluun hävittäjäroolissa     

perääntyviä venäläisiä koneita vastaan. Tiedotuksessa kerrotaan myös       

että englantilaisten laivostoon kuului yhden lentotukialuksen, tai       

“emäaluksen” kuten artikkelissa sitä kutsutaan, lisäksi useita muitakin        

suuria aluksia. Venäläisten kerrotaan lähettäneen operaatioon omia       

pommikoneitaan. Tämän ilmataistelun kerrotaan olevan tähän mennessä       

suurin Pohjolassa käyty ilmataistelu. Aamulehden artikkeli aiheesta on        
84

tiiviimpi mutta muuten sisältää samat tiedot kuin Keskisuomalaisen        

artikkeli . 
85

Kun tätä saksalaista selontekoa verrataan kuninkaallisen laivaston       

omaan raporttiin , on vaikea olla huomaamatta ristiriitoja: Englantilaisten        
86

menetetyt koneet ovat niistä isoin, kuten on aikaisemmin mainittu.         

Venäläisten koneiden osallisuus operaatioon on myös kiistanalaista ja,        

perustuen virallisen raportin tietoihin, todennäköisesti valhetta;      
87

Kuninkaallisen laivaston raportissa olisi varmastikkin mainittu jos       

venäläiset olisivat ottaneet osaa operaatioon, mutta heitä ei siinä mainita          

81
 Keskisuomalainen 4.8.1941 “Stukat hävittäjinä Pohjolassa” 

82
 Aamulehti 3.8.1941 “Petsamon pommitus” 

83
 “Englantilaiset menettivät siinä 28 lentokonetta, näistä 20 torpeedokoneita” 

Keskisuomalainen 4.8.1941 “Stukat hävittäjinä Pohjolassa” 

 
84

 Aamulehti 3.8.1941 “Petsamon pommitus” 
85

 Keskisuomalainen 4.8.1941 “Stukat hävittäjinä Pohjolassa” 
86

 Tovey 1941 
87

 Tovey 1941 

20 



sanallakaan. On toki mahdollista että virallisten raporttien käytäntönä oli         

vain selittää omien joukkojen toimintaa, mutta pidän tälläisen tärkeän         

yksityiskohdan kokonaan poisjättämistä hyvin epätodennäköisenä. On      

hankala moittia saksalaista kirjeenvaihtajaa hänen tietämättömyydestään      

koskien esimerkiksi toista lentotukialusta, mutta kirjeenvaihtajan      

tarinassa on selvä propagandan tuoksu; Saksalaisilla oli hyvin        

todennäköisesti parempi kuva siitä mitä oikeasti tapahtui, mutta tätä on          

tietenkin vaikea todistaa ilman Saksan armeijan sisäisiä lähteitä. Tässä         

kohtaa on hyvä ottaa huomioon että suomalaisia raportteja ei aiheesta ole           

pommituksen jälkeen julkaistun valtioneuvoston tiedotuskeskuksen     

tiedonannon lisäksi jota käsiteltiin aikaisemmin. Todennäköisin syy tähän        

on että Liinahamarissa, ja luonnollisesti Kirkkoniemessä, ei paikalla        

todennäköisesti ollut suomalaisia sotilaita tai joukkoja todistamassa       

tapahtumaa koska vastuu Petsamon ja Liinahamarin alueen       

puolustuksesta oli enimmäkseen saksalaisten joukkojen vastuulla . 
88

Toinen lähde, eversti Kimminsin selonteko operaatiosta, sai       

huomiota niin suomalaisilta kuin englanninkielisiltäkin lehdiltä. Aiheesta       

uutisoivat suomalaisista lehdistä Aamulehti ja Keskisuomalainen ,      
89 90

englantilaisista lehdistä vain The Daily Telegraph . Kimminsin antaman        
91

tiedonannon mukaan operaatioon osallistuivat lentotukialukset     

“Victorious” sekä “Furious”. Raportin mukaan Kenraali Walkerin johtaman        

osaston hyökkäys epäonnistui koska juuri ennen hyökkäyksen alkua        

vallinnut sumu hälveni, ja saksalainen lentokone onnistui hälyttämään        

englantilaisten tulemisesta. Englantilaisten tiedonannon mukaan he      

menettivät 16 lentokonetta, ja 19 lentäjää jäi vangiksi. Kaksi lentäjää          

88
 Saksalaisten vuoristojoukkojen “Ryhmä Lindinger” oli puolustamassa Petsamoa ennen 

saksalaisten hyökkäystä Neuvostoliittoon, ja heinäkuun viidentenä päivänä Saksan 

Norjan-armeija oli perustanut “Sicherungsgruppe Petsamo”-nimisen osaston, johon 

kuului saksalaisten lisäksi heidän komentoonsa alistettuja suomalaisia joukkoja. 

Suomalaisten joukkojen osuus oli kaksi komppaniaa ja tykistöä, mutta saksalaisilla oli 

osastossa mukana 68. moottoripyöräpataljoona sekä tykistöä. Saksalaisilla oli täten 

kaikella todennäköisyydellä enemmän joukkoja puolustamassa aluetta. Korpi 1996, 

121-122. 
89

 Aamulehti 15.8.1941 “Englantilaisten yllätyshyökkäys Kirkkoniemeen ja Petsamoon” 
90

 Keskisuomalainen 15.8.1941 “Brittien hyökkäys Petsamoon epäonnistui täydellisesti” 
91

 The Daily Telegraph 14.8.1941 “Arctic air raid survivors” 

21 



onnistui laskeutumaan Venäjän puolelle rintamaa, ja he ovat artikkelin         

julkaisuhetkellä matkalla takaisin Englantiin. 

Kontrasti suomalaisten ja englantilaisen lehden välillä on selvä.        

Aamulehden ja Keskisuomalaisen artikkelit ovat identtiset, poislukien       

otsikot; Aamulehden otsikko “Englantilaisten yllätyshyökkäys     

Kirkkoniemeen ja Petsamoon ei onnistunut, englantilainen selonteko       

hyökkäyksestä” on neutraalimpi kuin Keskisuomalaisen “Brittien      
92

hyökkäys Petsamoon epäonnistui täydellisesti, englantilaiset itse      

tunnustavat sen” . Tämä ero otsikoissa onkin hieman erikoinen,        
93

vaikkakin pieni, yksityiskohta. Ottaen huomioon miten Aamulehti       

aikaisemmin uutisoi pommituksesta niin kriittisesti ja kuinka       
94

Keskisuomalainen pysytteli maltillisempana , luulisi että otsikoiden      
95

kuuluisi olla toisin päin. Tosin tälläinen pieni hairahdus on tuskin merkki           

lehtien muuttuvasta asenteesta. The Daily Telegraphin artikkeli tuntuu        

pyrkivän säilyttämään jonkinlaista onnistumisen tunnetta operaatiota      

kohden, kun se kertoo artikkelin alussa miten Kirkkoniemeen ja         

Liinahamariin laukaistujen torpedojen kärkiin oli maalattu terveisiä       

lentäjien kotipaikkakunnilta. Artikkeli jatkuu kertomalla samoja      

yksityiskohtia hyökkäyksistä kuin mitä suomalaiset lehdet raportoivat. 

Huomioitavaa näiden uusien tietojen uutisoinnissa on miten suurin        

osa lehdistä ei näitä uusia tiedotuksia uutisoi lainkaan. Helsingin         

Sanomien viimeinen artikkeli jossa pommitukset mainitaan englantilaisten       

maihinnousua Pohjois-Eurooppaan koskevien huhujen yhteydessä on      
96

julkaistu 6.8.1941 , Karjalan Viestin viimeisessä artikkelissa 8.8.1941       
97

92
 Aamulehti 15.8.1941 “Englantilaisten yllätyshyökkäys Kirkkoniemeen ja Petsamoon” 

93
 Keskisuomalainen 15.8.1941 “Brittien hyökkäys Petsamoon epäonnistui täydellisesti” 

94
 Aamulehti 3.8.1941 “Petsamon pommitus”; Aamulehti 3.8.1941 “Petsamon 

pommituksesta kirjoittaa Turun Sanomat…” 
95

 Keskisuomalainen 2.8.1941 “Hyökkäys Petsamoon muistuttaa brittien hyökkäyksiä 

Oraniin ja Dakariin” 
96

 Maihinnousu Jäämeren rannikolla oli saksalaisille suuri huolenaihe, ja Neuvostoliiton 

joukot suorittivatkin muutamia pienimuotoisia koukkaushyökkäyksia meren kautta. 

Suurimuotoinen maihinnousu Pohjois-Eurooppaan olisi vaarantanut koko Saksan 

armeijan pohjoissivustan. Vahtola & Onnela 1999, 617-619. 
97 Helsingin Sanomat 6.8.1941 “Englanti suunnittelee maihinnousua Pohjois-Eurooppaan?” 

22 



keskitytään samaan maihinnousuhuhuun , New York Times käsittelee       
98

6.8.1941 ilmeisesti yleisiä maihinnousuhuhuja, mukaanlukien edellisen,      

artikkelissaan , The Timesin viimeinen maininta pommituksista on       
99

artikkelissa joka koskee Suomen ja Englannin diplomaattisuhteita , ja        
100

ehkä räikeimpänä heitteillejättönä on The Manchester Guardianin artikkeli        

samalta päivältä kuin edellämainittu The Daily Telegraphin artikkeli,        

14.8.1941 , jossa kerrotaan kuinka Englannin kuningas oli käynyt        
101

vierailulla laivaston keskuudessa ja muun muassa lyönyt ritariksi amiraali         

John Toveyn (Sama Tovey joka loi tutkimuksessa käytetyn raportin ). 
102

On ilmeisen selvää että Kirkkoniemen ja Liinahamarin pommitukset        

eivät ylittäneet uutiskynnystä tarpeeksi korkealta että niitä koskevia        

tietoja pidettiin tarpeellisina päivittää useimpien lehtien kannalta. On toki         

huomattavaa että maailmalla raivosi sota, ja yksi pommitusoperaatio ei         

todennäköisesti ollut tarpeeksi merkityksellinen saadakseen yhtään      

enempää huomiota kuin se on jo saanut. Tietojen päivittämisen alhainen          

tärkeys on siis ymmärrettävää, mutta jääkin kysyttäväksi minkä takia         

Keskisuomalainen, Aamulehti ja The Daily Telegraph näkivät asian        

uutisoinnin arvoiseksi. Suomalaisten lehtien motiivina on hyvin voinut olla         

helppo propagandauutisointi, mutta The Daily Telegraphin päätös       

uutisoida selvästi negatiivinen uutinen jää askarruttavaksi. 

 

6. Yhteenveto 

 

Tutkimuksen tuloksena on helppo todeta että operaatio E.F. oli         

suomalaisille lehdille selvästi tärkeämpi kuin englanninkielisille.      

Suomalaiset lehdet julkaisivat aiheesta paljon enemmän artikkeleita, ja        

artikkelin olivat useammin yksinomaan keskittyneitä pommituksiin.      

98 Karjalan Viesti 8.8.1941 “Suunnitteleeko Churchill englantilaisten maihinnousua Lapissa?” 
99 New York Times 6.8.1941 “Behind the rumors” 
100 The Times 4.8.1941 “Finland and raid on Petsamo” 
101 The Manchester Guardian 14.8.1941 “King’s visit to Home Fleet” 
102 Tovey 1941 

23 



Pommitukset ovat selvästi jääneet englanninkielisille lehdille vain       

sivuhuomioksi muun sodankäynnin ohella. Joka tapauksessa uutinen oli        

myös suomalaisessa lehdistössä lyhytaikainen sen lopulta pienestä       

vaikutuksesta johtuen. Tapahtumasta kuitenkin uutisoitiin     

maailmanlaajuisesti, kuten selvisi etenkin kotimaisten lehtien      

raportoinnista ulkomaiden lehtien artikkeleista. 

Suomalaisten lehtien ensireaktiot olivat neutraaleja, mutta lehdet       

sijoittivat tapahtumaa koskevia uutisia silti etusivuilleen.      

Englanninkielisten lehtien reaktio jäi sivuhuomautukseksi muun      

sodankäynnin keskelle. Tulevissa artikkeleissa suomalaiset lehdet      

osoittivat selvää kannanottoa tapahtumaan, kun taas englanninkieliset       

lehdet uutisoivat pommituksesta kuin mistä tahansa muusta       

pommituksesta. Lehtien väliset tavat uutisoida samoista aiheista       

vaihtelivat suomalaisen lehdistön sisällä vain pienissä yksityiskohdissa,       

joka koskee myös englanninkielisten lehtien välistä uutisointia, mutta erot         

ovat huomattavia kun verrataan suomalaisia ja englanninkielisiä lehtiä.        

Pommitusten merkityksettömyys näkyy uutisoinnin hidastumisessa, sekä      

uusien tietojen raportoimatta jättämisessä muutamaa päättäväistä lehteä       

lukuunottamatta; Muut lehdet olivat jo jatkaneet sotaa toisaalla. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 



7. Lähteet, tutkimuskirjallisuus ja liitteet 

 

Alkuperäislähteet: 

 

Aamulehti 31.7.1941 - 15.8.1941 

The Daily Telegraph 1.8.1941 - 14.8.1941 

Helsingin Sanomat 31.7.1941 - 6.8.1941 

Jousimies 1.8.1941 - 18.8.1941 

Kansallissosialisti 1.8.1941 

Karjalan Viesti 1.8.1941 - 8.8.1941 

Keskisuomalainen 1.8.1941 - 15.8.1941 

The Manchester Guardian 1.8.1941 - 14.8.1941 

New York Times 1.8.1941 - 6.8.1941 

The Times 31.7.1941 - 4.8.1941 

 

Tovey, John C. (1941), “The carrier borne aircraft attack on Kirkernes and Petsamo”. 

Julkaistu lehdessä The London Gazette 26.5.1948 

http://www.ibiblio.org/hyperwar/UN/UK/LondonGazette/38300.pdf 

 

Tutkimuskirjallisuus: 

 

Ruokonen, Tommi (2010), Pro gradu “Englanti julistaa sodan - Suomalaisen 

sanomalehdistön asennoituminen ennen sodanjulistusta ja sen jälkimainingeissa vuonna 

1941”. Tampereen yliopisto, historiatieteen ja filosofian laitos. 

 

Pilke, Helena (2012), “Korsu-uutisia!: Rintamalehtien jatkosota”. Helsinki: Suomalaisen 

Kirjallisuuden Seura. 

 

Tommila, Päiviö (1988), Suomen Lehdistön Historia: 5, Hakuteos Aamulehti-Kotka 

Nyheter: Sanoma- Ja Paikallislehdistö 1771-1985. Kuopio: Kustannuskiila. 

 

Torvinen, Taimi (1982), Ulkomaisen sanomalehdistön historia. Espoo: Weilin+Göös. 

 

25 

http://www.ibiblio.org/hyperwar/UN/UK/LondonGazette/38300.pdf


Mangold, Peter (2012), Britain and the defeated French: From occupation to liberation, 

1940-1944. London ; New York : New York: I.B. Tauris ; Distributed in the United States 

exclusively by Palgrave Macmillan. 

Vahtola, Jouko & Onnela, Samuli (1999), Turjanmeren maa: Petsamon historia 

1920-1944. Rovaniemi: Petsamo-seura. 

Korpi, Kalle (1996), Tavoitteena Muurmanni: Saksan Norjan-armeija ja Pohjois-Suomen 

rintamasuunta joulukuusta 1940 joulukuuhun 1941. Rovaniemi: Pohjois-Suomen 

historiallinen yhdistys. 

Herrmann, Kurt, Länsiluoto, Väinö, Haglund, Erkki, & Dietl, Gerda-Luise (1957), Dietl - 

napapiirin kenraali: Saksalaisten sotatoimet Pohjois-Skandinaviassa ja Suomessa toisen 

maailmansodan aikana. Loviisa: Loviisan uusi kirjapaino. 

Nevakivi, Jukka (1976), Ystävistä vihollisiksi: Suomi Englannin politiikassa 1940-1941. 

Helsinki: Tammi. 

 

Liitteet: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26 



Liite 1. ​Lähde: Herrmann 1957. Kuva kirjan takataskun sisältämästä liiteosiosta. 

 

27 


